Untuk Jadikan Pulau Pinang No.l Di Malaysia, Tema PR Pulau Pinang Untuk PRU-13 Adalah “Pulau Pinang Bersih, Hijau, Sihat Dan Selamat”(bm/cn)

Ucapan Pengerusi Pakatan Rakyat Pulau Pinang Dan Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng Dalam Konvensyen Pakatan Rakyat 3 Di Dewan Tuanku Abdul Rahman(Dome) Di Komtar Pada 9.3.3013.

Terlebih dahulu, saya ingin bermula dengan mengucapkan terima kasih dan setinggi-tinggi tahniah kepada saudara-saudari sekalian pada pagi ini atas kejayaan kalian semua kerana bertahan lasak selama 5 tahun untuk meneruskan satu idea Malaysia yang adil, satu idealisma Malaysia anak Iban, Kadazan, Melayu,Cina dan India anak kita, satu iltizam Malaysia yang bersih, satu inspirasi Malaysia yang bermaruah satu satu ilham Malaysia yang berkebajikan dan makmur untuk semua.

Namun ada juga segelintir yang tidak dapat bertahan. Mereka telah tunduk kepada godaan rasuah, dan telah pun meninggalkan kita. Saudara-saudari yang berada di sini merupakan mereka yang telah berpegang teguh kepada prinsip-prinsip perjuangan kita untuk menegakkan keadilan, kebenaran, demokrasi, integriti dan kebebasan rakyat Malaysia.Saya tabik kepada anda semua!

Prinsip Cekap Akauntabel Telus atau CAT tunjang pentadbiran

Dalam 5 tahun pentadbiran Pakatan Rakyat, kita telah membina wawasan untuk menjadinegeri pintar yang bertaraf antarabangsa – negeri yang mendidik dan mengasuh modal insan; negeri yang paling sesuai didiami di Malaysia; negeri yang membebaskan masyarakat daripada kejahilan, kemiskinan, kronisma dan rasuah; kerajaan negeri berjiwa rakyat yang memperkasakan rakyat dengan ilmu pengetahuan, memperkuasakan rakyat dengan hak dan kebebasan serta memperkayakan rakyat agar semua dapat mengecapi hasil ekonomi.

Kita boleh lihat Pulau Pinang yang bersih, hijau, sihat dan selamat. Inilah tema PR Pulau Pinang untuk PRU 13 iaitu menjadi Pulau Pinang negeri yang paling bersih, paling hijau, paling sihat dan paling selamat di Malaysia. Dengan erti kata lain, matlamat kita adalah untukmenjadikan Pulau Pinang sebagai negeri No. 1 di Malaysia.

Bila kita sebut Pulau Pinang yang bersih bukanlah setakat bersih secara fizikal tetapi juga dalam pentadbiran dan kepimpinan. Menerusi prinsip CAT, kita telah memperkenalkan dasar tender terbuka yang kompetitif dan mewajibkan pengisytiharan harta bagi barisan EXCO termasuk Ketua Menteri. Buat kali pertama, kita haramkan ahli-ahli keluarga pemimpin daripada berurusan dengan kerajaan negeri dan mendedahkan kontrak kerajaan untuk orang awam. Di samping itu, kita juga telah menggubal dan memelopori Enakmen Kebebasan Maklumat dan Enakmen Pilihan Raya Kerajaan Tempatan walaupun mendapat halangan hebat daripada Kerajaan Persekutuan BN.

Hasil daripada pengamatan prinsip-prinsip CAT, kita telah berjaya menghentikan defisit yang telah berlarutan dengan mencatat belanjawan lebihan setiap tahun berturut-turut sejak 2008. Kita telah berjaya bukan sahaja untuk menyelamatkan MPSP daripada menjadi bangkrap setelah kerugian RM230 juta dalam 7 tahun sebelumnya, tetapi kita juga telah mengurangkan hutang Negeri sebanyak 95%.

