Surat Kepada Perdana Menteri (m/c)

PSUKPP/21/0353/46(61)

17 November 2017

YAB Dato’ Sri Mohd Najib bin Tun Haji Abdul Razak
Perdana Menteri Malaysia,
Pejabat Perdana Menteri Malaysia,
Blok Utama, Bangunan Perdana Putra,
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan,
62502 Putrajaya

Yang Amat Berhormat Dato’ Sri,


BANTUAN KEWANGAN PERSEKUTUAN UNTUK MANGSA BANJIR DAN KELULUSAN PROJEK RANCANGAN TEBATAN BANJIR (RTB) SEBANYAK RM1 BILION AKIBAT BENCANA RIBUT DAN BANJIR TERBURUK DALAM SEJARAH NEGERI PULAU PINANG PADA 4-5 NOVEMBER 2017

Dengan penuh hormat izinkan saya menzahirkan ucapan penghargaan dan terima kasih Kerajaan Negeri Pulau Pinang kepada YAB Dato’ Sri di atas kesudian melakukan lawatan meninjau keadaan banjir di Negeri Pulau Pinang pada 7 November 2017. Kerajaan Negeri menghargai usaha Kerajaan Persekutuan membantu Pulau Pinang dalam segala aspek penyelamatan dan pemindahan mangsa-mangsa banjir.

2. Pada masa sama, Kerajaan Negeri Pulau Pinang berharap agar bantuan kewangan dapat diberikan kepada mangsa-mangsa banjir dan juga untuk menjalankan projek Rancangan Tebatan Banjir (RTB) yang diperlukan untuk mengurangkan kesan banjir. Dalam lawatan tersebut, YAB Dato’ Sri telah diberi taklimat ringkas oleh YB Setiausaha Kerajaan Negeri dan Pengarah Jabatan Pengairan dan Saliran Negeri (JPS) mengenai punca kejadian banjir serta jumlah mangsa yang dipindahkan termasuk cadangan bagi mengatasi punca kejadian banjir.
3. Ketika taklimat tersebut juga, anggaran kerosakan masih lagi sedang dinilai dan Pengarah JPS Negeri telah antara lain mencadangkan sebanyak 13 projek yang dianggarkan memerlukan peruntukan berjumlah RM1 bilion bagi menangani banjir di Pulau Pinang secara jangka masa panjang. Lagipun, permohonan RM1 bilion adalah kurang daripada RM1.6 bilion yang telah pun diluluskan di bawah Rancangan Malaysia sebelum ini tetapi masih belum dibelanjakan oleh pihak Kerajaan Persekutuan.

4. Sehubungan dengan perkara tersebut, Kerajaan Negeri sehingga kini masih lagi belum dimaklumkan akan keputusan Kerajaan Persekutuan sama ada peruntukan berjumlah RM1 bilion dapat diberi pertimbangan untuk dijalankan dengan segera. Adalah diharapkan YAB Dato’ Sri boleh meluluskan peruntukan tersebut agar dapat membantu mengatasi masalah banjir yang telah dijanjikan dan diluluskan sebelum ini.

5. Di samping itu, Kerajaan Negeri juga memohon agar YAB Dato’ Sri dalam masa terdekat ini dapat menimbangkan kelulusan dan membuat pengumuman mengenai jumlah bantuan kewangan yang akan disalurkan kepada kesemua mangsa yang terlibat dengan banjir. Pengumuman bantuan kewangan oleh YAB Dato’ Sri adalah amat penting bagi mangsa-mangsa banjir yang amat memerlukan bantuan kewangan selepas mengalami kerugian besar dalam musibah banjir tempoh hari.

6. Akhirnya, sekali lagi saya bagi pihak Kerajaan Negeri merakamkan ucapan terima kasih di atas keprihatinan YAB Dato’ Sri dan berharap YAB Dato’ Sri dapat membuat pengumuman bantuan banjir yang berlaku pada 4-5 November 2017 dengan kadar segera. Semoga YAB Dato’ Sri dan keluarga sentiasa berada dalam keadaan sihat dan selamat.

Sekian, terima kasih.

Yang ikhlas,

LIM GUAN ENG
Ketua Menteri Pulau Pinang

============================================

PSUKPP/21/0353/46(61)

2017年11月17日

致马来西亚首相拿督斯里纳吉
Pejabat Perdana Menteri Malaysia,
Blok Utama, Bangunan Perdana Putra,
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan,
62502 Putrajaya

尊贵的拿督斯里,

关于2017年11月4-5日槟州史上最严重水灾风灾的联邦政府槟城水灾援助金及批准耗资10亿令吉治水计划一事

本人仅以本信函代表槟州政府感激首相拿督斯里纳吉,并表示由衷感谢首相于2017年11月7日拨冗到访槟州勘察水灾灾区。州政府对于中央政府积极协助槟州进行救灾及安置灾黎的行动表示感激。

2. 与此同时,槟州政府期望受水灾影响的灾黎能够获得中央政府在金钱上的援助,以及进行相应的治水计划,以防日后水灾再度泛滥,殃及人民。槟州政府秘书长和水利灌溉局局长曾在首相到访时,向首相简略报告水灾发生的原因,以及受迁徙的水灾受灾户人数,并提供水灾对策。

3. 在简短的报告过程中,水灾造成的损失仍在评估中,水利灌溉局局长也建议预计需要10亿令吉的13项治水计划,希望长期协助槟州解决水灾问题。再者,此项10亿令吉拨款少过日前《大马计划》中所批准、中央政府尚未发出的16亿令吉。

4. 为此,州政府尚等待中央政府告知,有关10亿令吉拨款是否可以考虑即使拨出。希望首相大人可以尽快批准已经承诺且之前已经批准的拨款以着手进行有关治水计划。

5. 又,州政府也恳请首相大人您在近日内,斟酌批准并宣布将分派给水灾受灾户的援助金额。对在水灾中蒙受极大财物损失的灾户而言,首相大人亲自公布有关援助金额事宜,无疑是极大的帮助与安慰。

6. 最后,本人欲再次向首相大人所表示的关怀聊表谢意,冀望首相能够尽快针对上述事项作出公布。祝愿首相大人及家眷常保安康。

谢谢!

林冠英
槟州首席部长