DAP Will Not Participate In A Sham Parliamentary Select Committee(PSC) On Lynas Rare Earth Processing Plant (en/bm/cn)

Press Statement by DAP Secretary-General and MP for Bagan Lim Guan Eng in Kuala Lumpur on 19.3.2012.

DAP Will Not Participate In A Sham Parliamentary Select Committee(PSC) On Lynas Rare Earth Processing Plant Which Serves To Deliver A “Fait Accompli” By Endorsing The Lynas Plant And Force Public Acceptance Without Due Any Regard For Safety, Environmental And Health Concerns.

DAP will not participate in a sham Parliamentary Select Committee(PSC) on Lynas rare earth processing plant which serves to deliver a “fait accompli” by endorsing the Lynas plant and force public acceptance without any due regard for safety, environmental and health concerns. DAP will propose to the PR Leadership not to allow BN to use our presence in the PSC to legitimatize a Lynas plant, so that PR is not part of any environmental disaster that happens in the future.

Prime Minister Datuk Seri Najib Razak had confirmed that the PSC was a sham in disguise by BN to legitimatize what is essentially wrong and against public interest, by saying that the PSC would not decide on the fate of Lynas. He added that the PSC is merely an engagement process so that the Lynas project can be carried out and would not be opposed by the people or create public fear.

The prime minister hoped that the committee could raise awareness on the project so that “we can achieve comfort in terms of better public acceptance.” In other words, this whole exercise is merely to help the project gain acceptance and to help the BN Government convince Malaysians that there is no threat from the Lynas rare earth plant and its potentially hazardous radioactive waste.

If the PSC cannot decide on the fate of the project, then it is a complete waste of time for us to participate, as it is nothing more than a fait accompli to rubberstamp approval of the RN700 million plant. BN has sacrificed the health and well-being of Malaysians, especially in Kuantan by valuing profits above all in awarding Lynas a 12 year tax holiday.

Malaysians will not be so easily fooled by BN. We demand an answer to the real issue at hand. Until today, there is no certainty over where the radioactive waste will be stored. Initially, the Atomic Energy Licensing Board or AELB has claimed that Lynas Corporation will be required to return any radioactive waste to Australia if it fails to set-up a suitable permanent disposable facility here. That has been rejected by Australia.

Then the AELB says that they may be stored in abandoned tin mines in Sungai Lembing, clearly reinforcing the fact that the wastes will be disposed in Malaysian soil. Clearly for the sake of huge profits earned by the few, BN is willing to gamble not just on our health but also the environmental safety of our future generation.

Penang PR has rejected any Lynas plant or nuclear reactors in Penang as we will not compromise on the safety of Malaysian. DAP will suggest that PR not to participate in the PSC as we should not be used as tools in the BN’s bid to fool the people and to justify the setting up of the Lynas rare earth plant.

LIM GUAN ENG

—BM Version—-

Kenyataan Akhbar Setiausaha Agung DAP dan Ahli Parlimen Bagan Lim Guan Eng di Kuala Lumpur pada 19.3.2012.

DAP tidak akan menyertai Jawatankuasa Pemilihan Parlimen (PSC) mengenai Loji Pemerosesan Nadir Bumi Lynas yang bersifat pura-pura kerana ia hanya akan menjadi fait accompli (yang telah ditentukan) untuk menghalalkan loji Lynas dan memaksa orang awam menerimanya tanpa mempedulikan soal keselamatan, alam sekitar dan kesihatan.

DAP tidak akan menyertai Jawatankuasa Pemilihan Parlimen (PSC) mengenai Loji Pemerosesan Nadir Bumi Lynas yang memalukan kerana ia hanya akan menjadi fait accompli (yang telah diputuskan) untuk menghalalkan loji Lynas dan memaksa orang awam menerimanya tanpa mempedulikan soal keselamatan, alam sekitar dan kesihatan.

DAP akan mencadangkan kepada kepimpinan Pakatan Rakyat supaya tidak membenarkan Barisan Nasional menggunakan penyertaan PR untuk menghalalkan loji Lynas, bagi memastikan PR tidak akan terlibat dengan apa-apa bencana alam sekitar yang mungkin berlaku pada masa depan.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak telah mengesahkan bahawa PSC adalah satu samaran yang pura-pura oleh BN untuk menghalalkan apa yang salah dan bertentangan dengan kepentingan awam, dengan mengatakan bahawa PSC tidak akan menentukan nasib Lynas. Beliau menambah bahawa PSC hanyalah satu proses perbincangan untuk membolehkan projek Lynas diteruskan dan tidak akan ditentang oleh rakyat atau mencetuskan kebimbangan rakyat.

Perdana Menteri berharap bahawa jawatankuasa itu dapat meningkatkan kesedaran projek tersebut supaya “kita dapat mencapai keselesaan dari segi penerimaan yang lebih baik daripada orang ramai”. Dengan perkataan lain, langkah ini hanyalah bertujuan membantu projek tersebut mendapat sokongan rakyat dan membantu kerajaan BN meyakinkan rakyat Malaysia bahawa tidak ada ancaman daripada loji nadir bumi Lunas dan sisa buangannya yang bakal mendatangkan bahaya.

