KE ARAH NEGERI BEBAS RASUAH(m/c)

UCAPAN KETUA MENTERI PULAU PINANG SEMPENA MAJLIS ISTIADAT PENGANUGERAHAN ARJAH KEBESARAN, BINTANG DAN PINGAT KEHORMATAN NEGERI PULAU PINANG

PADA 22 JULAI 2017, JAM 9.00 PAGI BERTEMPAT DI DEWAN SRI PINANG

KE ARAH NEGERI BEBAS RASUAH

1. Sempena majlis yang indah dan penuh bermakna ini, saya bagi pihak Anggota Pentadbiran Negeri, Anggota Perkhidmatan Awam serta seluruh rakyat Negeri Pulau Pinang merakamkan setinggi-tinggi ucapan tahniah kepada Tuan Yang Terutama Tun sempena sambutan Hari Ulang tahun yang ke-79. Kami mendoakan agar Tuan Yang Terutama Tun dan Yang Amat Berbahagia Toh Puan serta keluarga terus berada dalam kesihatan yang baik.

2. Saya beserta anggota Pentadbiran Kerajaan Negeri, Anggota Perkhidmatan Awam Negeri Pulau Pinang dan rakyat negeri Pulau Pinang seluruhnya membulatkan ikrar dan taat setia kami yang tidak berbelah bahagi kepada Tuan Yang Terutama Tun. Semoga negeri dan rakyat yang berada di bawah pemerintahan Tuan Yang Terutama Tun akan terus bersatu-padu serta dilimpahkan segala kerahmatan, keberkatan dan kesejahteraan jua hendakNya.

NEGERI PALING BAHAGIA DAN KURANG TEKANAN

3. Ini jelas dicerminkan dalam tinjauan indeks kebahagian bandar EdgeProperty.com-Lafarge 2017 seperti yang telah dibuat dan disiarkan di akhbar TheEdgeProperty.com baru-baru ini, Pulau Pinang mempunyai tahap kebahagian tertinggi dan tahap tekanan yang terendah berbanding Lembah Klang dan Johor Bahru.

4. Daripada tinjauan yang dibuat, 77% daripada responden dari Pulau Pinang mengatakan mereka gembira berbanding 61% responden daripada Johor Bahru dan 39% responden di Lembah Klang. Tinjauan ini turut mendapati bahawa Pulau Pinang hanya mencatatkan 7% responden yang tertekan tinggal di bandar ini berbanding 17% responden di Johor Bahru dan 54% responden di Lembah Klang.

5. Sememangnya konsep negeri keusahawanan dan kebajikan telah membawa perubahan kepada rakyat Pulau Pinang.

Tuan Yang Terutama Tun,

KESTABILAN EKONOMI NEGERI

6. Seperti di seluruh negara, Pulau Pinang menghadapi cabaran ekonomi ekoran kesan negatif daripada pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) dan penurunan nilai mata wang ringgit. Akan tetapi ekonomi negeri masih mampu bertahan dengan pertumbuhan menggalakkan dalam sektor pembuatan dan perkhidmatan. Baru-baru ini, Pulau Pinang menerima satu pelaburan besar sebanyak RM1 bilion daripada sebuah syarikat elektronik Taiwan iaitu Hotayi Sdn Bhd yang akan menjanakan 1,500 peluang pekerjaan baru. Pulau Pinang telah mencatatkan pertumbuhan peluang pekerjaan sebanyak 15% daripada 121,511 pekerjaan bagi tempoh dari 1999 hingga 2007 kepada 139,133 pekerjaan untuk tempoh yang sama mulai 2008 hingga 2016. Tidak ada masalah pengangguran yang ketara di Pulau Pinang.

7. Sektor pembuatan memainkan peranan penting bagi pertumbuhan ekonomi negeri dengan sumbangan sebanyak 45% kepada GDP negeri. Di samping itu, sektor perkhidmatan menyumbang 50% kepada GDP negeri. Bidang baru termasuk pelbagai jenis perkhidmatan perkongsian dan sumber luaran (shared services dan outsourcing), pembangunan perisian, multimedia kreatif, teknologi maklumat dan industri pengetahuan. Sektor ini telah mewujudkan lebih 8,000 pekerjaan bernilai tinggi di negeri Pulau Pinang.

8. Malahan, menurut MIDA, Pulau Pinang menjadi destinasi pelaburan kedua terbesar selepas Kuala Lumpur pada tahun 2016 untuk hub global bagi perkhidmatan (global establishments for services/principal hub) dengan jumlah pelaburan sebanyak RM4.1 bilion. Antara kesan positifnya adalah Citigroup yang telah mendirikan “Global Financial Credit Hub” di Pulau Pinang dengan 1,400 peluang pekerjaan bernilai tinggi yang berjaya menguruskan 50 juta transaksi di seluruh dunia dengan nilai USD50 trilion.

