Pembangunan koridor / wilayah Selatan Seberang Perai iaitu dari Juru, ke arah Selatan ke Byram / Changkat(m/e/c)

UCAPAN KETUA MENTERI PULAU PINANG SEMPENA MAJLIS PELANCARAN UNDIAN DALAM TALIAN BAGI KORIDOR PEMBANGUNAN,
SEBERANG PERAI, 15 DISEMBER 2015 (1.00 PETANG), BILIK GERAKAN, TINGKAT 28, KOMTAR

Selamat pagi.

Kerajaan Negeri melalui PDC, telah memulakan pembangunan koridor / wilayah Selatan Seberang Perai iaitu dari Juru, ke arah Selatan ke Byram / Changkat yang merangkumi kawasan di Bukit Minyak, Nibong Tebal dan Batu Kawan, termasuk Taman Perindustrian Batu Kawan, Penang Science Park dan Taman Perindustrian Bukit Tengah. Pemangkin koridor pembangunan ini ialah Jambatan Kedua Pulau Pinang Sultan Abdul Halim Shah dengan kos binaan RM4.5 bilion yang menyambungkan Selatan Pulau dengan kawasan Selatan Seberang Perai.

Konsep pembangunan koridor ini juga selaras dengan Pelan Strategik 5-tahun PDC untuk tahun 2016-2020, di mana PDC akan melihat kepada pembinaan koridor baru yang menarik bagi pertumbuhan di seluruh Negeri Pulau Pinang. Strategi-strategi ini termasuk rancangan pengambilan tanah, membangunkan pelan induk untuk infrastruktur dan program nilai tambah dalam koridor yang disasarkan, menyusun data dan membangunkan keupayaan yang lebih kukuh untuk menyokong dalam membuat keputusan.

Keseluruhan kawasan yang terlibat dalam pembangunan koridor di Seberang Perai Selatan, kira-kira 30,000 ekar (120 km persegi) dan disempadani oleh Sungai Juru (di Utara) dan Sg Krian (di Selatan) ke Timur Lebuhraya Persekutuan.

Pembangunan koridor mempunyai potensi untuk dibangunkan untuk bidang pembuatan, perkhidmatan dan hab komersial/kediaman yang akan menggalakkan pertumbuhan ekonomi dan sosial.

Apabila Kerajaan Negeri menjalankan program ini, ia juga merupakan komitmen dan usaha untuk mengekalkan ekosistem, habitat semula jadi mercu tanda bersejarah dan kampung tradisional sebagai kampung warisan bagi pelancongan dan “homestay”.

Seluruh program pembangunan koridor ini akan mengambil masa selama 20 -25 tahun. Konsep pembangunan ini akan mewujudkan peluang pekerjaan bagi semua lapisan masyarakat dan akan mempercepatkan pertumbuhan ekonomi dan penduduk.

Dengan pembangunan koridor ini, Kerajaan Negeri akan memberi penekanan kepada infrastruktur dari segi perhubungan (connectivity), pelan induk pengangkutan yang termasuk MRT / LRT yang akan disediakan untuk kawasan itu. Kualiti kemudahan, perkhidmatan dan infrastruktur pasti akan menjadi satu nilai tambah kepada kawasan pembangunan koridor ini.

Untuk mendapatkan pandangan dan maklum balas orang ramai, PDC akan menjalankan undian secara online daripada orang awam dalam tempoh 6 bulan untuk memilih nama yang sesuai untuk pembangunan koridor. Sebagai contoh nama-nama yang dicadangkan ialah Pulau Pinang Mutiara, Pulau Pinang Jaya, Pulau Pinang Raya, Pulau Pinang Maju, Pulau Pinang Putra dan Mutiara Seberang.

Orang ramai juga dialu-alukan untuk memberi cadangan nama lain yang sesuai. Undian dalam talian ini boleh didapati dalam Laman Web PDC dan Kerajaan Negeri.

Sekian, terima kasih.

====================================================
SPEECH BY CHIEF MINISTER OF PENANG
ON THE LAUNCHING OF ONLINE POLL
FOR DEVELOPMENT CORRIDOR, SEBERANG PERAI SELATAN

15 December 2015 (1.00 pm)
Bilik Gerakan, Level 28, Komtar

Dato’ Rosli Bin Jaafar, Pengurus Besar PDC

Members of the Press

Ladies and gentlemen

Good morning.

