Ucapan pembubaran Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang oleh Ketua Menteri Pulau Pinang Dan Pengerusi PR Pulau Pinang Lim Guan Eng Di Komtar, George Town (bm/cn)

Marilah Kita Menuju Ke Atas Kebebasan Yang Sebenarnya Iaitu Kebebasan Daripada Kejahilan, Kebebasan Daripada Rasuah Dan Kronsima, Kebebasan Daripada Kemiskinan Dan Kebebasan Daripada Ketakutan.

Semalam, saya telah menghadap Tuan Yang Terutama Yang Dipertua Negeri untuk memohon perkenan supaya Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang ke-12 dibubarkan pada hari ini, Jumaat 5 April 2013. Selaras dengan Perkara 19(2) Perlembagaan Negeri Pulau Pinang, TYT Yang Dipertua Negeri telah pun memperkenankan bagi DUN dibubarkan berkuatkuasa hari ini.

Memang tepat Jumaat sebagai penghulu kepada segala hari dipilih dan kami berdoa bahawa ia akan membawa rahmat kepada semua serta berkati proses pilihanraya umum dapat dijalankan secara aman tanpa diganggu oleh kebencian dan keganasan. Kita juga berdoa bahawa sekiranya berlaku perubahan, pemindahan kuasa akan berjalan secara teratur dan tenteram. Bagi pihak PR, kami berjanji dan menjamin akan menyerahkan kuasa di Pulau Pinang dengan lancar sekiranya tidak berjaya dalam pilihanraya besar yang akan datang.

Setelah diberi penghormatan untuk memikul amanah pentadbiran negeri ini selama 5 tahun, saya bagi pihak kerajaan negeri Pakatan Rakyat ingin menyampaikan ucapan setinggi-tinggi terima kasih atas kepercayaan anda semua pada Pilihan Raya Umum yang lepas.

Lima tahun yang lepas pada 8 Mac 2008, rakyat Pulau Pinang telah mencetuskan tsunami politik yang membawa perubahan kuasa kepada PR. Sejak itu, banyak yang telah kita capai bersama. Pulau Pinang sudah pun pulih daripada kemerosotan yang berlarutan dan kini kembali sebagai negeri peneraju di negara kita.

Kerajaan Pulau Pinang adalah yang paling bersih di Malaysia, berikutan pengiktirafan oleh Transparency International serta Laporan Ketua Audit Negara yang telah memuji sistem tender terbuka, lebihan belanjawan tahunan serta pengurangan hutang 95% daripada RM630 juta kepada RM30 juta. Salah satu lagi pencapaian cemerlang adalah kejayaan dalam menyelamatkan Majlis Perbandaran Seberang Perai yang telah hampir bankrap setelah ketirisan sebanyak RM230 juta sebelum tahun 2008. Pada masa yang sama, kami juga telah berjaya meningkatkan aset negeri sebanyak 50% daripada RM800 juta pada tahun 2008 kepada RM1.2 bilion sekarang.

Kejayaan ini adalah hasil tadbir urus yang berasaskan prinsip CAT iaitu Cekap, Akauntabiliti dan Telus. Antara dasar-dasar yang telah diperkenalkan adalah sistem tender terbuka kompetitif, menghalang ahli keluarga pemimpin negeri daripada berurus niaga dengan kerajaan negeri, pengisytiharan harta secara terbuka oleh barisan EXCO serta Ketua Menteri dan juga pendedahan kontrak kerajaan untuk penelitian umum.

CAT telah membolehkan Pulau Pinang untuk berjaya menarik jumlah pelaburan yang paling besar di Malaysia untuk kali pertama dalam sejarah – bukan sekali tetapi dua kali pada tahun 2010 dan juga 2011. Sepanjang tempoh lima tahun yang lepas iaitu dari tahun 2008-2012, Pulau Pinang telah mencatat pelaburan berjumlah RM36.1 bilion iaitu 100% lebih baik daripada pelaburan sebanyak RM18.7 bilion dalam tempoh lima tahun sebelum itu iaitu dari tahun 2003-2007.