Tuan Yang Terutama Tun,

PERKEMBANGAN SEKTOR PELANCONGAN DAN WARISAN

9. Dalam sektor pelancongan, Pulau Pinang semakin dikenali di seluruh dunia sehingga menjadi salah satu destinasi pilihan utama pelancong. Ini terbukti apabila CNN menyenaraikan Pulau Pinang di tempat kedua daripada 17 tempat yang paling baik dilawati.

10. Pertambahan kapasiti penumpang di Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang (LTAPP) kepada 6.7 juta orang pada tahun 2016 melebihi kapasiti 6.5 juta orang, dan ia dicapai dalam 4 tahun lebih awal daripada jangkaan 2020. Oleh itu, projek pembesaran Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang (LTAPP) amat diperlukan. Adalah diharapkan agar Kerajaan Persekutuan boleh membesarkan Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang (LTAPP) dengan segera memandangkan pada tahun ini juga memperlihatkan pertambahan penumpang sebanyak 8%.

11. Di sebalik kepesatan pembangunan di Pulau Pinang, tersimpan warisan yang tidak ternilai harganya. Selain pengiktirafan UNESCO sebagai bandar warisan, penemuan arkeologi penting di Guar Kepah, Kepala Batas, Seberang Perai Utara membuka satu lagi lembaran sejarah. Rangka wanita purba berusia 5,710 tahun, menunjukkan bumi bertuah ini telah dihuni sejak zaman Neolitik. Rangka manusia purba yang digelarkan sebagai Penang Woman ini akan ditempatkan di Pusat Arkeologi bertaraf antarabangsa yang akan dibina oleh Kerajaan Negeri di atas tapak tapak asal penemuan seluas dua (2) ekar di Guar Kepah.

Tuan Yang Terutama Tun,

PROGRAM KEBAJIKAN

12. Sebagai sebuah negeri berkebajikan, kesejahteraan rakyat Pulau Pinang menjadi keutamaan Kerajaan Negeri sejak tahun 2008 lagi. Dalam hal ini, Kerajaan Negeri amat prihatin terhadap kepayahan rakyat yang berpendapatan rendah mengharungi kehidupan dalam keadaan ekonomi yang mencabar. Potongan cukai taksiran atau cukai pintu sebanyak 6% telah diberikan untuk semua hartanah tahun ini.

13. Lebih istimewa pengecualian cukai taksiran sepenuhnya bagi rumah kos rendah, rumah kos sederhana rendah dan rumah kampung/bertanah diberikan untuk tahun 2017. Pengecualian bayaran ini melibatkan RM55 juta yang perlu ditanggung oleh Majlis Bandaraya Pulau Pinang dan Majlis Perbandaran Seberang Perai demi manfaat rakyat.

14. Program i-Sejahtera yang bermula sejak tahun 2008 telah memberi manfaat kepada 1.6 juta rakyat Pulau Pinang melalui bantuan kewangan secara tunai berjumlah RM412.63 juta. Program ’emas’ ini merangkumi segenap lapisan masyarakat di mana lebih 210,000 rakyat Pulau Pinang telah menerima wang secara langsung yang terdiri daripada warga emas, bayi, OKU, ibu tunggal, ibu yang tidak bekerja, pelajar, pemandu teksi, operator bas sekolah berdaftar dan penarik beca. Selain itu, Kerajaan Negeri juga memberi bantuan pukat pantai kepada nelayan dan bantuan RM1,000 kepada mahasiswa dan mahasiswi tempatan yang mendapat tempat di universiti.

15. Sebagai tambahan, program Agenda Ekonomi Saksama (AES) telah berjaya membasmi miskin tegar di negeri ini dengan menjadikan pendapatan isi rumah di Pulau Pinang ditetapkan sekurang-kurangnya RM790 sebulan. Bagi isi rumah yang berpendapatan kurang daripada RM790 sebulan, Kerajaan Negeri akan menambah bakinya sehingga cukup genap mencapai RM790 setiap bulan. Untuk tujuan itu, hampir RM25 juta telah dibelanjakan oleh Kerajaan Negeri menerusi program AES ini sejak dilaksanakan pada tahun 2014.

