MMK dalam mesyuarat hari ini meluluskan permohonan khas Ahli MMK Kebajikan, Masyarakat Penyayang dan Alam Sekitar, YB Phee Boon Poh yang diberikan cuti sakit oleh doktor sehingga 21 Ogos 2017 (m/c)

Kenyataan Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Pulau Pinang (MMK) Di Komtar, George Town, Pada 16 Ogos 2017

Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Pulau Pinang (MMK) dalam mesyuarat hari ini meluluskan permohonan khas Ahli MMK Kebajikan, Masyarakat Penyayang dan Alam Sekitar, YB Phee Boon Poh yang diberikan cuti sakit oleh doktor sehingga
21 Ogos 2017, untuk sembuh daripada pengalaman direman secara haram selama 3 hari oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

YB Phee akan kembali bertugas selepas cuti sakit itu dan akan menjelaskan isu kilang haram di Sungai Lembu yang didakwa dibenarkan beroperasi lebih 10 tahun. Kilang haram itu terletak 1 kilometer daripada kawasan penempatan penduduk, yang melebihi zon penampan (buffer zone) industri berat sebanyak 500 meter.

MMK mengulangi pendirian bahawa MMK percaya YB Phee tidak terlibat dalam amalan rasuah bagi kes ini, baik dalam menerima suapan ataupun mempunyai kepentingan ataupun mempunyai hubungan kekeluargaan dengan pemilik-pemilik kilang tersebut. YB Phee akan memberikan kerjasama sepenuhnya dengan SPRM menurut peruntukan undang-undang. Semua Ahli MMK bersedia untuk dipanggil oleh SPRM dan tidak akan mengelak, melarikan atau menyembunyikan diri, tidak seperti Jho Low sungguhpun Jho Low masih tidak disiasat pun oleh SPRM berkenaan skandal 1MDB.

YB Phee semata-mata menjalankan tugas sebagai Ahli MMK dengan melaksanakan dasar Kerajaan Negeri. Kerajaan Negeri telah memutuskan bahawa semua bangunan, Rumah Ibadat Bukan Islam (RIBI), struktur, penjaja dan kilang haram yang didirikan semasa pentadbiran Kerajaan BN sebelum 2008 dan “diwariskan” kepada Kerajaan Negeri Pakatan, tidak akan diambil tindakan serta-merta dengan tindakan perobohan, kecuali ianya menghalang aliran trafik yang lancar atau merupakan gangguan kepada orang awam. Pendekatan ini dipakai untuk mencari penyelesaian yang baik; “menang-menang” untuk semua pihak dan atas dasar perikemanusiaan menerusi proses pemutihan, dipindahkan kepada tempat baru ataupun dibuka/ dirobohkan dengan sendiri. Hanya struktur dan penjaja haram yang didirikan selepas 2008 akan diambil tindakan, itupun dengan cara berperikemanusiaan.

Dasar ini diharapkan dapat membekukan pembinaan bangunan, struktur, penjaja, kilang haram dan menghindarkan ianya tumbuh tanpa kawalan bak cendawan selepas hujan. MMK kesal bahawa dasar ini sememangnya telah dipolitikkan oleh BN dan PAS, tetapi mereka enggan menyatakan pendirian ke atas dasar ini. Sekiranya mereka menentang dasar Kerajaan Negeri ini dan beria-ia mahukan tindakan penguatkuasaan dan perobohan dijalankan dengan segera ke atas bangunan, RIBI, struktur, penjaja dan kilang haram, adakah mereka bersedia untuk bertanggungjawab sepenuhnya ke atas kesan, implikasi sosial dan impak negatif ke atas puluhan ribu kes-kes yang terjejas? Perlu ditanyakan kepada BN mengapa pula mereka tidak mengambil tindakan ke atas kilang haram berkenaan ketika mereka berkuasa sebelum 2008?

Kerajaan Negeri akan meneruskan dasar untuk mencari penyelesaian baik ke atas bangunan, RIBI, struktur, penjaja dan kilang haram era Kerajaan Negeri BN yang “diwariskan” kepada Kerajaan Negeri Pakatan sebelum 2008. Sekiranya SPRM menganggap dasar Kerajaan Negeri ini tidak betul dan melanggar undang-undang, maka Kerajaan Negeri akan mengambil tindakan segera ke atas perobohan puluhan ribu yang haram. Sehingga MMK mendapat pencerahan daripada SPRM, dasar Kerajaan Negeri akan dikekalkan iaitu untuk tidak bertindak dalam tempoh peralihan yakni tidak mengambil tindakan ke atas puluhan ribu bangunan, RIBI, struktur, penjaja dan kilang haram. Tindakan akan diambil ke atas bangunan dan struktur haram yang enggan menyertai proses pemutihan ataupun memohon kelulusan.

LIM GUAN ENG

===================================================

槟城州政府行政议会于2017年8月16日在乔治市光大发表的文告。

槟城州行政议会通过,让负责福利、爱心社会与环境的彭文宝行政议员申请病假。医生已经发出至2017年8月21日的病假予彭文宝,让他能遭到反贪会非法扣留3天后康复过来。彭文宝议员将在病假过后复职,并且会亲自说明在双溪里武运作已超过10年的非法工厂课题。该非法工厂距离住宅区有1公里之遥,超出重工业必须拥有500公尺缓冲区的规定。

行政议会重申立场,相信彭文宝议员在此事件上没有涉及贪污,没有受贿或拥有自身利益或与牵涉的非法工厂拥有者有任何亲戚关系。彭文宝行政议员将依据法律全力配合反贪会。所有的槟州行政议员将不会抗拒、逃避或躲藏,反而准备接受反贪会的传召,不会像刘特佐一样,即便反贪会没有调查1MDB丑闻也不敢出现。

彭文宝议员是确确实实在履行州政府政策下执行任务。州政府早已经决定所有在2008年前,前朝执政时期已兴建,并“遗留”下来的建筑、寺庙、结构及非法工厂,州政府将不会立刻采取拆毁行动,除非它阻碍交通及困扰公众。这项政策措施是为了寻求更好的解决方案,透过更为人性化处理,如包括合法化、迁移或自行拆除的方法,寻求让各造达致双赢的局面。只有2008年后才兴建的非法结构与小贩才会遭到采取行动,不过当局也仍旧秉持透过人性化的方式处理。

相关政策是希望冻结非法的建筑、结构、小贩、工厂,避免它们犹如雨后春笋般不断出现。只是,行政议会感到遗憾,因为有关政策已被国阵及伊党政治化,但他们又不表明立场。如果他们反对这样的政策,要求尽速展开行动,以便拆除那些违章的建筑、寺庙、结构,并扫荡非法小贩、关闭非法工厂,那么,试问他们准备好负起一切责任,面对社会冲击还有数万宗案件带来的负面影响了吗?也要问问国阵,为何他们在2008年以前,大权在握的时候,又不见他们采取行动对付非法工厂?

槟州政府将延续既有的政策,并找出对应的方法,解决那些在2008年以前就已经存在,并由国阵州政府“遗留”到槟州希望联盟政府手上的非法建筑、寺庙、结构,还有非法的小贩、工厂等。倘若反贪会认为槟州政府的政策已经违法,那么槟州政府将马上采取行动,对付那数以万计的相关业者。在槟行政议会还未获得反贪会的指示之前,州政府将采纳固有的政策,即在过渡期内不对付那些数以万计的违规建筑、非伊斯兰教膜拜场所、结构、非法小贩以及工厂。至于那些不愿参加漂白计划以及审核者,我们则会采取行动对付。

林冠英