Pulau Pinang kini merupakan negeri paling sesuai didiami di Malaysia dan yang ke-lapan paling sesuai didiami di Asia. Baru-baru ini, Pulau Pinang juga telah terpilih sebagai lokasi ke-empat paling baik di dunia untuk persaraan. Pengiktirafan ini adalah bukti bahawa Pulau Pinang sudah menjadi Bersih, Hijau, Sihat dan Selamat.

PR percaya bahawa kekayaan harus dikongsi secara saksama dengan rakyat dan bukan dengan kroni. Untuk sebab itu, kami telah mengagihkan lebihan belanjawan tahunan yang dicapai dalam bentuk bantuan tunai kepada sekolah-sekolah dan juga individu seperti warga emas, OKU, ibu tunggal, bayi baru lahir, penarik beca, pelajar universiti serta pelajar sekolah. Semua program ini telah menelan belanja sebanyak RM150 juta sejak tahun 2008.

Pulau Pinang berjaya mencatat sejarah dengan pelancaran Agenda Ekonomi Saksama yang berjumlah RM20 juta untuk menjadi negeri pertama di Malaysia untuk menghapuskan kemiskinan dengan memastikan bahawa setiap isi rumah di Pulau Pinang mempunyai pendapatan minima RM770 sebulan. Mana-mana keluarga yang mempunyai pendapatan kurang daripada RM770 sebulan akan “ditambah nilai” oleh kerajaan negeri sehingga mereka mempunyai RM770.

Pulau Pinang juga merupakan negeri pertama untuk memperuntukkan RM500 juta untuk tujuan pembinaan perumahan mampu milik. Kerajaan negeri telah pun membina hampir 4,000 unit sejak tahun 2008 sementara sektor swasta telah menyumbang sebanyak 9,000 unit lagi. Untuk masa depan, kerajaan negeri bercadang untuk membina 19,172 unit dengan tambahan 20,000 unit daripada sektor swasta.

Kami telah cuba untuk mengusahakan sistem pengangkutan awam yang berkesan dengan penawaran perkhidmatan bas percuma. Walau bagaimanapun, pihak kerajaan persekutuan yang bertanggungjawab dalam hal ehwal pengangkutan awam telah menolak tawaran kerajaan negeri untuk membayar RM10 juta setahun untuk perkhidmatan bas percuma di seluruh negeri pada waktu puncak.

Maka, kami tidak mempunyai pilihan melainkan tetapi terdesak untuk melaksanakan projek RM6.3 bilion untuk meleraikan trafik melalui tiga lebuhraya daripada Tanjung Bunga ke Teluk Bahang; Persiaran Gurney ke Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu; Air Hitam ke Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu serta terowong bawah dasar laut yang akan menghubungkan Persiaran Gurney ke Bagan Ajam, Butterworth.

Kami tidak akan membiarkan anak-anak muda Pulau Pinang untuk membesar sebagai generasi kesesakan trafik. Anda boleh menentukan sama ada PR mempunyai dasar dan keberanian untuk menyediakan masa depan yang cerah untuk anak-anak kita.

Pulau Pinang kini dalam proses menjadi negeri hijau pertama di Malaysia dengan inisiatif-inisiatif hijau, seperti menjadi satu-satunya negeri yang mengamalkan kempen “Tiada Beg Plastik Percuma” serta mencapai kadar kitar semula yang paling tinggi di Malaysia iaitu 24%. Pulau Pinang juga ingin menjadi negeri basikal pertama di Malaysia dengan laluan basikal 200 kilometer.

Di Pulau Pinang, rakyat tidak lagi takut sama kerajaan negeri macam dulu. Sekarang kerajaan negeri yang takut sama rakyat.
Kami telah memartabatkan Islam dengan meningkatkan peruntukan untuk hal ehwal agama Islam hampir tiga kali ganda serta menubuhkan portfolio EXCO untuk hal ehwal agama bukan Islam. Pulau Pinang juga kini menjadi ibu kota kesenian, kebudayaan dan warisan di Malaysia dengan Bandar Warisan Dunia UNESCO George Town yang bertaraf antarabangsa serta sambutan tahunan Festival George Town yang berjaya mengumpulkan para penghibur, artis, penulis serta cendekia dari dalam dan luar negeri.