16. Semua ini dapat dilaksanakan hasil daripada tadbir urus Kerajaan Negeri yang telus dan bersih sehingga menyumbang lebihan kepada perbelanjaan terkumpul sebanyak RM578 juta dalam tempoh lapan tahun bermula 2008 hingga 2016 berbanding RM373 juta yang dicapai untuk tempoh 50 tahun dari tahun 1957 hingga 2007. Aset negeri juga hampir digandakan dalam tempoh lapan tahun tersebut dari RM850 juta kepada RM1.6 bilion. Jumlah hutang negeri juga menurun sebanyak 90% sejak tahun 2008 dan berada pada tahap paling rendah dalam negara, iaitu RM65 juta pada akhir tahun 2016. Jumlah hutang ini adalah yang terendah berbanding kesemua 13 negeri lain yang jumlah keseluruhannya mencecah RM17.7 bilion.

17. Kedudukan kewangan negeri yang kukuh ini juga membolehkan Kerajaan Negeri meluluskan bayaran Bantuan Khas Kewangan (BKK) sempena sambutan Hari Raya Aidilfitri berjumlah 0.75 bulan gaji atau minimum RM1,000 kepada semua Anggota Perkhidmatan Awam Negeri Pulau Pinang.

Tuan Yang Terutama Tun,

18. Kerajaan Negeri berasa megah bahawa pentadbiran kewangan yang baik dipuji setiap tahun dalam Laporan Ketua Audit Negara malah merupakan satu-satunya negeri di Malaysia yang dipuji oleh Transparency International menjurus ke arah negeri yang bebas rasuah. Sejak tahun 2008, Kerajaan Negeri telah menerima pakai 10 langkah integriti yang mencerminkan komitmen untuk menjadi negeri yang bebas rasuah seperti berikut:

i. Amalan Pentadbiran yang berlandaskan Prinsip CAT (Cekap, Akauntabiliti & Telus)
ii. Menginstitusikan pengisytiharan harta secara terbuka oleh Ketua Menteri, barisan EXCO dan ADUN
iii. Melaksanakan tender terbuka yang kompetitif
iv.Tidak membenarkan ahli keluarga untuk melibatkan diri dalam kontrak Kerajaan atau berurusniaga dengan Kerajaan Negeri
v. Melarang ADUN dan ahli pentadbiran daripada diluluskan permohonan tanah Kerajaan Negeri
vi.Melindungi pemberi maklumat atau peniup wisel yang tulen
vii. Mengambil tindakan ke atas pemimpin yang hidup mewah melebihi pendapatan rasminya
viii. Telus dalam sumbangan politik
ix.Tidak menerima ‘donation’ peribadi
x. Mengambil tindakan ke atas pegawai yang melanggari kesemua di atas

PEMULIHARAAN AIR

19. Rakyat Negeri Pulau Pinang seharusnya bersyukur apabila dapat menyambut perayaan Hari Raya Aidilfitri baru-baru ini dengan keadaan yang aman damai dan selesa khususnya tanpa sebarang catuan air. Pulau Pinang sememangnya bangga apabila menjadi satu-satunya negeri dalam sejarah di Malaysia yang tidak mengenakan catuan air sungguhpun kita semua menghadapi perubahan cuaca yang tidak menentu dan telah menyaksikan sesetengah negeri terpaksa mengenakan catuan air ke atas rakyatnya. Kejayaan tanpa catuan air ini adalah kerana komitmen Kerajaan Negeri yang mengekalkan kehijauan negeri ini dengan menanam hampir 300,000 pokok sejak tahun 2008 di samping mengekalkan kawasan hutan simpan kekal tanpa menebangnya walau seinci pun.

20. Akan tetapi Kerajaan Negeri mengakui bekalan air yang mencukupi, hasil dasar hijau Kerajaan Negeri dan pengurusan yang cekap oleh Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang (PBAPP), membolehkan rakyat Pulau Pinang menikmati tarif air sehingga 4 kali ganda lebih rendah berbanding negeri-negeri lain di Malaysia. Malangnya, tarif air yang rendah ini telah membawa kesan negatif dengan pembaziran air sehingga Pulau Pinang merupakan negeri yang mencatatkan penggunaan air yang paling tinggi di Malaysia iaitu sebanyak 300 liter per kapita sehari (l/c/d) berbanding purata kebangsaan yang hanya 211 liter per kapita sehari (l/c/d).

