“Spiral Bicycle and Pedestrian Bridge” Yang Pertama di Malaysia yang bernilai RM 8.9 juta(m/c)

LAWATAN KERJA YAB TUAN LIM GUAN ENG,KETUA MENTERI PULAU PINANG KE TAPAK PROJEK “SPIRAL BICYCLE AND PEDESTRIAN BRIDGE” DI QUEENSBAY, BAYAN BARU PADA 29 JUN 2017 (KHAMIS) 10.00 PAGI

“Spiral Bicycle and Pedestrian Bridge” Yang Pertama di Malaysia yang bernilai RM 8.9 juta

Kerajaan Negeri berhasrat untuk menjadikan Negeri Pulau Pinang sebagai sebuah negeri berbasikal. Sejak Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) dinaiktaraf ke status bandaraya pada 1 Januari 2015, salah satu sifat penting yang dapat membezakan bandaraya dengan perbandaran adalah terdapatnya lorong basikal khusus dan basikal awam berkongsi, sepertimana menjadi amalan di banyak bandaraya antarabangsa.

MBPP telah menggariskan Pelan Induk Laluan Basikal yang merangkumi ‘Coastal Cyling Route’ dari Tanjong Tokong ke Jambatan Sultan Abdul Halim Muadzam Shah. Perancangan laluan ini telah diperluaskan untuk menghubungkannya ke kawasan Zon Perindustrian Bebas Bayan Lepas dan Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang melalui Bayan Baru.

Sebahagian besar laluan berkenaan adalah laluan basikal kategori satu (1), iaitu laluan basikal yang disediakan secara berasingan dengan jalan raya dan adalah lebih selamat serta selesa digunakan oleh penunggang basikal dan pejalan kaki. Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah menetapkan sasaran bahawa laluan basikal sepanjang 39.3 km ini disiapkan menjelang tahun 2020.

Setakat ini, sepanjang 18.5 km laluan basikal dari Tanjong Tokong ke Jambatan Sultan Abdul Halim Muadzam Shah dan Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang telah disiapkan. Manakala 11.6 km adalah dalam peringkat pembinaan pada masa sekarang dan dijangka dapat disiapkan pada tahun 2018. Seterusnya, tindakan-tindakan akan diambil untuk melengkapkan keseluruhan laluan basikal ini pada tahun 2020. Spiral bicycle and pedestrian bridge di Queensbay, Bayan Baru ini adalah satu komponen untuk merealisasikan ‘Coastal Cyling Route’ di persisiran pantai timur pulau.

Spiral bicycle and pedestrian bridge ini adalah yang pertama dibina di negara ini. Kekangan ruang tanah di tapak serta usaha untuk menggalakkan lebih ramai orang berbasikal dan menikmati pandangan indah dari Spiral Bridge telah membuahkan idea dalam perancangan bentuk jambatan ini. Spiral bridge merentangi Lebuhraya Tun Dr. Lim Chong Eu di depan kilang Intel berserta 2 buah jambatan yang sedang dibina merentangi Sungai Nibong Kecil dan Sungai Ara adalah bernilai RM8.9 juta yang dibiayai oleh MBPP . Kerja-kerja pembinaan telah dimulakan pada Julai 2016 dan dijangka siap pada Januari 2018. Pada masa akan datang, penunggang basikal akan menunggang dengan lebih selamat di mana mereka tidak perlu lagi berkongsi lalulintas yang sibuk dengan kenderaan lain di bulatan Bayan Lepas.

Laluan-laluan basikal dibina dan dinaiktaraf secara berterusan untuk kemudahan, keselesaan dan keselamatan penunggang basikal. Kerajaan Negeri berhasrat untuk menjadikan Pulau Pinang sebagai negeri basikal yang pertama di Malaysia, dan dengan adanya Pelan Induk Laluan Basikal yang bernilai RM 34.8 juta yang ditaja oleh kerajaan negeri dan pihak swasta, dapat merealisasikan matlamat ini.

===========Mandarin Version=============

槟州首长林冠英

巡视峇央巴鲁皇后湾螺旋脚车道兼步行桥工程2017年6月29日上午10时

耗资8百90万令吉建成马来西亚首座“螺旋脚车道兼步行桥”

槟州政府希望将槟州发展成为一个脚车天堂。自2015年1月1日槟城的槟岛市政局升格为市之后,其中一项与原本市政局的区别就是实行脚车共用计划,并拥有专属自行车道,这是许多国际大城市实行的基础设施。

槟城市政厅规划出一个自行车道蓝图,包括从丹戎道光到苏丹阿都哈林大桥的“滨海骑趣路线”。根据蓝图计划,自行车路线已被延长衔接至峇六拜自由工业区,及由峇央巴鲁通往槟城国际机场路段。

有关路线中绝大部分属于第一组别自行车通道,即与主要道路分开的脚车道,提供脚踏车及行人更安全的使用环境。槟城市政厅已经拟定计划,预计2020年能够完成这条全长39.3公里的脚车道。

截至今日,从丹绒道光到苏丹阿都哈林大桥及槟州国际机场的路段,已经完成18.5公里的路道。目前正在施工的路段长为11.6公里,预计2018年完工。尔后在2020年竣工目标期限前余下的时间,将被利用来建构设施使整条脚车道更臻完善。位于峇央巴鲁皇后湾的螺旋脚车道兼步行桥,是完成槟岛东海岸“滨海骑趣路线”的其中一片拼图。

螺旋脚车道兼步行桥,是国内第一次建构类似计划。在土地空间限制下,为了鼓励人们多骑脚踏车,并能够欣赏到美丽的滨海风景,种种因素形成了今日的螺旋桥建构计划。螺旋桥将从英特尔工厂前面开始,横跨敦林苍佑大道,途经双溪里蒙及新港两座正在施工兴建的桥梁,工程总共耗资8百90万令吉由槟州市政厅给付。建筑工程已于2016年7月开始,分阶段进行,预计2018年能够完工。未来,脚踏车骑士可以在峇六拜交通圈更轻松自在、安全地骑车,无需与当地繁忙路段的其他使用者共用路道。

所有的自行车路道将定期获得维护与提升,希望为脚车骑士提供更便利、更舒适、更安全的使用体验。州政府也希望,槟州能够成为我国首个以脚踏车为重要交通的州属。州政府冀望通过这项由州政府与私人企业界共同承担,耗资3千4百50万令吉的脚车道总蓝图,能够实现上述目标。