60th Anniversary Merdeka Message (e/m/c)

60th Anniversary Merdeka Message By DAP Secretary-General And MP For Bagan Lim Guan Eng In Kuala Lumpur On 30 August 2017.

Malaysians Should Be Both Political Lifechangers And Economic Gamechangers To Reclaim Our Merdeka Promise As A Nation With A Heart That Loves Each Other, Values Principles And Upholds Our Fundamental Rights In The Federal Constitution.

As we celebrate our 60th Merdeka anniversary, whilst we remember the victorious struggle over the British colonialists, the struggle continues more urgently to establish, in the words Bapa Malaysia Tunku Abdul Rahman, “a new nation inspired by the ideals of justice and liberty”.

Therefore as we look forward to the next 60 years, Malaysians should be both political lifechangers and economic gamechangers to reclaim our Merdeka promise as a nation with a heart that loves each other, values principles and upholds our fundamental rights in the Federal Constitution.

The struggle of our politics are still divided by race and religion. Malaysians whether separated by geography or demography, whether old or young, male or female should consider what it is he or she wishes for the country today. Malaysians should take heart in the fact that despite the country’s many travails, we can empower themselves individually.

That is their right, and that is their duty. After all, political power rests with the Rakyat. We must reclaim the promise of Merdeka as established in the Federal Constitution – the right to enjoy democracy, freedom, justice, rule of law, the right to live with dignity and prosperity.

A government should be people-centric, focused on enabling, empowering and enriching the people. We will enable our citizens with adequate skills and knowledge that they need. We will empower our people with rights, opportunities and freedom. We will enrich lives by securing equitable development for all.

We do not want Malaysia to be known as a global kleptocracy. Neither do we want a Malaysia that is autocratic or one that fails to live up fully to its potential. Let us thus reclaim the promise of Malaysia as a great nation known world-wide as a nation with a heart.

A human heart for values of right over wrong, not values centred on money or corruption; a heart for basic principles over selfish political leaders who refuse to share power; a heart for hard work over those cronies whose connections enrich them; a heart for excellence over mediocrity; a heart that celebrates diversity over extremism; a heart that cherishes institutions protecting basic human rights and not grant dictators the right to abuse power; a heart that unites us all through our love for each other and our country.

Let Malaysia celebrate our 60th anniversary as a nation by daring to change ourselves into a nation with a heart, that loves our children regardless of race, religion or background.

LIM GUAN ENG
========================================================
Perutusan Oleh Setiausaha Agung DAP Merangkap Ahli Parlimen Bagan Sempena Sambutan Hari Kemerdekaan Ke-60 Malaysia, Di Kuala Lumpur, Pada 30 Ogos 2017

Rakyat Malaysia sepatutnya bukan sahaja perlu menjadi ‘Pengubah-kehidupan’ atau ‘Lifechangers’ Politik dan ‘Pengubah-permainan’ atau ‘Gamechangers’ Ekonomi Dalam Mendapatkan Semula Janji Kemerdekaan Kita Sebagai Satu Negara Dengan Hati Yang Saling Menyayangi Antara Satu Sama Lain, Menghargai Prinsip dan Menegakkan Hak Asasi Kita Dalam Perlembagaan Persekutuan.

Dalam pada kita menyambut Hari Kemerdekaan Ke-60, di samping memperingati perjuangan memperolehi kemenangan ke atas penjajah British, perjuangan yang lebih penting diteruskan untuk menubuhkan, iaitu sebagaimana kata-kata Bapa Kemerdekaan Malaysia, Tunku Abdul Rahman, “sebuah negara yang diinspirasikan oleh ideologi keadilan dan kebebasan.”

Oleh itu, kita mengharapkan dalam 60 tahun akan datang lagi, rakyat Malaysia sepatutnya bukan sahaja perlu menjadi ‘lifechangers’ politik dan ‘gamechangers’ ekonomi dalam mendapatkan semula janji Kemerdekaan kita sebagai satu negara dengan hati yang saling menyayangi antara satu sama lain, menghargai prinsip dan menegakkan hak asasi kita dalam Perlembagaan Persekutuan.

Perjuangan politik kita masih terbahagi di antara bangsa dan agama. Rakyat Malaysia yang terpisah oleh faktor geografi atau demografi, sama ada tua atau muda, lelaki atau wanita, sepatutnya mempertimbangkan apa yang mereka hajatkan bagi negara kita pada hari ini. Rakyat Malaysia sepatutnya sedar walaupun negara telah mengharungi banyak kesusahan dan rintangan, kita mampu memperkuasakan setiap individu.

