DAP Endorses Annual 3 Days Paid Parental Leave To Look After Sick Children Under 12 Years Old.(e/m/c)

Press Statement By DAP Secretary-General And MP For Bagan Lim Guan Eng In Kuala Lumpur On 28.3.3017.

The DAP Central Executive Committee(CEC) at its meeting last night made a historic decision to adopt parental leave proposed by DAP Wanita. DAP Wanita Chief and Penang state EXCO member Chong Eng had made the proposal on the basis that many young working parents, especially those without family support in the cities, are struggling between paid jobs and caring for their children and family.

In a patriarchal society that follows the traditional model of gender division of family responsibilities, the father takes care of family livelihood whilst the mother takes care of the children and household. The burden of caring for a sick child invariably falls on the mother. Motherhood and caring for off springs are the main reason that women drop out from the career path, being paid less and discriminated in promotion.

This also partly explains why despite there being more female than male graduates from universities every year for last two decades, female labour participation rate in the work force is still low at 54% in Malaysia, one of the lowest in South East Asia. Malaysia’s hopes of becoming a developed nation and high-income economy will come to naught if we cannot achieve more than a 60% labour participation rate. All developed nations have a female labour participation rate of more than 60%.

The 3 days annual paid parental leave will be granted to both mothers and fathers for children under 12 years of age. This is to stress the equal importance of both parents in caring for and bringing up their children. Also, the 3 days paid annual parental leave will encourage mothers to work or stay on paying jobs after marriage.

More can be done for dual working parents to balance paid work and family commitments. But for this Labour Day 2017, DAP will start off with 3 days of annual paid parental leave for parents who have children below 12 years old.

LIM GUAN ENG

—- BM Version—

Kenyataan Akhbar oleh Setiausaha Agung DAP dan Ahli Parlimen Bagan Lim Guan Eng pada 28.3.2017 di Kuala Lumpur.

DAP Menyokong Cuti Bergaji Untuk Ibu Bapa (Parental Leave) Selama 3 Hari Setahun Untuk Menjaga Anak Sakit Yang Berusia Bawah 12 Tahun

Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) DAP dalam mesyuaratnya malam tadi telah membuat keputusan bersejarah bagi menerima pakai cuti untuk ibu bapa seperti yang dicadangkan oleh Wanita DAP . Ketua Wanita DAP yang juga Ahli EXCO Kerajaan Negeri Pulau Pinang, Chong Eng telah membuat cadangan itu atas dasar bahawa ramai ibu bapa muda yang bekerja terutama mereka yang tidak mempunyai sokongan keluarga di bandar-bandar sedang bergelut antara pekerjaan berbayar dan menjaga anak-anak dan keluarga.

Dalam masyarakat patriarki yang berdasarkan model peranan gender tradisional dalam tanggungjawab keluarga, bapa akan menguruskan kelangsungan hidup keluarga manakala ibu pula akan menguruskan anak-anak dan rumah tangga. Beban menjaga anak yang sakit selalunya akan jatuh kepada ibu. Dunia keibuan dan tugas menjaga anak adalah sebab utama ramai wanita tercicir daripada landasan kerjaya menjadikan mereka menerima gaji rendah dan berdepan diskriminasi dalam kenaikan pangkat.

Ini juga menjelaskan mengapa walaupun ramai graduan wanita berbanding graduan lelaki dihasilkan universiti pada setiap tahun sepanjang dua dekad yang lalu, kadar penyertaan pekerja wanita dalam tenaga kerja masih rendah iaitu pada kadar 54% di Malaysia, antara yang terendah di Asia Tenggara. Harapan Malaysia untuk menjadi sebuah negara maju dengan ekonomi berpendapatan tinggi akan menjadi sia-sia jika kita tidak boleh mencapai lebih daripada 60% dalam penyertaan tenaga kerja. Semua negara-negara maju mempunyai kadar penyertaan tenaga kerja wanita lebih daripada 60%.

Cuti bergaji selama 3 hari akan diberikan kepada kedua-dua ibu bapa untuk anak-anak yang berusia bawah 12 tahun. Ini adalah untuk menekankan kepentingan sama rata di antara kedua-dua ibu bapa dalam menjaga dan membesarkan anak-anak mereka. Dan juga, cuti bergaji selama 3 hari setahun untuk ibu bapa ini akan mengalakkan ibu-ibu untuk bekerja atau kekal bekerja selepas berkahwin.

Lebih banyak boleh dilakukan untuk ibu bapa yang bekerja dalam mengimbangi antara kerjaya dan komitmen keluarga. Namun untuk Hari Buruh 2017, DAP akan memulakan langkah dengan 3 hari cuti tahunan bergaji untuk ibu bapa yang mempunyai anak di bawah umur 12 tahun.

LIM GUAN ENG

—-Mandarin Version—

民主行动党秘书长兼峇眼区国会议员林冠英于2017年3月28日在吉隆坡发表文告:

民主行动党支持让父母各拥有每年3天的带薪休假,以便照顾12岁以下的病童。

民主行动党中委会在昨晚的会议当中,做下了历史性的议决,支持落实民主行动党妇女组推动的父母带薪育儿假。民主行动党妇女组主席兼槟州行政议员章瑛提出有关建议,在于今时今日很多城市的上班族父母,特别是欠缺家庭支持的爸爸妈妈,常常苦于周旋在职场及照顾儿女与家庭之上。

在这个父权社会里,我们常按传统性别分工来履行家庭责任,如父亲负责家庭生计,母亲则照顾孩子料理家中事务。一旦孩子生病了,照料的重责自然就会落在妈妈的身上。恰恰因为“母职”的缘故,让疲于奔命的女性在职场上渐行渐远,或面对低酬、升迁遇阻。

这也部份解释了为何过去20年来,大学女性毕业生比男性毕业生多,但马来西亚职场上女性劳动力的比例却一直在54%以下,而这个比例,也让我们成为东南亚其中一个女性就业最低的国家,如果我们无法将此比例提升到先进国水平的60%以上,那对于我们迈向发展及高收入国家的目标,会是一个很大的障碍。

3天的带薪育儿假,将会让父亲与母亲都可以申请来照顾12岁以下的孩童。这也强调了父母在照护及养育儿女之上,都有着同等的责任。而且,这3天的带薪休假,将能鼓励妈妈回到职场,亦能让女性结婚后,继续留在职场上奋斗。

对于双薪家庭,我们还可以做更多,让他们平衡于工作与家庭之间。而在2017年的劳动节,民主行动党将开始推动让父母各拥有每年3天的带薪休假,以便照顾12岁以下的孩子。

林冠英