2013 Merdeka Day Message in Penang(en/bm/cn)

2013 Penang Merdeka Day Message By Penang Chief Minister Lim Guan Eng In Komtar, George Town On 31.8.2013

Negaraku – Selamat, Bersih, Hijau, Sihat

Just as Tunku Abdul Rahman shouted our Merdeka 7 times 56 years ago, let us renew our bonds of freedom, justice, truth, democracy and human dignity. These values and principles that helped us achieve Merdeka will also make Malaysia an exceptional nation.

Malaysians may not feel very exceptional when it is more fashionable now to be an extremist and racist than a Malaysian, to propagate lies than celebrate the truth and close our eyes to corruption and injustice. However the day will come when it is un-Malaysian to be a racist, a liar and corrupt. Malaysians will see through the lies such as those contained in the Federal government sponsored film of Tanda Putera, which sows racial hatred and division instead of harmony and reconciliation.

Let us focus on what makes Malaysia and Penang great and exceptional – a safe, clean, green and healthy state. This will be given full attention by the Penang state government beginning with retaining Penang’s status as the safest state in Malaysia.

Even though the crime index rose to nearly 10% during the first four months of this year, the rise of the crime index has been slowed down to 4.4% by end August 2013. This shows the success of efforts of the police, together with co-operation of the state government and the public to fight crime. Such efforts will not only be continued but redoubled.

Making Penang cleaner, greener and healthier are the aspirations of the people of Penang when they re-elected the PR Penang state government with 68% of the popular vote in the 2013 general elections, an increase of 10% over the 58% popular vote obtained in the 2008 general elections. The Penang state government will not disappoint the people but will ensure that the success and prosperity can be enjoyed by all peacefully.
LIM GUAN ENG

—-BM Version —

Mesej Hari Merdeka Pulau Pinang 2013 Oleh Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng Di Komtar, George Town Pada 31.8.2013

Negaraku – Selamat, Bersih, Hijau, Sihat

Sebagaimana Tunku Abdul Rahman melaungkan kata Merdeka 7 kali pada 56 tahun yang lalu, marilah kita memperbaharui ikatan bersama akan kebebasan, keadilan, kebenaran, demokrasi dan maruah kemanusiaan. Nilai-nilai dan prinsip-prinsip yang telah membantu kita mencapai Merdeka juga akan menjadikan Malaysia sebuah negara yang luar biasa.

Malaysia tidak mungkin berasa sangat luar biasa apabila kini seolah-olah lebih bergaya untuk menjadi seorang pelampau dan bersikap perkauman, untuk menyebarkan pembohongan daripada meraikan kebenaran dan menutup mata kita dengan rasuah dan ketidakadilan. Walau bagaimanapun hari itu akan tiba apabila adalah sangat tidak berjiwa Malaysia untuk menjadi seorang yang bersifat perkauman, pembohong dan perasuah. Rakyat Malaysia akan membongkar pembohongan seperti yang terkandung dalam filem tajaan kerajaan Persekutuan, Tanda Putera, yang menuai kebencian kaum dan memecah-belahkan, dan bukannya keharmonian dan perdamaian.

Marilah kita memberi tumpuan kepada apa yang menjadikan Malaysia dan Pulau Pinang hebat dan luar biasa – keadaan yang selamat, bersih, hijau dan sihat. Ini akan diberi perhatian sepenuhnya oleh kerajaan negeri Pulau Pinang bermula dengan mengekalkan status Pulau Pinang sebagai negeri yang paling selamat di Malaysia.

Walaupun indeks jenayah meningkat kepada hampir 10% dalam tempoh empat bulan pertama tahun ini, peningkatan indeks jenayah telah menurun kepada 4.4% pada akhir Ogos 2013. Ini menunjukkan kejayaan usaha polis, bersama-sama dengan kerjasama kerajaan negeri dan orang awam untuk membanteras jenayah. Usaha ini bukan sahaja akan berterusan tetapi telah digandakan.

Menjadikan Pulau Pinang lebih bersih, hijau dan sihat adalah aspirasi rakyat Pulau Pinang apabila mereka memilih semula Pakatan Rakyat sebagai Kerajaan Negeri Pulau Pinang dengan 68% undi popular dalam pilihan raya umum 2013, peningkatan sebanyak 10% berbanding undi popular 58% diperolehi dalam pilihan raya umum 2008. Kerajaan Negeri Pulau Pinang tidak akan mengecewakan rakyat tetapi akan memastikan kejayaan dan kemakmuran yang boleh dinikmati oleh semua ini berterusan.

LIM GUAN ENG

—–Mandarin Version ——

槟州首席部长林冠英于2013年8月31日在槟城乔治市光大发表的2013年槟州国庆日献词:

我的国家–安全、清洁、绿化、健康

正如我国国父东姑阿都拉曼在56年前高喊7次“默迪卡”般, 让我们重申对自由 、正义、真理、民主及人类尊严的契约。这些让我们取得独立的原则及价值观,也能够让马来西亚成为一个特殊的民族。

当做一个极端主义及种族主义者,比做一个马来西亚人时尚得多;喜欢散播谎言多于庆祝真相,并对不公义事件及贪污腐败视而不见时,马来西亚人可能觉得自己一点都不特殊。然而,总有一天,那些种族主义、撒谎者及贪污者,不再会是马来西亚人的精神。马来西亚人将会识破这些谎言,如由联邦政府资助的《王者之风》内的部分片段,企图分裂种族、散播种族仇恨,而不是促进和谐与和解。

让我们集中精力,将马来西亚及槟城打造成一个伟大及特殊的地方—一个安全、清洁、绿化及健康的州属。首先,槟州政府将会全力保住槟城作为马来西亚最安全州属的地位。

虽然在今年的首4个月,罪案率升了近10%,但是这升幅在2013年8月杪已减缓至4.4% 。这显示了警方在州政府合作拼治安的努力下,取得的成果。类似的努力不仅会持续进行,我们已加倍这方面的努力 。

当槟城人在2013年全国大选以68%得票率让民联继续当选政府,比2008年大选的58%得票率增加了10%后,显示槟城人的愿望是让槟城成为一个清洁、绿化及健康的州属。槟州民联政府绝不会让州民失望,反之,我们会确保全民得以和平地分享这份成功和繁荣。

林冠英