Akhir sekali, kerajaan negeri juga telah berusaha untuk memperkasakan suara rakyat melalui penubuhan Sudut Pidato yang pertama di Malaysia di Padang Kota Lama serta di Butterworth. Tambahan pula, kami juga telah mengukuhkan demokrasi dengan meluluskan Enakmen Kebebasan Maklumat, Enakmen Pilihan Raya Kerajaan Tempatan serta meminda Perlembagaan Negeri untuk melarang wakil rakyat melompat parti.

Di sini saya perlu meminta maaf kepada semua penduduk di sekitar Komtar kerana hampir setiap minggu diganggu oleh kumpulan kecil daripada Perkasa dan penyokong BN yang menyalahgunakan kebebasan berhimpun dengan membuat demonstrasi secara ganas dan biadab. Marilah kita menuju ke atas kebebasan yang sebenarnya iaitu kebebasan daripada kejahilan, kebebasan daripada rasuah dan kronsima, kebebasan daripada kemiskinan dan kebebasan daripada ketakutan.

Di Pulau Pinang, rakyat tidak lagi takut sama kerajaan negeri macam dulu. Sekarang kerajaan negeri yang takut sama rakyat.

Kami percaya bahawa banyak lagi yang boleh dicapai. Jika anda dapat rasakan dalam lima tahun ini bahawa Pulau Pinang telah mencatat prestasi yang baik, maka pastinya lima tahun yang akan datang akan menjadi lebih baik. Sesungguhnya Pulau Pinang layak menerima yang terbaik!

Marilah kita pastikan bahawa persaingan untuk masa depan Pulau Pinang ini tidak akan menjadi pertarungan antara siapa yang lebih pandai memfitnah, membenci atau mengugut, tetapi menjadi pertarungan yang mulia antara idea, ideal, prinsip dan dasar-dasar berjiwa rakyat. Peluang untuk mengejar impian harus diberi kepada anak-anak kita dan bukan hanya kepada anak-anak para Menteri atau Perdana Menteri kini dan lampau.

PR menawarkan visi masyarakat majmuk yang bersatu dan madani serta menghormati kepelbagaian dan hak asasi. Kami percaya bahawa PR mempunyai idea yang lebih bernas, idealisme yang lebih kukuh, prinsip yang telah diuji masa dan dasar-dasar berjiwa rakyat untuk menjaminkan masa depan anak-anak kita.

Sekiranya diberikan peluang semula untuk terus memerintah Pulau Pinang, kami yakin, Pulau Pinang boleh menjadi No.1 di Malaysia sebagai negeri pintar dan bertaraf antarabangsa.

Demi Pulau Pinang yang lebih Bersih, Hijau, Sihat dan Selamat. Ini kalilah!

Lim Guan Eng

----Mandarin Version —-

槟州首席部长兼槟州民联主席林冠英于2013年4月5日在乔治市发表槟州议会解散声明:

让我们朝向真正的自由迈进,免于无知、贪污朋党、贫穷及恐惧。

昨天,我已经觐见槟州元首敦阿都拉曼阿巴斯,寻求御准,于2013年4月5日解散州议会。州元首也根据槟州宪法第19(2)条文赋予的权利,在今天解散州议会。

我们祈求这个圣洁的星期五能带来和平,让我们拥有一个和平的选举,不受仇恨及暴力干扰。我们也祈求一旦改朝换代,我国能在有秩序及和平的情况下移交政权。对于民联,我们答应并保证,我们如果再来届大选不获委托,我们也将顺利移交政权。

直从我们受委托管理槟州以来,我要感谢各界人士在上届大选给我们的信任表示感激。

五年前的308,槟州人民创造了政治海啸,让民联政权。自此,我们共同创造了许多成就,槟州经济也渐渐复苏,如今成为我国领先的州属。

槟州是我国最廉洁的州属,就连国际透明组织及国家总稽查司也认可我们公开招标、财政预算年年有余、债务缩减95%,从6亿3000万令吉减至3000万令吉。另一项成就就是将威省市政局从濒临破产的窘境解救出来,自2008年之前,威省市政局面对亏损2亿3000万令吉。同时,槟州资产自2008年过后从8亿令吉,增加了50%,至今天的12亿令吉。

