Tan Sri Nor Mohamad Yakcop Tidak Harus Cakap Bohong Tetapi Menjelaskan Mengapa Agensi Kerajaan Pusat Tidak Menjalankan Tanggungjawab Sepenuhnya Membina Rumah Kos Rendah Atau Mampu Milik Bila Mendapat Tanah Murah Menerusi Pengambilan Tanah Untuk Tujuan Awam.(bm/cn)

Kenyataan Akhbar Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng Di Komtar, George Town Pada 16.2.2013.

Kerajaan negeri Pulau Pinang merasa kesal bahawa Menteri di Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Nor Mohamad Yakcop berniat jahat dan tidak bertanggunjawab dengan mengikut rentak pemimpin UMNO negeri yang bercakap bohong. Pemimpin UMNO telah menunjukkan mereka suka buat fitnah dan tidak cakap serupa bikin bila sebelum ini mendakwa kerajaan negeri menghalau orang Melayu daripada tanah mereka.

Sebenarnya Timbalan Pengerusi UMNO Pulau Pinang, Datuk Musa Sheikh Fadzir dan Pengerusi UMNO Bahagian Bukti Glugor Datuk Omar Faudzar yang buat demikian dengan mengaut keuntungan peribadi sebanyak RM5 juta sebagai broker tanah dalam tempoh tiga bulan sahaja hasil jualan 10 ekar tanah milik 31 pemilik tanah Melayu di Kampung Terang, Balik Pulau, Pulau Pinang.

Adalah tidak benar sekali bahawa kerajaan negeri tidak meluluskan projek agensi kerajaan pusat atau menetapkan syarat tidak munasabah untuk membina projek rumah kos rendah. Sebenarnya hanya kerana kerajaan negeri bertindak tegas barulah agensi kerajaan pusat terpaksa untuk menjalankan tugas membina rumah kos rendah dan kos sederhana rendah seperti yang diamanahkan.

Tanah yang dimiliki oleh agensi kerajaan pusat di Pulau Pinang kebanyakan diperolehi dengan harga murah kerana dibuat secara pengambilan daripada milikan orangramai untuk tujuan awam bina rumah kos rendah. Sungguhpun kos pengambilan murah, tidak semua rumah yang dicadangkan dibina adalah rumah kos rendah atau kos sederhana rendah. Ada juga projek hotel dicadangkan dan ini pun dipertimbangkan dengan syarat rumah kos rendah dibina.

Oleh itu, Tan Sri Nor Mohamad Yakcop tidak harus cakap bohong tetapi harus menjelaskan mengapa agensi kerajaan pusat tidak menjalankan tanggungjawab sepenuhnya membina rumah kos rendah bila mendapat tanah murah menerusi pengambilan tanah untuk tujuan awam. Kerajaan negeri telah mengarahkan pegawai kerajaan negeri untuk menyegerakan semua permohonan pembinaan rumah kos rendah tertakluk kepada spesifikasi teknikal yang ditetapkan. Pada masa yang sama, tanah yang diperolehi oleh agensi kerajaan pusat dengan harga murah mestilah ditumpukan untuk membina rumah kos rendah.

Adalah tidak adil agensi kerajaan pusat angkat tanah orangramai dengan harga murah tetapi buat projek yang lain daripada rumah kos rendah. Itulah sebabnya kerajaan negeri mensyaratkan agensi kerajaan membina lebih banyak rumah kos rendah. Pegawai kerajaan negeri di Jabatan Perancangan Bandar dan Desa, MPPP dan MPSP akan mengumpulkan maklumat untuk status semua projek agensi kerajaan pusat untuk mendedahkan kisah benar pada minggu depan.

Lim Guan Eng

——Mandarin Version —–

槟州首席部长林冠英于2013年2月16日在乔治市发表声明:

丹斯里诺莫哈末不应该说谎,他应该解释清楚,为何联邦政府机构通过征地获得廉价土地后,没有完全履行职务,为公众利益兴建廉价屋或可负担房屋。

槟州政府对于首相署部长丹斯里诺莫哈末意图不良及不负责任地跟着槟州巫统领袖一起撒谎感到遗憾。巫统领袖一再证明他们喜欢散布谣言、讲一套做一套,之前他们还说州政府要把马来人赶出他们的土地。

其实槟州巫统副主席拿督慕沙赛法迪兹及武吉牛汝莪巫统区部主席拿督奥玛法再尔就以土地经纪的身份,出售槟州浮罗山背甘榜直浪31户马来地主的土地。在三个月内,赚取了500万令吉的私利。

州政府没有批准联邦政府机构的工程或为廉价屋工程订下不合理的条件是不正确的。事实上,正因为州政府态度强硬,联邦政府才被迫履行职责兴建廉价屋及中廉价屋。

联邦政府机构在槟州所拥有的土地大多数是以非常低廉的价格获得,因为他们以兴建廉价屋为由,通过征收公众的土地获得。征地的价格很低廉,但不是所有建议中的房屋都是廉价屋或中廉价屋。他们也考虑兴建酒店,这也被列为兴建廉价屋的考虑条件。

因此,丹斯里诺莫哈末不应该说谎,他应该解释清楚,为何联邦政府机构通过征地获得廉价土地后,没有完全履行职务,为公众利益兴建廉价屋或可负担房屋。州政府已经指示州政府的官员,加速批准兴建廉价屋的申请,前提是他们必须符合所有的技术条件。同时,联邦政府机构以低价收购的土地必须集中起来兴建廉价屋。

如果联邦政府以低廉价格收购人民的土地后,不兴建廉价屋,而是用作其它用途,这是不公平的。因此,州政府规定联邦政府机构兴建更多廉价屋。州政府官员包括城乡规划局、槟岛市政局及威省市政局将会收集所有联邦政府机构的工程资料,在下个星期公布真相。

林冠英

Leave a Comment