Lebihan-lebihan kewangan ini pula telah digunakan untuk dasar-dasar seperti:
• Bantuan kewangankepada warga miskin, warga emas, OKU, ibu tunggal, penunggang beca, pelajar-pelajar sekolah rendah, menengah dan IPTA.
• Peruntukan tahunan untuk Sekolah Agama Rakyat, sekolah Cina, Tamil dan Mubaligh.
• Memartabatkan agama Islam dan kebebasan agama lain dengan menambahkan peruntukan dan meluluskan tanah;
• Wifi percuma di semua kawasan awam di seluruh Pulau Pinang.
• Perkhidmatan bas percuma di perkarangan kota George Town serta perkhidmatan “park and ride” yang melintasi Jambatan Pulau Pinang untuk membawa pekerja yang berulang-alik dari Seberang Perai ke Pulau.
• Melaksanakan projek-projek infrastruktur yang bernilai berbilion-bilion ringgit untuk mengurangkan kesesakan lalulintas dan banjir kilat di seluruh negeri.
• Menjadi negeri pertama untuk memperuntukkan RM500 juta bagi Tabung Perumahan Mampu Milik untuk membina 22,172 unit rumah mampu milik yang direka bentuk oleh HDB Singapura. Semalam saya telah mengumumkan 3,000 lagi buah rumah mampu milik di kawasan pulau.
• Menjadi negeri pertama untuk menghapuskan kemiskinan di Malaysia pada tahun 2013 dengan memastikan pendapatan isi rumah minima RM770 sebulan bagi setiap keluarga di Pulau Pinang, lebih tinggi daripada Paras Garis Kemiskinan Negara iaitu RM763 sebulan.

Bersih, Hijau, Sihat dan Selamat

Demi membina, melatih, menarik dan mengekalkan aset paling bernilai Pulau Pinang iaitu modal insan kita, kerajaan negeri telah memberikan wang tahunan kepada sekolah bantuan dan sekolah agama rakyat, menubuhkan pusat-pusat pembelajaran dan latihan serta menarik universiti bertaraf dunia di hab pendidikan di Balik Pulau.

Untuk menjayakan pembangunan modal insan, Pulau Pinang mesti memiliki kehidupan seimbang yang penuh dengan budaya, seni, muzik dan rekreasi. Pelbagai Dalam tempoh masa lima tahun yang lalu. Pulau Pinang sudah pun menjadi terkenal sebagai pusat kesenian dan kebudayaan antarabangsa dengan penganjuran acara-acara seperti Fest Warisan George Town dan Pesta Pulau Pinang, di samping pemulihan bandar warisan sedunia yang diiktiraf dunia.

Inisiatif hijau bukanlah sekadar kempen tiada beg plastik percuma, tetapi juga menghentikan penggunaan beg polistirena secara beransur, menubuhkan zon-zon bebas asap, memperkenalkan Hari Ahad Tanpa Kenderaan, serta mencatat kadar perkitaran semula yang tertinggi di Malaysia iaitu 26%.

Untuk memastikan rakyat Pulau Pinang hidup dalam keadaan yang lebih sihat pula, kita telah menubuhkan Pusat Dialysis CAT di Pulau dan juga di Seberang Perai, di mana rawatan dialysis akan diberi dengan harga hanya RM30 setiap rawatan.Pada masa yang sama, kita juga merancang untuk menjadikan Pulau Pinang sebagai Negeri Basikal yang pertama di Malaysia dengan pembinaan laluan basikal yang akan mengelilingi Pulau dan juga di kawasan-kawasan Seberang Perai. Yang terbaru, kita akan menganjurkan “Penang Run 2013-2014”, iaitu acara larian yang unik kerana akan berlangsung pada 4 hari yang berlainan dan merangkumi jumlah jarak 77km.

Akhir sekali, kita juga telah memastikan bahawa Pulau Pinang adalah negeri yang selamat dengan usaha-usaha seperti pemasangan CCTV dan program polis masyarakat, di samping kerjasama erat dengan pihak polis. Hasil daripada usaha-usaha ini, Pulau Pinang telah mencatatkan penurunan kadar jenayah yang paling banyak di Malaysia pada tahun 2012.