上述成就来自能干、公信及透明的施政。其中的政策包括公开竞争招标、 阻止州领袖家族直接与政府做生意、要求州行政议员及首长公布财产,同时也公开合约让公众审核。

我们的能干、公信及透明施政成功让槟城在2010年及2011年在所获投资额破记录全马居冠。过去五年(2008-2012年),槟州破记录取得361亿令吉的投资额,超越2003-2007年间的187亿令吉投资额。

槟州现在是马来西亚最宜居的城市,也是全亚洲第八位宜居城市。 最近,我们也被选为全世界四大最佳退休城市。这些都是对槟州净绿、人民安康的认可。

民联相信,要与民合理共享财富,而非朋党。因此,我们把我们财政预算的盈余以现金形式派发给学校、个人如:乐龃人士、体障人士、单亲妈妈、新生儿、三轮车夫、大学及学生,我们自2008年已经派发了1亿5000万令吉。

槟州也创造历史,推介了2000万令吉的经济平等议程,成为马来西亚第一个扫除贫穷的州属。我们确保槟城每户家庭每月收入至少770令吉。任何家庭若月入低入770令吉,州政府将每月加额补足770令吉。

槟城也是第一个拨出5亿令吉基金兴建可负担房屋的州属。州政府自2008年起兴建了4000个可负担房屋单位,私人界承建9000个单位。州政府计划在未来兴建1万9172个单位,私人界将承建另外2万个单位。

我们已经尝试提升公共交通服务,并提供免费巴士。但是,公共交通事务为联邦政府管辖范围,我们计划每年支付1000万令吉,在高峰时段提供免费巴士,他们却拒绝了州政府的献议。

因此,我们别无选择,我们将推行价值63亿令吉的两岸三通一槟城计划,兴建三条高速公路,从丹绒武雅至直落巴巷、关仔角至敦林苍佑大道、亚依淡至敦林苍佑高速公路,以及连接关仔角及北海峇眼阿占的海底隧道。

我们不会让我们的孩子成为“塞车世代”,你可以决定,民联是否有对策及勇气为孩子们的未来做好准备。

槟州也正在成为全马第一个绿州,我们先行推动了数项措施如“资源有价,天天减塑”无免费塑料袋运动,我们的再循环率也是全马最高,达24%。槟州也立志打造200公里长的脚车道,成为全马第一个脚车州。

在槟州,人民不再像从前那样害怕州政府。现在是州政府害怕人民。
我们提供给伊斯兰事务的拨款比 前朝多三倍,我们也成立非伊斯兰事务行政议员职。我们也是马来西亚艺术、文化及遗产中心,乔治市是联合国科教文组织承认的世界遗产城市,一年一度的乔治市节庆聚集了国内外的表演工作者、艺术工作者、写作及知识分子。

最后,州政府也努力强化人民的声音,我们在旧关仔角及北海成立全马第一个演说者角落。我们也通过资讯自由法、地方政府选举法令、立法阻止民选议员跳槽,加强民主。

在这里,我要向光大一带的居民道歉,因为几乎每个星期,他们都会被一小撮的土权组织及国阵支持者骚扰,他们滥用集会自由,以暴力及粗野的方式示威。让我们一起朝向真正的自由迈进,免于无知、贪污朋党、贫穷及恐惧。

在槟州,人民不再像从前那样害怕州政府。现在是州政府害怕人民。

我们相信,还有很多事可以做。如果你认为过去五年槟州已经取得良好的表现,那么我们肯定未来五年我们可以做得更好。槟州值得最好的。

让我们确定这场为槟州未来而战的选举,不会变成谁更会诽谤、谁更加仇恨或更会威胁的战场,而是理念、理想、原则及民本政策的竞技场。我们应该创造机会让我们的孩子追梦,而不只是前任或现任部任、首相的孩子们才可以拥有梦想。

民联的愿景是打造一个团结、和谐、尊重多元及人权的社会。 我们相信,民联的理念更真实、理想更坚定、原则更加经得起考验,我们的民本政府也更加能够保障孩子的未来。

如果人民再给我们一次机会继续执政槟州,我们相信,槟州能够成为全马第一,更加智能化及国际化。

槟州净绿、人民安康。

林冠英

Leave a Comment