Adakah Datuk Shabudin Yahaya Berani Ulangi Tuduhan Rasuah Ke atas Saya Di Luar Parlimen Dan Bukanlah Jenis Pemimpin Tidak Bertanggungjawab Yang Baling Batu Sembunyi Tangan?

Kenyataan Sidang Akhbar Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng Di Komtar, George Town Pada 20.3.2016.

Saya agak kesal bahawa Ahli Parlimen Tasek Gelugor Datuk Shabudin Yahaya tidak berani menerima jemputan saya untuk bersemuka secara satu sama satu pagi ini di pejabat saya untuk menunjukkan bukti berkaitan tuduhan beliau di Parlimen bahawa saya terlibat dalam amalan rasuah. Saya telah silap bila anggap beliau adalah pemimpin berani yang tidak gentar berdepan dengan sebarang cabaran demi mencari kebenaran.

Beliau telah buat tuduhan pada 17 Mac di Parlimen pada bahawa saya terlibat dalam amalan rasuah berkaitan pembelian rumah saya yang berusia 30 tahun, dengan penjualan sebidang tanah kerajaan negeri di Taman Manggis. Saya telah membeli rumah, yang dibina pada awal 1980an, pada 28 Julai 2015. Implikasi tuduhan rasuah Datuk Shabudin terhadap saya ialah, harga pembelian rumah saya adalah murah, untuk membolehkan syarikat yang ada hubungan dengan si penjual rumah, memperolehi tanah kerajaan negeri di Taman Manggis dengan harga murah.

Soal pokok tuduhan rasuah terhadap saya ialah adakah saya mengaturkan penjualan tanah kerajaan dengan harga murah supaya saya boleh beli rumah saya dengan harga murah. Tuduhan ini adalah satu fitnah jahat yang tidak berasas kerana:-

1. Pembelian rumah saya sebanyak RM2.8 juta dibiayai oleh pinjaman bank sebanyak RM2.1 juta dan baki wang tunai RM700,000 daripada elaun pendapatan saya sebagai Ketua Menteri dan wakil rakyat;

2. Penjualan tanah kerajaan negeri dijalankan dengan tender terbuka dan pembeli dipilih berdasarkan tawaran harga yang paling tinggi;

3. Jawatankuasa Tender Negeri tidak dipengerusikan oleh saya dan mematuhi semua peraturan kerajaan negeri yang ditetapkan.

4. Penjual rumah kepada saya tidak terlibat dengan syarikat yang memenangi tender tanah kerajaan negeri, bukanlah pemegang saham ataupun ahli lembaga pengarah. Penjual rumah juga bukanlah pemaju perumahan.

5. Ketua Bahagian UMNO Bagan Shaik Hussein Mydin pada 19 Ogos 2015 telah meminta maaf secara lisan kepada saya di depan Hakim Mahkamah Tinggi sebanyak dua kali, dan menarik balik kenyataan fitnah di mahkamah bahawa saya terima wang rasuah daripada pembeli tanah kerajaan negeri tersebut.

Akan tetapi saya bersedia mendengar hujah dan menyemak sebarang bukti yang beliau pegang dalam pertemuan satu sama satu pagi ini. Buat kali pertama dalam sejarah Malaysia, seorang Ketua Menteri bersedia bersemuka dengan seorang ahli Parlimen parti lawan yang menuduhnya, semata-mata untuk mencari kebenaran. Kita harus berani kerana benar. Saya tidak nampak mana-mana pemimpin BN baik Menteri maupun Menteri Besar berani berbuat demikian.

Malangnya Datuk Shabudin telah undur lebih dahulu dan lari daripada peluang yang diberikan untuk membuktikan tuduhan rasuah terhadap saya bukanlah berunsur fitnah. Ini tidak adil terhadap saya sebagai mangsa fitnah jahat ini.

Ia bukanlah sikap bertanggungjawab dan bermoral seorang pemimpin, seakan-akan baling batu sembunyi tangan. Oleh demikian saya ingin meminta beliau mengulangi tuduhan rasuah yang beliau buat terhadap saya secara peribadi dalam Parlimen di luar, supaya saya diberikan peluang untuk mengambil tindakan saman malu terhadap beliau.

Adakah Datuk Shabudin berani ulangi tuduhan rasuahnya di luar Parlimen?

Saya Akan Menulis Surat Kepada SPRM Pulau Pinang Tentang Siasatannya ke atas Penyewaan Rumah Saya Sebanyak RM5,000 Sebulan Pada 2009.