Pembangunan Pulau Pinang untuk masa depan

Selama 50 tahun, Pulau Pinang telah dianaktirikan oleh Kerajaan Persekutuan yang menyebabkan infrastruktur pengangkutan awam dan juga dalam pelabuhan laut dan lapangan terbang tidak bertaraf antarabangsa. Landasan lapangan terbang kita masih tidak sebesar Langkawi dan terlalu pendek untuk membenarkan pesawat Airbus A380 untuk belepas dalam keadaan penuh. Pelabuhan Pulau Pinang akan menjadi terbiar selagi projek pengorekan dasar laut untuk mendalamkannya kepada 15 meter sebanyak RM353 juta tidak dijalankan. Feri Pulau Pinang yang ikonik hidup segan mati tak mau.

Kerajaan negeri berusaha dalam 5 tahun untuk meningkatkan penggunaan pengangkutan awam untuk menangani masalah kesesakan lalulintas tetapi dihalang oleh kerajaan pusat BN. Pulau Pinang merupakan negeri pertama yang tawarkan bas percuma dalam George Town dan juga secara dua hala di antara Seberang Jaya ke Bayan Lepas dan Balik Pulau yang dibiayai penuh oleh kerajaan negeri sebanyak RM2.5 juta setahun. Kita telah mengambil pendekatan luar kotak dengan menawarkan RM10 juta setahun kepada Rapid Penang untuk menyediakan perkhidmatan bas percuma di serata negeri Pulau Pinang pada waktu puncak. Malangnya, tawaran ini tidak diterima oleh kerajaan Persekutuan.

Oleh itu, kerajaan negeri tidak ada pilihan tetapi mengumumkan projek RM6.3 bilion untuk membina 4 lebuhraya utama untuk mengatasi masalah keseseakan lalulintas di antara Tanjung Bungah ke Batu Ferringhi dan Teluk Bahang, di antara Persiaran Gurney dan Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu, di antara Bandar Baru Air Itam dengan Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu dan terowong bawah dasar laut daripada Persiaran Gurney ke Bagan Ajam si Seberang Perai Utara bagi mengurangkan kesesakan lalulintas. Kita tidak boleh terima pandangan pihak tertentu yang mahu kita kenakan bayaran masuk setiap kereta yang masuk kawasan pulau kerana Pulau Pinang bukan hanya untuk orang kaya tetapi untuk semua.

Untuk membekalkan rumah mampu milik kerajaan negeri mencipta sejarah di Malaysia dengan memperuntukkan jumlah paling besar sebanyak RM500 juta untuk Tabung Perumahan Mampu Milik bagi membina 22,172 unit rumah, termasuk di kawasan pulau. Baru-baru ini, kita telah mengadakan pameran dan pendaftaran minat perumahan mampu milik Kerajaan Negeri yang telah disambut dengan baik dengan lebih 19,000 permohonan. Antara projek-projek rumah mampu milik yang bakal dilaksanakan oleh Kerajaan Negeri adalah projek 1,320 unit di Jalan SP Chelliah (George Town), 12,000 unit di Bandar Cassia, Batu Kawan, Teluk Kumbar, Ampang Jajar, Kampung Jawa dan Bukit Mertajam.

Pulau Pinang No. 1

Adalah tidak mustahil untuk menjadikan Pulau Pinang sebagai No. 1 di Malaysia. Pulau Pinang sudah pun diiktiraf di persada antarabangsa pada tahun 2011 apabila kita dipilih oleh Yahoo Travel sebagai antara 8 pulau teratas di dunia yang harus dilawat. Pada tahun ini, George Town telah dipilih sebagai lokasi persaraan No. 4 di dunia dan satu-satunya bandar Asia dalam senarai 8 teratas. Pada tahun 2011 dan 2012, George Town telah menjadi bandar paling sesuai didiami buat kali pertama dalam sejarah Malaysia.