21. Kerajaan Negeri telah mengambil beberapa langkah dalam mengurangkan pembaziran air di kalangan rakyat negeri ini dengan memperkenalkan Surcaj Pemuliharaan Air (SPA) sebagai penalti kepada mereka yang membazirkan air. Kerajaan Negeri tidak berhasrat untuk menaikkan tarif air seperti yang dicadangkan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) dan berharap agar SPAN meluluskan permohonan Kerajaan Negeri untuk melaksanakan SPA ini dan bukannya juga menaikkan tarif air. Kita tidak harus membebankan rakyat Pulau Pinang dengan kenaikan tarif air tetapi hanya menghukum mereka yang membazirkan air dengan SPA. Biarkan Kerajaan Negeri cuba langkah ini dahulu dan sekiranya tidak berjaya mengurangkan pembaziran air, barulah kenaikan tarif air boleh dipertimbangkan.

22. Kerajaan Negeri bersyukur bahawa Pulau Pinang dalam keadaan yang aman damai dan tenteram hasil usaha Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan masyarakat yang berjaya menjadikan Pulau Pinang di antara negeri yang terselamat di Malaysia. Kerajaan Negeri ingin menyampaikan penghargaan atas sumbangan dan pengorbanan angkatan tentera, polis dan pasukan keselamatan.

23. Sebagai akhir kata, sekali lagi, sempena hari yang bersejarah dan mulia ini, saya mewakili kepimpinan negeri, anggota perkhidmatan awam dan seluruh rakyat negeri Pulau Pinang mengucapkan Selamat Hari Ulangtahun yang ke-79 kepada Tuan Yang Terutama Tun. Kami mendoakan semoga Tuan Yang Terutama Tun dan Yang Amat Berbahagia Toh Puan akan terus menaungi negeri ini dengan penuh adil dan bijaksana. Semoga Tuhan Yang Maha Esa melanjutkan usia Tuan Yang Terutama Tun berdua dan melimpahkan rahmat senantiasa secara berterusan.

24. Marilah kita berusaha bersungguh-sungguh untuk mencapai harapan menjadikan Pulau Pinang sebagai sebuah negeri yang bertaraf antarabangsa dan pintar.

Sekian, terima kasih.

槟州首席部长林冠英于2017年7月22日上午9时正 在槟州大会堂出席槟州政府颁发勋衔仪式上的演辞(摘要)
________________________________________

迈向无贪污州属

最幸福及最少压力的州属

3. 根据由EdgeProperty.com-Lafarge展开、并于近期刊登在TheEdgeProperty.com的2017年度城市幸福指数调查显示,与巴生谷及新山相比,槟城人拥有最高的幸福指数及最低的压力指数。

4. 根据是项调查显示, 77%受访的槟城人认为自己的生活愉快,这比新山的61%及巴生谷的39%高。这项调查也发现,槟城只有7%的受访者认为居住在这个城市感到压力,新山及巴生谷则分别有 17%及54%受访者感到压力。

5. 因此,一个企业及福利州概念,正对槟城人民带来改变。

经济稳定的州属

6. 正如全国所面对的经济挑战一样,槟州也因马币贬值及联邦政府实施消费税等负面因素,面对着严峻的经济挑战。但是,槟州的经济尚有能力支撑,因为我们在制造业及服务业取得令人鼓舞的成长。最近,台资公司即和泰电子(Hotayi)更在槟城注资10亿令吉,并制造1,500个新的就业机会。同时,槟城也创下15%的就业机会成长率,即1999年至2007年之间的12万1511个就业机会,增加至同期限的2008年至2016年期间的 13万9133个就业机会。 在槟城,并不会出现显著的失业问题。

7. 制造业对槟城的经济成长扮演着吃重的角色。制造业在槟州的国内生产总值当中,占了45% 。此外,服务业由对槟城的国内生产总值贡献了50% 。新的服务领域计有各项共享及外包服务 (shared services dan outsourcing)、软件开发、多媒体创意、资讯科技及知识工业等。这个领域已经在州内制造了超过8000个高价值的变业机会。

8. 根据马来西亚工业发展局(MIDA)的资料显示,在2016年,槟城是续吉隆坡之后,全球服务共享中心投资者的第二大选择,总注资额高达41亿令吉。其中最显著的正面效应为花旗集团在槟城成立了“全球金融信贷中心”,并制造了1400个高价值的就业机会,并成功在全球进行了5000万个总值50兆美元的交易。

旅游及遗产的发展

9. 就旅游领域,槟城在全球的名堂已经越来越响亮,甚至成为游客的首选地。槟城更被CNN选为全球17个必游地的第2名。

10. 槟城国际机场在2016年达致670万人次载客量,提前4年超越了机场可承载量的650万人次。因此,扩建槟城国际机场乃当务之急。希望联邦政府可以立刻展开扩建槟城国际机场工程,因为今年我们预料机场的客流量将会有8%的成长率。

