KENAIKAN ELAUN PENGERUSI DAN SETIAUSAHA JAWATANKUASA KEMAJUAN DAN KESELAMATAN KOMUNITI (JKKK)–(e/c)

Negara Malaysia dan Pulau Pinang menghadapi krisis ekonomi dalaman ekoran pendedahan skandal 1MDB sebanyak RM52 billion, penurunan nilai mata wang ringgit secara mendadak, kenaikan harga barangan daripada minyak masak ke minyak petrol, pelaksanaan GST dan “siasatan rakus” audit cukai oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri. Kesemua faktor ini telah mengurangkan aliran dana dalam pasaran kewangan dan ekonomi yang menyebabkan perniagaan menurun dan kekangan wang belanja bagi rakyat. Suasana dijangka menjadi lebih teruk lagi pada tahun 2017.

Justeru, Kerajaan Negeri akan memperbanyakkan program dan projek pembangunan berimpak tinggi kepada rakyat pada tahun 2017. Antaranya ialah projek jalan sebanyak RM57.57 juta dan projek tebatan banjir Kerajaan Negeri berjumlah RM220 juta. Selain itu, Kerajaan Negeri juga memberi pengecualian cukai pintu kepada semua penghuni rumah kos rendah, rumah sederhana rendah dan rumah kampung/ bertanah, potongan cukai pintu sebanyak 6% untuk semua hartanah lain dan pengecualian bayaran GST bagi perkhidmatan MBPP dan MPSP yang akan menjimatkan 1.6 juta rakyat Pulau Pinang sebanyak RM55.19 juta. Program-program kesejahteraan rakyat seperti inisiatif Pulau Pinang bebas denggi turut akan dilaksanakan.

Program dan projek pembangunan yang dirancang oleh Kerajaan Negeri perlu dinikmati oleh rakyat di peringkat akar umbi. Justeru, Kerajaan Negeri sedar akan peranan penting yang dimainkan oleh Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Komuniti (JKKK) sebagai penyelaras pelaksanaan dasar, program dan projek pembangunan di dalam sesebuah komuniti. Sebagai contoh, inisiatif Pulau Pinang bebas denggi tidak akan berjaya sekiranya JKKK tidak memainkan peranan memastikan kawasan komuniti sentiasa bersih.

Dalam dunia yang serba mencabar dan bergerak pantas, peranan JKKK amat penting sebagai perantara/ perhubungan dua hala di antara ADUN kawasan dan Pegawai Kerajaan dengan rakyat. JKKK diperlukan sebagai penggerak untuk mengembleng tenaga dan perubahan sikap masyarakat. JKKK juga berperanan sebagai mulut, mata dan telinga bagi Kerajaan Negeri.

Sebagai galakan untuk mempertingkatkan prestasi Pengerusi dan Setiausaha, elaun bulanan akan dinaikkan sebanyak RM50 daripada RM650 kepada RM700 untuk Pengerusi dan RM550 kepada RM600 untuk Setiausaha. Ini akan menambahkan kos sebanyak RM358,800.00 kepada RM6,857,200.00 setahun. Kenaikan elaun ini juga bertujuan untuk meringankan beban yang dihadapi berikutan keadaan ekonomi yang gawat pada masa ini.

Bagi ahli JKKK biasa, elaun mesyuarat akan ditambah RM10 daripada RM40 sebulan kepada RM50 sebulan. Ini akan menambahkan kos sebanyak RM38,870.00 kepada RM466,440.00 setahun. Langkah ni akan memastikan ahli JKKK tidak tercicir daripada layanan yang sepatutnya daripada Kerajaan Negeri.

Untuk memperkasakan JKKK, Kerajaan Negeri turut memutuskan syarat penglibatan sekurang-kurangnya seorang wanita dalam setiap JKKK. Ia juga merupakan pengiktirafan Kerajaan Negeri ke atas peranan wanita. Justeru, ADUN Kawasan dipohon untuk turut sama menjayakan usaha ini.

Akhir sekali, Kerajaan Negeri berharap peningkatan kadar elaun bulanan ini akan menjadi pembakar semangat kepada JKKK untuk terus memberi khidmat yang cemerlang kepada rakyat.

Sekian, terima kasih.

Yang ikhlas,

LIM GUAN ENG

Ketua Menteri Pulau Pinang

============================================================================================

2016年12月6日

您好,

乡委会(JKKK)主席与秘书增加津贴通知信

自从520亿令吉的1MDB丑闻揭发之后,马来西亚与槟城面临种种内部经济危机。我们的货币令吉严重贬值,物价从食油到石油百物皆涨,还有实施消费税及所谓的内陆税收局“贪婪式”地追税举动,马来西亚及槟城面对着严峻的国内经济危机。上述所有因素已经减少了大量资金在货币及经济市场流通,导致各行生意衰退及人民生活拮据。预料2017年的大环境将会更难过。

有鉴于此,2017年州政府为人民加大各项建设项目与计划,当中包括5757万令吉的道路工程及2亿2000万令吉的治水计划。另外,州政府豁免廉价屋、中廉价屋及有地甘榜屋的门牌税,以及一律减免6%其他类型房屋的门牌税,而且也豁免了人民在使用威省市议会与槟岛市政厅的服务时必须缴付中央的消费税,这共让160万人民节省了高达5519万令吉。同时,让人民免于骨痛热症的计划持续进行中。

州政府各项建设计划与项目必须能让广大的基层人民真正享受到。因此,在进行政策、建设计划与项目的时候,州政府深懂乡委会作为协调社区的重要性。例如让州民免于骨痛热症的计划如果没有乡委会确保各社区时常保持卫生,根本无法成功。

在这日新夜异及充满挑战的世界,乡委会吃重地扮演着选区州议员及政府官员与人民之间的沟通桥梁。乡委会存在的意义在于集结社会的力量及改变社会态度。乡委会同时也是州政府与人民传播沟通的口舌与耳目。

为了提高乡委会主席与秘书的表现,乡委会主席的津贴将调涨50令吉,从650令吉调涨至700令吉,秘书的津贴则同样调涨50令吉,从550令吉调涨至600令吉。这将每年增加州政府35万8800令吉,达到共685万7200令吉的开销。这项津贴调涨的另一目的也是为了在如今经济萧条的时刻减轻各位的负担。

至于乡委会的普通委员,开会津贴将增加10令吉,从原本的40令吉增加至50令吉,这将增加州政府每年3万8870令吉,达到46万6440令吉的开销。这项措施是确保乡委会委员没有被州政府忽略。

州政府为了强化乡委会的功能,议决每个乡委会皆必须要有至少一位女性乡委会成员。这也体现了州政府承认及重视女性的地位,因此要求各选区州议员必须完成这项新措施。

最后,州政府希望这项津贴调涨能有效燃起乡委会尽善尽美为民服务的精神。

仅此,感谢各位。

槟城州首席部长

林冠英