Sungguhpun begitu, jalan ke arah menjadi No. 1 itu penuh dengan rintangan dan cabaran. Semasa penubuhan Malaysia pada tahun 1963, pendapatan per kapita Malaysia merupakan 13.6% pendapatan AS, manakala pendapatan per kapita Korea dan Taiwan adalah lagi rendah iaitu 10.7% dan 12.6% masing-masing. 50 tahun lalu, kita jelas di hadapan berbanding Korea dan Taiwan, Hari ini, Malaysia sudah terkebelakang. Sementara Korea dan Taiwan sudah berjaya menjadi ekonomi berpendatapan tinggi, Malaysia masih lagi terperangkap dalam perangkap pendapatan sederhana walaupun mempunyai banyak kelebihan semulajadi berbanding negara-negara tersebut.

Pendapatan sebagai % pendapatan AS (dalam KDNK per kapita)

1963 1996 2007

Taiwan 12.6% 55.7% 66.8%

Korea 10.7% 49.9% 61.4%

Malaysia 13.6% 30.7% 31.9%

Jelas, Pulau Pinang dan Malaysia kini sudah pun terkebelakang. Sungguhpun begitu, dalam 5 tahun yang lepas, sedikit demi sedikit kita telah berjaya kembali ke halatuju yang betul. Melalui amalan prinsip CAT yang menjadi tunjang pentadbiran, peningkatan kesesuaian untuk didiami dengan usaha Pulau Pinang Bersih, Hijau, Sihat dan Selamat, pembangunan infrastruktur untuk meningkatkan keterhubungan Pulau Pinang serta dasar berjiwa rakyat yang memperkasakan rakyat dari segi ekonomi dan demokrasi, membebaskan rakyat daripada belenggu kemiskinan dan menghapuskan gejala rasuah dan kronisme dalam pentadbiran, kami yakin kita dapat memacu Pulau Pinang ke arah menjadi negeri No. 1 di Malaysia.

Dengan ini, saya berbesar hati untuk mengumumkan bahawa tema PRU13 Pakatan Rakyat Pulau Pinang adalah “Pulau Pinang Bersih, Hijau, Sihat dan Selamat”.

—-Mandarin Version —

槟州民联主席兼槟州首席部长林冠英于2013年3月9日假光大东姑礼堂举行的第三届槟州民联大会发表演讲,重点如下:

为了打造槟城成为全马第一,槟州民联第13届大选的主题将是“槟州净绿,人民安康”

能干、公信及透明施政。

在民联执政的五年内,我们打造了国际化、智能化的槟州,教育及培育人才,让社会免于贪污、朋党、贫穷;我们启迪民智 、赋权予民及富国强民,让全民享受经济果实。

我们看到槟州更加净绿安康,“槟州净绿,人民安康”就是槟州民联第13届大选的主题。我们要槟州成为全马最干净、最绿意、最健康、最安全的州属。换句话说,我们要槟州成为全马第一。

当我们提到要槟州干净时,不只是街道干净,也包括行政及领导。通过能干、公信及透明施政,自2008年,我们突破重重难关,推介了公开招标、强制槟城行政议员公布财产,遏止贪污及朋党。我们第一次让州政府合约让公众审查。尽管受到联邦政府及在野党的阻碍,我们立法制定资讯自由法及地方政府选举。

在治理廉洁及能干政府的情况下,我们在2008年之后的财政预算年年有余,我们不只拯救了7年内亏损2亿3000万令吉、濒临破产的威省市政局,我们也缩减了州内95%的债务。我们善用这些盈利:

• 派发援助金给贫穷者、乐龄人士、残障人士、学生及单亲妈妈;
• 每年拨款给华小、淡小、教会学校及宗教学校;
• 我们强化伊斯兰教及其它宗教的自由,增加拨款及土地
• 全州公共场合免费无线上网
• 免费提供巴士穿行乔治市,以及“停车换乘”载送工作人士往返槟岛及威省。
• 在州内兴建基础设施,纾缓交通阻塞。
• 成为首个拨出5亿令吉可负担房屋基金的州属,兴建2万2172个高素质房屋,并由新加坡建屋局管理,昨晚我宣布在槟岛另建3000个可负担房屋单位。
• 在2013年成为第一个扫除贫穷的州属,确保槟城每个家庭每月收入至少达770令吉,高于全国763令吉贫穷线。