Itu adalah hak mereka, dan itu adalah tanggungjawab mereka. Apa-apa pun, kuasa poltik terletak pada Rakyat. Kita perlu mendapatkan semula janji Kemerdekaan sebagaimana yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan – hak untuk menikmati demokrasi, kebebasan, keadilan, peruntukan undang-undang, hak untuk hidup dengan penuh bermaruah dan mewah.

Sebuah Kerajaan seharusnya bersifat people-centric, berfokus kepada memperkasakan, memperkuasakan dan memperkayakan rakyat. Kita akan memperkasakan rakyat dengan kemahiran yang mencukupi dan pengetahuan yang diperlukan. Kita akan memperkuasakan rakyat kita dengan hak, peluang dan kebebasan. Kita akan memperkayakan kehidupan rakyat dengan pembangunan sama rata untuk semua.

Kita tidak mahu Malaysia dikenali di dunia sebagai kleptokrasi. Kita juga tidak mahu Malaysia yang autokratik atau sebagai sebuah negara yang tidak mampu memenuhi kemampuan atau potensinya sendiri. Justeru, marilah kita mendapatkan semula janji untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara yang dikenali seluruh pelusuk dunia sebagai sebuah negara dengan satu hati.

Satu hati manusia untuk menilai kebenaran daripada kesalahan, tidak menilai berpaksikan wang dan rasuah; satu hati untuk prinsip-prinsip asas daripada kepentingan pimpinan politik yang enggan untuk berkongsi kuasa; satu hati untuk kerja keras daripada kroni-kroni yang mempunyai hubungan untuk memperkayakan sesama mereka; satu hati untuk kecemerlangan daripada kebiasaan; satu hati yang meraikan kepelbagaian daripada ekstremisme; satu hati yang menghargai institusi yang melindungi hak asasi kemanusiaan dan tidak membenarkan diktator-diktator mempunyai hak untuk menyalahgunakan kuasa; satu hati yang menyatukan kita semua melalui kasih sayang untuk sesama kita dan negara.

Biarkan Malaysia menyambut ulang tahun ke-60 sebagai sebuah negara dengan beraninya untuk mengubah diri kita kepada sebuah negara dengan satu hati, yang mana menyayangi anak-anak tanpa mengira bangsa, agama dan latar belakang.

LIM GUAN ENG
================================================================
民主行动党秘书长兼峇眼国会议员林冠英于2017年8月30日发表的60周年国庆日献词。

大马人理应成为政治的命运改变者及经济的游戏规则改变者,以寻回我们最初互助友爱、秉持原则及尊崇宪法赋予基本权力的独立承诺。

当我们同欢共庆独立60周年之际,我们勿忘与英国殖民者抗争所取得的胜利,也勿忘这项抗争尚未成功,国人仍需努力,那就是国父东姑阿都拉曼建国所言“建立一个正义与自由为理想的新国度。”

为了展望接下来另一个60年,大马人理应成为政治的命运改变者及经济的游戏规则改变者,以寻回我们最初互助友爱、秉持原则及尊崇宪法赋予基本权力的独立承诺。

我们的政治抗争仍然被种族与宗教所分化。大马人无论身在何时何地,无论长幼男女,今天皆须审慎思考想要的是一个怎样的国家。即便国家遭遇种种苦痛,大马人只要有决心,仍旧能继续自强不息。

这是人民的权力也是人民的义务,因为政治权力本来就属于人民所决定。我们要寻回已经列在联邦宪法中的独立承诺- 人民享有民主、自由、正义、法治的权力及有尊严与昌盛之下生活的权力。

作为政府就必须以民为本,必须做到启迪民智、赋权予民及富国强民。政府需提供足够的知识与技能以启迪民智;授予权力、机会及自由以赋权予民;确保全民获得公平发展以富国强民。

我们并不想马来西亚以盗国主义在全球臭名远播,也不想成为独裁专制或无法发挥自我潜能的国家。让我们寻求最初的独立承诺,让马来西亚以一个拥有决心的伟大国家呈现在世人眼前。

让我们成为一个决心抑恶扬善,唾弃金钱贪污的国家;一个有决心秉持原则,唾弃政治领袖不与人民共享权力的国家;一个有决心努力自力更生,唾弃朋党透过关系自肥的国家;一个决心追求卓越不甘平庸的国家;一个决心推崇多元,唾弃极端主义的国家;一个决心以崇尚制度保障人民基本人权,唾弃以恶法让独裁者滥权的国家;一个决心用爱团结全民及全国的国家。

让我们勇敢的从自身自强寻求改变做起,为我们的子女,不分种族、宗教及背景,众志成城建立一个决心改变的国家,来欢庆马来西亚独立60周年。

林冠英