Jika PSC tidak dapat menentukan nasib projek tersebut, maka ia adalah sesuatu yang hanya membuang masa untuk kita sertai kerana ia tidak lain dan tidak bukan hanyalah sebagai fait accompli (yang telah ditentukan) untuk meluluskan sahaja loji bernilai RM700 juta itu. Kerajaan BN telah mengorbankan kesihatan dan kesejahteraan rakyat Malaysia, khususnya mereka di Kuantan, dengan mendahulukan keuntungan berbanding nasib rakyat, apabila menganugerahkan Lynas dengan projek tanpa perlu membayar cukai selama 12 tahun.

Rakyat Malaysia tidak akan mudah diperbodohkan oleh BN. Kami menuntut penjelasan terhadap isu yang sebenar. Sehingga hari ini tidak ada jaminan dan ketentuan di mana sisa buangan radioaktif akan dibuang.
Pada mulanya Lembaga Pelesenan Tenaga Atom (AELB) telah mendakwa bahawa Lynas Corporation akan diarahkan supaya menghantar pulang sisa radioaktif ke Australia jika ia gagal mewujudkan kemudahan pembuangan sisa kekal di sini. Ini telah ditolak oleh Australia.

Kemudian AELB mengatakan sisa buangan mungkin disimpan di ladang-ladang bijih timah yang sudah tidak digunakan lagi di Sungai Lembing, di mana ini mengesahkan lagi bahawa sisa-sisa tersebut akan dibuang di bumi Malaysia. Jelas kerana untung besar yang akan hanya dinikmati segelintir manusia, BN sanggup berjudi bukan sahaja dengan kesihatan kita tetapi juga keselamatan alam sekitar untuk generasi kita yang akan datang.

Pakatan Rakyat Pulau Pinang telah menolak sebarang cadangan loji Lynas atau reaktor nuklear di Pulau Pinang kerana kami tidak akan bertolak-ansur dalam soal keselamatan rakyat Malaysia. DAP akan mencadangkan kepada PR supaya tidak menyertai PSC kerana kita tidak sepatutnya dijadikan alat oleh BN bagi membohongi rakyat dan menjustifikasi tindakan BN untuk membenarkan loji nadir bumi Lynas beroperasi di Malaysia.

LIM GUAN ENG

—-Mandarin Version—-
民主行动党秘书长兼峇眼区国会议员林冠英于2012年3月19日在吉隆坡发表声明:

民主行动党不会参与虚伪的莱纳斯稀土提炼厂国会遴选委员会,它只是表达“既成事实”,为莱纳斯背书,逼使公众接受,完全不考虑安全、环境及健康问题。

行动党不会参与虚伪的莱纳斯稀土提炼厂国会遴选委员会,它只是表达“既成事实”,为莱纳斯背书,逼使公众接受,完全不考虑安全、环境及健康问题。我们会建议民联领袖,不要让国阵利用我们在国会遴选委员会的存在,让莱纳斯合法化,因此,如果以后发生什么环境灾难,民联不会被责难。

首相拿督斯里纳吉已经确定,国会遴选委员会是国阵“披上的羊皮”,以合法化原本是不对的、违背公众利益的事情,他说“国会遴选委员会并不会裁决莱纳斯的命运”。他也补充,国会遴委会纯粹只是一个咨询过程,以让莱纳斯可以继续操作,不会遭受人民反对或制造公众恐惧。

首相希望委员会可以提高公众对上述计划的认识“以让我们在公众接受程度上可以达到满意的程度”。换句话说,整个动作只是为了要赢得接受度、协助国阵政府说服马来西亚人,莱纳斯稀土厂及它的辐射性废料是没有危险的。

如果国会遴选委员会无法裁决这项计划的命运,那么,要我们参与完全是浪费时间,它只是一个既定事实的橡皮章,来批准7亿令吉稀土厂。国阵已经牺牲了马来西亚人民特别是关丹人的健康和福利,它竟然让莱纳斯享有12年的免税好处。

马来西亚人不会被国阵愚弄。我们要求一个答案。直到今天,我们都要不清楚有关辐射性废料将被存置在哪里。刚开始国家原子能局说如果莱纳斯无法在本地物色到合适的永久储存设备,它们必须将辐射性废料运回澳洲。这项提议已经被澳洲拒绝。

国家原子能局还说,他们可以把废料丢弃到林明的废置锡矿区,很明显地,有关废料将被弃置于在马来西亚的国土上。 为了少数几个人的巨额利益,国阵不只把我们的健康当赌注,也赌上下一代的环境安全。

槟州民联已经拒绝任何莱纳斯稀土厂和核能厂设立在槟城,我们也绝不牺牲马来西亚人的安全。行动党将会建议民联不参与这项国会遴选委员会,我们不会被国阵利用来愚弄老百姓,合理化莱纳斯稀土厂的建立。

林冠英

Leave a Comment