Pemimpin UMNO Diingatkan Hentikan Fitnah Bahawa Penjualan Tanah Di Bayan Mutiara Adalah Dirundingkan (bm/cn)

Kenyataan Akhbar Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng Di Komtar, George Town Pada 13.2.2012.

Pemimpin UMNO Diingatkan Hentikan Fitnah Bahawa Penjualan Tanah Di Bayan Mutiara Adalah Dirundingkan Dan Pemaju Hanya Perlu Bina Rumah Mampu Milik di Batu Kawan Bila Ia Dibuat Tender Terbuka Pada 2010 Dan Pemaju Tetap Terikat Dengan Syarat Rumah Mampu Milik, Sekolah Dan Surau/Beribadat di Pulau Pinang.

Pemimpin UMNO diingatkan hentikan fitnah tentang penjualan 102.6 ekar tanah pada 2010 di Bayan Mutiara yang merangkumi 67.6 ekar tanah dan 35 ekar untuk ditambak laut. Pemimpin UMNO telah membuat fitnah bahawa penjualan Bayan Mutiara tidak dibuat secara tender terbuka, pemaju tidak perlu terikat dengan syarat membina rumah mampu milik di kawasan pulau tetapi boleh bina di Batu Kawan dan juga tidak ada peruntukan untuk rumah beribadat/surau.

Penjualan adalah dibuat secara tender terbuka menerusi Request for Proposal(RFP). Tender terbuka ini diiklankan dalam suratkahbar pada 2010. Tender dengan harga yang paling tinggi dipilih, bukan secara rundingan. Harga rizab sebanyak RM200 sekaki persegi ditetapkan, yang jauh lebih tinggi daripada anggaran harga penilaian yang diperolehi oleh PDC.

Tender dengan harga yang paling tinggi adalah RM240 sekaki persegi untuk dibayar dalam 5 tahun menjadikan keseluruhan bayaran RM1.07 bilion. Kos tambak laut akan ditanggung sepenuhnya oleh pemaju Ivory Properties Group Bhd. Sekiranya UMNO cakap harga penjualan RM240 sekaki persegi adalah rendah sangat dan harga yang lebih tinggi boleh diperolehi, mengapakah syarikat kroni UMNO tidak masuk tender membida tanah tersebut?

Adalah tidak benar pemaju dikecualikan dari membina rumah mampu milik ataupun boleh membinanya di Batu Kawan. Pemaju masih perlu memenuhi pembinaan mampu milik seperti yang disyaratkan di kawasan pulau. Pemaju juga perlu memenuhi keperluan sekolah dan surau/rumah beribadat seperti yang disyaratkan oleh MPPP sekarang.

Kerajaan negeri telah menggunakan keuntungan daripada penjualan tanah ini sebanyak RM500 juta sebagai Tabung Rumah Mampu Milik. Pembinaan lebih 12,000 unit rumah mampu milik di Batu Kawan daripada dana RM500 juta ini adalah atas inisiatif kerajaan negeri sendiri dan tidak ada kena mengena dengan pemaju di Bayan Mutiara. Pemaju tersebut masih terikat dengan syarat rumah mampu milik tetapi ke kawasan pulau.

Adalah sungguh jahat sekali untuk UMNO cuba menipu rakyat bahawa kerajaan negeri hendak halau orang miskin ke Batu Kawan dengan mensyaratkan pemaju di kawasan pulau membina rumah mampu milik di Batu Kawan. Ini adalah tidak benar sekali kerana pemaju di kawasan pulau tidak dibenarkan berhijrah ke Seberang Perai untuk membina rumah mampu milik.

Oleh itu, saya ingatkan pemimpin UMNO untuk hentikan fitnah bahawa penjualan tanah di Bayan Mutiara adalah dirundingkan dan pemaju hanya perlu bina rumah mampu milik di Batu Kawan bila ia dibuat tender terbuka pada 2010 dan pemaju tetap terikat dengan syarat rumah mampu milik, sekolah dan surau/beribadat di Pulau Pinang.

Lim Guan Eng

–Mandarin Translation—

槟州首席部长林冠英于2012年2月13日在乔治市发表声明:

我促请巫统领袖停止毁谤,散布谎言,诬指峇央珍珠的买卖是直接洽谈、而发展商只需要峇都加湾兴建可负担房屋。事实上,我们已经在2010年进行公开招标,而购地的发展商必须在槟岛兴建可负担房屋、学校及祈祷堂或宗教场所。

巫统领袖应该马上停止毁谤峇央珍珠的102.6英亩地段(其中包括67.6英亩土地及35英亩填海地段)于2010年的买卖案。巫统领袖一再说谎,指峇央珍珠的脱售没有进行公开招标、发展商无需依条件在槟岛兴建可负担房屋,而是在峇都加湾建屋,他们也不需拨地给宗教场所或祈祷堂。

上述土地脱售是通过征求意见书(RFP)进行公开招标。我们于2010年在报章刊登广告。价高者得、不是通过洽谈。我们订下每平方尺200令吉的底价,这比槟州发展机构的估计高出许多倍。

我们得到的最高竞标价为每平方尺240令吉,分五年偿还,总价值为10亿7000万令吉。而填海的成本将由玮力产业承担。如果巫统说每平方公尺的脱售价太低,政府应该还可以再卖更高价格,那么为什么巫统的朋党公司不参与上述土地竞标?

有关发展商不必兴建可负担房屋或可以在峇都加湾建屋的讲法也是不对的。发展商还是必须遵守条件,在槟岛兴建可负担房屋。发展商也需要遵守槟岛市政局的条件,兴建学校、祈祷堂、宗教场所。

州政府已经从脱售这块土地所赚的5亿令吉, 用来设立可负担房屋基金。我们将利用这笔基金在峇都加湾兴建超过1万2000个可负担房屋单位,这是州政府本身的积极措施,完全与峇央珍珠的发展商毫无关系。有关发展商必须遵守在槟岛兴建可负担房屋的条例。

巫统企图耍手段欺骗人民,谎称州政府要求发展商在峇都加湾兴建可负担房屋,是为了把穷人赶到峇都加湾居住,实在是大骗子! 这是因为槟岛的发展商根本不会被允许前往威省兴建可负担房屋。

因此,我要提醒巫统领袖停止毁谤,散布谎言,诬指峇央珍珠的买卖是直接洽谈、而发展商只需要峇都加湾兴建可负担房屋。事实上,我们已经在2010年进行公开招标,而购地的发展商必须在槟岛兴建可负担房屋、学校及祈祷堂或宗教场所。

林冠英

Leave a Comment