Penang’s Pro-active Policies To Retain And Attract Human Talent (en/bm/cn)

Penang’s Pro-active Policies To Retain And Attract Human Talent By Relying Not Just On Good Governance, Performance-Based Reward System, Building Innovation And Creativity But Also Setting A Minimum Wage

Penang’s pro-active policies to retain and attract human talent by relying not just on good governance, performance-based reward system, building innovation and creativity but also setting a minimum wage. Minister in the Prime Minister’s Department Datuk Seri Idris Jala had during a meeting on 2nd June 2011 on setting the framework of the Greater Penang Masterplan(GPM), agreed that a minimum wage must be an integral ingredient of the GPM to make Penang the third megapolis of Malaysian.

Unlike BN and MCA’s failed policies such as the unfair distribution of Public Service Department (PSD) scholarships, DAP and its PR partners in Penang had given numerous awards to top students equally based on performance. However Penang state government does not have sufficient funds and can not afford to award scholarships.

Penang state government does not even have any access even with USM, much less any universities as they are controlled by the Federal government. However if DAP has the tens of billions of ringgit in funds available in the Federal government, then all top students will be awarded scholarships that they deserve.

What Penang has done is to form a Penang Science Council to establish Penang as a center of excellence for science and technology by rekindling interest amongst the young and inspiring innovation. A key project is the over RM100 million Penang Tech Center that will serve as a educational tool, one-stop center for the industry, a showcase of all the products invented and manufactured in Penang and a R& D hub.

A Career Assisted Training or CAT center and the Penang Skill Development Corporation Center have been set up to deal with the workers and skill shortage.
Further, Penang is also the first state to offer assistance to small and medium scale enterprises with a 3-prong approach of:-
1. free SMART advisory services ;
2. a RM 40 million SME Center to offer low-cost tenancy to innovative technopreneurs for a two-year period to help their business start-up; and
3. a SME Village grouping all the established SME enterprises in one location.

With good governance and a livable city, Penang is on its way to transform itself into an international and intelligent city. This is shown by Penang topping investment in Malaysia with RM 12.2 billion last year, or 36% of Malaysia’s Foreign Direct Investment(FDI) despite having only 6% of the country’s population.

These policy initiatives will help not only to stem the brain drain but also inspire innovation amongst the young. BN and MCA has done nothing to stop the 2 million Malaysians who have left the country except to highlight the annual problem of top students not getting overseas scholarships without resolving the problem.

Press Statement By Penang Chief Minister And DAP Secretary-General Lim Guan Eng In Penang On 5 June 2011.

———-BM Translation———-
Kenyataan Akhbar oleh Ketua Menteri Pulau Pinang Merangkap Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng di Pulau Pinang pada 5 Jun 2011

Dasar Pulau Pinang Yang Proaktif Untuk Mempertahankan Serta Menarik Kecenderungan Masyarakat Bukan Sahaja Dalam Tata Pentadbiran Yang Baik, Sistem Kerja Berasaskan Prestasi, Pembangunan Inovasi Dan Kreativiti Malah Juga Penetapan Kadar Upah Minimum.

Dasar Pulau Pinang yang proaktif untuk mempertahankan serta menarik kecenderungan masyarakat bukan sahaja dalam tata pentadbiran yang baik, sistem kerja berasaskan prestasi, pembangunan inovasi dan kreativiti malah juga penetapan kadar upah minimum. Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala dalam pertemuan rangka kerja ‘Greater Penang Masterplan’ (GPM) pada 2 Jun 2011 yang lalu, telah bersetuju bahawa kadar upah minimum perlu dijadikan sebahagian intipati dalam GPM dan menjadikan Pulau Pinang sebagai bandaraya megapolis ketiga di Malaysia.

Tidak seperti kegagalan dasar BN dan MCA dalam pembahagian biasiswa pengajian luar negara Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), DAP dan Pakatan Rakyat (PR) Pulau Pinang telah mengiktiraf pelajar cemerlang berdasarkan prestasi peperiksaan yang sewajarnya. Walau bagaimanapun, Kerajaan Negeri Pulau Pinang tidak mempunyai dana yang mencukupi untuk diberikan sebagai biasiswa kepada pelajar-pelajar berkenaan.

Kerajaan Negeri Pulau Pinang juga tidak mempunyai capaian dengan USM, apatah lagi universiti-universiti tempatan lain di bawah Kerajaan Persekutuan. Walau bagaimanapun, sekiranya DAP mempunyai berbilion Ringgit peruntukan dalam Kerajaan Persekutuan, maka semua pelajar cemerlang akan diberikan biasiswa seperti yang sepatutnya mereka terima.