11. 在槟城繁荣发展的背后,也隐藏着无价的古迹遗产。除了获得联合国教科文组织将乔治市列为世界文化遗产城名录外,我们也在威北甲抛底瓜革巴(Guar Kepah)发现了历史的新章。当局成功挖出一具5710年历史的女性骸骨,证明此地在新石器时代已有人类居住。这副被形容为“槟城女人”的骸骨,将会被置放在具国际水准、由槟州政府兴建、位于瓜革巴、面积2英亩的古迹遗址馆内。

福利计划

12. 作为一个福利州,槟州人民的福祉是自2008年来我们最关注的一环。州政府尤其关心低收入者在经济艰难时期的辛苦,因此,今年所有的州内产业,都一律获6%门牌税的折扣。

13. 2017年,为减轻人民负担,我们豁免廉价屋、中廉价屋及甘榜屋的屋主缴交门牌税,有关款项达5500万令吉,皆由槟岛市政厅及威省市政局来承担。

14. 008年开始实施的各项福利计划,州政府投入了4亿1263万令吉的现金,造福160万的槟州人民。各项的福利计划使到各个阶层都能受惠,超过21万人分别领取了乐龄人士、黄金宝贝、身心障碍者、单亲妈妈、家庭妇女、学生、德士司机、经注册之校车司机、三轮车夫等回馈金。除此以外,州政府也提供渔网津贴予渔夫、给予进入国内大学的大学新生1000令吉。

15. 另一方面,公平经济议程的落实,亦成功地消除赤贫,令槟州的家庭收入每月至少790令吉。那些每月收入少于790令吉的家庭,都会获得州政府的津贴,让他们的收入可以达到790令吉。为了达成这个目标,州政府在2014年起,投入了近2500万令吉。

16. 凡此种种,都是因为州政府的透明与廉洁,让我们的财政有所盈余,才能推出各项福利计划。从2008年至2016年的8年期间,我们一共累积了5亿7800万令吉的盈利,相较从1957年到2007年的50年期间,不过是3亿7300万令吉。我们的储备金在8年期间亦从8亿500万令吉,倍增到16亿令吉。州内债务则从2008年起,下降了90%,截至2016年为止,我们的债务为6500万,是国内债务最低的州属。全国各州的债务加总共177亿令吉。

17. 财政状况的稳固,也让州政府得以对州内的公务员派发开斋节援助金,即0.75月的薪金或至少1000令吉。

18. 槟州政府对州财务管理每年均获得总稽查司表扬感到骄傲。因为我们的反贪努力,槟城也成为马来西亚唯一获得国际透明组织公开点名表扬的州属。自2008年起,槟州政府采纳了10项廉政措施,以反映我们要成为一个无贪污州属的决心:

i. 秉持CAT原则, 即能干、公信、透明的施方针
ii. 公布资产,这包括了公开首席部长、州行政议员及州立法议员的资产
iii. 进行公开竞争的招标
iv. 杜绝政府领袖的家属涉及政府的各种合约及商业交易
v. 禁止州议员及州行政人员成功申请政府地
vi. 保护真正揭发弊案的吹哨者
vii. 对过着比他们收入更奢华生活方式的领袖采取行动
viii. 和盘托出各种政治献金
ix. 不接受任何个人“捐款”
x. 对违反上述条例的官员采取行动

水源保育

19. 槟州人民应该感到庆幸,因为今年我们得以在一片祥和又不缺水的情况下迎接开斋节。作为槟城人我们应感到骄傲,毕竟槟州是国内历史上未曾实施过配水的州属,即便是面对气候变迁,天气变得难以掌握,当其他州属已经开始实施配水的时候,我们还是没有这样做。这一切当归功于州政府对绿化的承诺,自2008年起,我们已栽种了近30万棵树,同时紧守森林保留地,寸土不让。

20. 因为槟州政府的绿色政策及槟州供水机构管理的奏效,让我们享有足够的水源,不愁断水。而且,槟城的水费比起马来西亚其他州属低出4倍,但也正因如此,我们的耗水量高居不下,是国内之最,人均用水为每日300公升,而全国的人均用水量不过是211公升。

21. 为让州民减少浪费水源,州政府采取了一些步骤,包括征收水源附加费,惩处浪费水源的用户。槟州政府不打算采纳国家水务委员会的建议,即提高水费,不过,州政府希望有关当局能够批准我们提升水源附加费的申请。州政府不欲提高水费来增加人民的负担,我们只想对症下药,对准浪费水资源的用户,征收附加费来惩戒有关用户。且让我们先用这种方式来处理问题,倘若浪费水源的问题不能解决,再来考虑提高水费的方案。

24. 让我们一起努力打拼,以便将槟城打造成一个具备国际水平的智慧城市。