净绿康定

为了培育、训练、吸引及留住人才,州政府年年拨款给半津贴学校及宗教学校,我们在浮罗山背成立学习及培训中心。

槟城的艺术及文化发展欣欣向荣,我们拥有像乔治市节庆的活动,在复兴乔治市世界文化遗产城市方面,我们也获得国际认同。

在绿色措施方面,我们发起禁免费塑料袋、也减用保丽龙,设立禁烟区、推介星期日无车日,维持全国最高的再循环率26%。

在确保人民生活健康方面,我们在槟岛、威省两地设立CAT洗肾中心,每一名病患每次洗肾费30令吉。同时,我们也要打造槟州成为全马第一个脚车州,在槟岛及威省周围设立脚车道。最近,我们还推行槟城跑2013-2014,这是特别的活动,分四天举行,涵盖77公里路程。

最后,我们要确保槟州是最安全的州属,我们安装闭路电视及推行社会警察计划,我们在2012年的罪案率降幅全马最高。

为未来建设槟州

过去50年,槟城严重被联邦政府忽略,公共交通、海港、机场的所获拨款都很少。我们的机场跑道甚至小过浮罗交怡的跑道,因为太短,导致A380型客机完全起飞升空。槟城港口如果再不花费3亿5300万令吉来挖深15尺,也将荒废。槟城的象征性渡轮也日渐没落。

州政府计划在五年内提升公共交通解决交通阻塞问题,但是被联邦国阵政府阻止。我们是第一个在乔治市及往返威省-峇六拜-浮罗山背提供免费巴士的州属,每年耗资250万令吉。我们也创意地要提供1000万令吉给槟州快捷通,让他们在交通高峰时段免费载客,但是,这项建议不获联邦政府接受。

州政府别无选择,我们要推行耗资63亿令吉兴建4条高速公路,包括从丹绒武雅至直落巴巷、亚依谈新镇及敦林苍佑大道、关仔角及敦林苍佑大道,以及一条从关仔角衔接峇眼亚占的海底隧道。民联已经拒绝向进入岛车辆征收费用的建议,槟州不只为有钱人开放,而是为全民开放。

为了提供可负担房屋,州政府首开先河,拨出5亿令吉设立基金,在全槟兴建2万2172个单位,包括槟岛。我们已经举行了州政府可负担房屋的登记,反应良好,已有1万9000人申请。州政府推行的可负担房屋计划包括SP齐亚来的1320个单位、峇都加湾桂花园的1万2000个单位、直落公巴、安邦惹惹、甘榜爪哇及大山脚。

槟州第一

让槟城成为全马第一是可行的。再说,槟城在2011年已被雅虎旅游选为世界八大有生之年必游的岛屿。今年,乔治市成为世界四大退休后最适合居住城市(在世界八大中成为唯一入选的亚洲城市)。在2011年及2012年,乔治市也超越吉隆坡,成为最宜居的城市。

虽然如此,打造槟州全马第一的道路困难重重。1963年当共组马来西亚之际,我们的人均所得是美国人均所得的13.6%,然而韩国及台湾的人均所得则相对的只有美国人均所得的10.7%及12.6%。50年前我们明显领先韩国台湾。今天,马来西亚的富裕程度只有韩国及台湾的一半,远落在后头。当韩台已经挤身高收入国之际,比人家拥有丰富天然优势的马来西亚却陷入中等收入陷阱。

马韩台人均所得占美国人均所得对照表(人均国内生产总值)

1963 1996 2007
台湾 12.6% 55.7% 66.8%
韩国 10.7% 49.9% 61.4%
马来西亚 13.6% 30.7% 31.9%

很显然地,槟州及马来西亚已经落后,虽然如此,过去五年我们一点一滴地回到正轨。我们通过能干、公信及透明施政,让槟州成为宜居的城市,槟州净绿,人民安康,我们通过基建提高槟城的联接性,我们也推出民本政策,强化人民经济及民主,让人民免于贫穷、贪污及朋党。我们相信,我们能依此成为全马第一。

Leave a Comment