Apa yang dilakukan oleh Pulau Pinang adalah dengan membentuk ‘Penang Science Council’ untuk menjadikan Pulau Pinang sebagai pusat unggul dalam bidang sains dan teknologi dengan menyalakan semula minat dan semangat di kalangan belia dan memberi inspirasi untuk inovasi. Projek utama Pusat Teknologi Pulau Pinang (Penang Tech Center) yang bernilai RM100 juta akan bertindak sebagai alat pembelajaran dan pengajaran, pusat sehenti atau one-stop center untuk industri tempatan, wadah untuk mempamerkan ciptaan produk dan penghasilan di Pulau Pinang serta sebagai Hab Penyelidikan dan Pembangunan.

Career Assisted Training (CAT Center) atau Pusat Latihan Industri atau Kerjaya dan Penang Skill Development Corporation (PSDC) Center telah ditubuhkan untuk mengatasi masalah kekurangan pekerja yang berkemahiran. Tambahan pula Pulau Pinang menjadi negeri pertama yang menawarkan bantuan kepada pengusaha kecil dan sederhana dengan tiga pendekatan melalui :-

1. Khidmat nasihat SMART percuma;
2. SME Center menawarkan RM40 juta bagi tempoh sewaan kepada teknousahawan bagi tempoh dua tahun untuk membantu memulakan perniagaan; dan
3. Perkampungan SME atau ‘SME Village’ yang akan mengumpulkan semua usahawan kecil dan sederhana pada suatu lokasi.

Dengan adanya pentadbiran yang baik dan sebuah bandaraya yang sesuai untuk didiami, Pulau Pinang telah bersedia untuk transformasi ke arah bandaraya antarabangsa dan intelek. Hal ini ternyata apabila Pulau Pinang telah mendahului dalam jumlah pelaburan di Malaysia dengan RM12.2 bilion tahun lalu, atau 36% dari jumlah Keluaran Negara Kasar (KNK) meskipun hanya menpunyai 6% jumlah keseluruhan populasi di Malaysia.

Inisiatif dasar-dasar ini akan membantu bukan hanya untuk membendung penghijrahan cendiakawan tetapi juga memberi inspirasi ke arah budaya inovasi di kalangan belia. BN dan MCA tidak berbuat apa-apa untuk menahan 2 juta rakyat Malaysia berhijrah meninggalkan negara kecuali menyoroti masalah tahunan yang dihadapi oleh pelajar cemerlang iaitu masalah biasiswa pengajian luar negara yang tidak menemui penyelesaiannya.

———Mandarin Translation————
槟州首席部长兼民主行动党秘书长林冠英于2011年6月5日,在槟城发表声明:

槟城采取积极行动留住 人才、吸引人才,不只是依靠良好施政、依绩效奖赏的制度、鼓励革新与创意,也包括制订最低薪资。

槟城采取积极行动留住 人才、吸引人才,不只是依靠良好施政、依绩效奖赏的制度、鼓励革新与创意,也包括制订最低薪资。首相署部长拿督斯里依德里斯于2011年6月2日参加一项有关制订大槟城蓝图框架会议时,同意最低薪金必须是大槟城蓝图的完整组成部分,让槟城成为全马第三大都会。

不像国阵与马华失败的政策,如不公平地分配公共服务奖学金,行动党与民联盟友在槟城依据成绩表现,发出无数的奖励金给特优生。但是,槟州政府没有足够的资金,没有能力颁发奖学金。

槟州政府也没有办法进入理科大学或其它大学, 因为这些大学由联邦政府控制。不过,如果行动党像联邦政府那样有数千亿令吉的资金,所有的特优生都会获得他们应得的奖学金。

槟城政府成立了槟州科学理事会,通过启蒙年轻人的兴趣与革新,将槟城打造成一个科学工艺卓越中心。 最主要的项目就是超过1亿令吉打造的槟城科技中心,让它成为工业界的教育工具、一站式的中心、槟州所发明制造的产品的陈列室以及研发中心。

我们已经设立了就业培训中心(CAT中心) 及槟州技术发展合作中心来应对员工与技能短缺的问题。

此外,槟城也是第一个三管齐下,为中小型企业提供援助的州属:
1. 精明中心( SMART)免费的咨询服务;
2. 耗资4000万令吉的中小型企业中心,为具创新能力的企业提供低廉租金两年,协助他们创业。
3. 打造中小型企业村,把所有知名的中小型企业集中在一个地方。

凭着良好施政与宜居城市,槟城正在转型成为国际智能城市的路上。从去年槟城获得122亿令吉的投资额,或占全马外来直接投资的36%可以证明,尽管槟州人口只占全国人口的6%。

这些政策不只能够阻止人才外流,也将启发年轻人的创新思维。对于200万国人移民的事实,除了每年不断地突显高材生拿不到海外奖学金的课题,国阵与马华什么都没有做。

林冠英

Leave a Comment