The State Government, through the PDC, has initiated a development corridor /enclave of Southern Seberang Perai i.e. from Juru, southwards to Byram/Changkat that encompasses areas in Bukit Minyak, Nibong Tebal and Batu Kawan which includes PDC’s Batu Kawan Industrial Park, Penang Science Park and Bukit Tengah Industrial Park. The catalyst of this development corridor is the RM4.5 billion Sultan Abdul Halim Shah (Second Penang Bridge) which has connected the south of the island to the southern part of the mainland.

This concept of development corridor is also in line with PDC’s 5- year Strategic Plan 2016-2020, whereby PDC will look into the creation of new attractive corridors of growth across the State of Penang. The strategies will include land acquisition plans, developing master plans for infrastructure and value added programmes in targeted corridors, compiling data and developing stronger capability to support decision making.

The overall area involved in this Development Corridor, at Seberang Perai Selatan, is about 30,000 acres (120 sq km) and is bounded by Sg Juru (in the North) and Sg Krian (in the South) and to the east by the Federal Expressway.

This Development Corridor has the potential to be developed into a manufacturing, services and commercial/residential hub that will promote economic and social growth.

As the State undertakes this programme, it is also our commitment and effort to preserve the eco system, natural habitat historical landmarks and traditional kampungs as heritage kampungs for tourism and homestay.

The entire programme on the development corridor will take 20 -25 years. The concept of the development will create jobs for all levels of society, and will accelerate economic and population growth.

With the development corridor in place, the State will emphasise on the infrastructure in terms of connectivity, transport master plan which includes MRT/LRT serving the area. The qualities of amenities, services and infrastructure will definitely be an added value to the areas.

To get public feedback and engagement, the PDC will carry out an online poll over a 6-month period for the public to choose a suitable name for the development corridor. Examples of suggested names are Penang Mutiara, Penang Jaya, Penang Raya, Penang Maju, Penang Putra and Mutiara Seberang.

The public is also welcomed to suggest any other names that they consider suitable. The online poll will be available in the PDC and State Websites.

Thank you.
=======================================
槟城州首席部长林冠英于2015年12月15日在推介威南发展走廊命名网上投票的讲稿翻译。

州政府透过槟州发展机构,开创从柔府南部到楣南/樟角的威南发展走廊,当中涵盖了武吉敏惹、高渊、峇都交湾及槟州发展机构的峇都交湾工业园、槟城科学园及武吉丁雅工业园。耗资45亿令吉,连贯槟岛与威南的苏丹阿都哈林沙大桥(槟第二大桥)催生了这项威南发展走廊。

这项威南发展走廊的概念是根据槟州发展机构2016至2020五年策略计划。槟州发展机构希望能在槟州两岸创造出崭新又吸引人的成长走廊。该策略计划涵盖了征地、公共设施发展大蓝图、专为该发展走廊而设的附加价值项目、综合各项数据以发展出强劲的能力支援各项决策。

这项威南发展走廊的面积约为3万英亩(120平方公里),北至柔府河,南达吉辇河,东临联邦大道。

这项发展走廊有潜能可以发展成集生产、服务、商业及民宅的中心,促进经济与社会发展。

州政府在拟定这项计划的同时,生态环境、自然栖息地、历史地标及作为旅游民宿的传统古迹甘榜也是我们承诺努力维护的。

整个发展走廊的计划将需要20至25年完成。这项发展概念将为社会各阶层创造工作机会,加速经济及人口增长。

随着这项发展走廊到位,州政府将着重让该区连贯各地的公共设施之上,也就槟州交通大蓝图所涵盖的捷运/轻快铁将服务该区。种种优质的便利设施、服务及公共设施 将成为该区的附加价值。

为了接触公众及获得公众的回馈,槟州发展机构将对公众针对威南发展走廊的命名,进行为时6个月的网上投票。例如,所提议的名字计有Penang Mutiara, Penang Jaya, Penang Raya, Penang Maju, Penang Putra 及Mutiara Seberang。

同时也欢迎公众建议自认为适合的命名。该网上投票将可以在槟州发展机构官网及州政府官网进行。