Saya akan menulis surat kepada SPRM Pulau Pinang tentang siasatannya ke atas penyewaan rumah saya sebanyak RM5,000 sebulan pada 2009. Saya juga akan meminta siasatan baru ke atas pembelian rumah saya dapat disegerakan dengan harapan siasatan dijalankan dengan adil, bebas dan profesional (without fear of favour) tanpa dipengaruhi oleh desakan parti pemerintah BN.

Saya agak hairan bila SPRM Pulau Pinang menyatakan bahawa SPRM pernah menjalankan siasatan sebelum ini berkaitan penyewaan rumah oleh saya pada 2009, sebelum saya membelinya pada 2015. Sehingga sekarang saya tidak ada pengetahuan langsung tentang siasatan penyewaan rumah saya pada 2009, yang telah berlalu sekian lama.

Jelas sekali, tidak ada sebarang tindakan diambil oleh SPRM atas penyewaan rumah saya kerana ia tidak berasas. Kerajaan negeri tetap akan mendukung pentadbiran bersih yang bebas daripada rasuah demi menegakkan kepujian bernilai oleh Transparency International ke atas Pulau Pinang atas pelaksanaan sistem tender terbuka.

LIM GUAN ENG

—————–

槟州首席部长林冠英于2016年3月20日在乔治市光大发表的声明:

拿督沙布丁是否敢在国会外重复他对我作出的涉贪指控?他该不是那种敢做不敢当的不负责任政客吧?

对于打昔牛汝莪区国会议员拿督沙布丁今早不敢在首长办公室现身,和我来场一对一兼实事求是的对质,以就他在国会对我作出的涉贪指控示出证据,实在让我深感遗憾。看来我高估了这位议员的勇气,当初还以为他会愿意接受挑战,认真寻求真相。

沙布丁于今年3月17日在国会中,就我买了一栋30年屋龄的房子而将矛头对准我,对我作出涉贪的指控。他指出,这项交易当中,涉及典当了州政府一块位于山竹园的土地。我确实是在2015年7月28日买了一栋建于1980年代的房子。然而,沙布丁影射我因为以便宜价格买屋,得以让与屋主有关的公司能够廉价获得州政府位于山竹园的土地。

有关对我作出涉贪的指控之根基是:我是否有安排有关的州政府地便宜卖,以换取屋主能够便宜将其屋子卖给我、

这项指控是毫无根据且充满恶意的,因为:

1. 我购买房屋的价格是280万令吉,210万令吉由银行贷款,其余的70万现金是我作为首席部长及民选议员的所得薪金给付。

2. 州政府售地是通过公开招标,购地者是基于提出最高价格才获得购买土地。

3. 我并不是槟州招标委员会主席,招标程序遵守所有州政府的规定。

4. 售予我房子的卖家并没有参与这家在公开招标中赢得州政府地段的公司,也不是这家公司的董事或股东,更不是房屋发展商。

5. 峇眼区巫统主席赛胡先已经于2015年8月19日在槟城高庭当着法官面前两度向我道歉,并在法庭收回污蔑我获得购买政府地者贿赂的谎言。

无论如何,我准备在今早一对一的会晤中聆听及审阅他所持有的证据。这是大马史上首遭,一位首席部长为了真相获得伸张,敢于准备会晤一位指控他的敌对党国会议员。我们必须因事实而勇敢,我不曾见过任何国阵的部长或州务大臣等级的领袖敢于如此。

很遗憾的,沙布丁比我更早退缩及逃避有关被赋予他的机会,以证明他对我所作出的贪污指控不是诽谤性质的。这对我这名遭到恶意诋毁的受害者而言,是不公平的。

这并不是一个领袖应有的负责任及有道德的行为,他敢作不敢当。因此,我有请他在国会殿堂外重复对我作出的贪污指控,好让我能够有机会对他采取后续的诽谤诉讼行动。

拿督沙布丁是否敢在国会殿堂外重复对我所作出的涉贪指控呢?

我将就反贪会在2009年开档调查我以每月5千令吉租屋一事,致函槟州反贪污委员会。

我将会就反贪会在2009年开档调查我以每月5千令吉租屋一事,致函槟州反贪污委员会。我也将会促请反贪会加速调查有关我购买屋子的新档案,并希望有关的调查能够在不受国阵压力的影响下,公平、自由及专业(无惧)地进行。

当槟州反贪指在我于2015年购屋之前,曾在2009年开档调查有关我租屋一事,让我感到相当惊讶。截至目前为止,我对我于2009年已经过了一段相当长时间的租屋一事被调查毫不知情。

很明显的,反贪会并没有就我租屋一事采取任何行动,因为这是完全没有基础。州政府依然会秉持廉洁、无贪污的行政方针,以捍卫国际透明组织赞扬槟城在实施公开招标系统的美誉。

林冠英