Malaysia Day Message 2012(en/bm/cn)

DAP Malaysia Day Message By DAP Secretary-General And Member Of Parliament For Bagan Lim Guan Eng In Kuala Lumpur, Kuching and Kota Kinabalu On 15.9.2012.

Reclaiming Sabah And Sarawak’s Status In The Federal Constitution As Equal Partners With Peninsular Malaysia With Emphasis On 5 Critical Areas Of Political And Socio-Economic Development.

On 16.9.1963, both Sabah and Sarawak joined Peninsular Malaysia as equal partners to form Malaysia under the Federal Constitution. 49 years later, Sabah and Sarawak has emerged as unequal partners as compared with Peninsular Malaysia. This has caused widespread resentment and even disillusionment that Sabahans and Sarawakians have gone backwards and lost out in almost every aspect as compared to Peninsular Malaysia.

Despite huge natural resources, Sabah remains the poorest state in Malaysia and both states’ roads and infrastructure are nothing compared to Peninsular Malaysia. If PR wins power, PR will reclaim Sabah and Sarawak’s status in the Federal Constitution as equal partners with Peninsular Malaysia with emphasis on 6 critIcal areas of political and socio-economic development.

The choice for Sabah is clear whether they wish to remain as the poorest state in Malaysia or change and aspire to be the richest state in Malaysia with these 6 fundamental changes.

1. Equitable share of oil and natural gas by increasing from 5% to 20% to resolve long-standing problems relating to economy, education and poverty eradication;
2. Improve the disgraceful state of road infrastructure as well as upgrade existing ports and airports.
3. Ensure adequate and uninterrupted supply of water and electricity. Install free wifi in public places to provide internet access and connectivity for all.
4. Establish a Royal Commission of Inquiry to take action against those responsible and resolve the crisis of illegal citizens;
5. Appoint wherever possible Sabahans for the government positions in Federal and state departments; and
6. A people-centric land policy by ensuring that those holding public political posts are not qualified to apply for state land; no removal or degradation of 999 year land titles to 99 years; and automatic renewal of land leases upon expiry with payment of only 10% of land premium(90% discount)

—BM Version—
Perutusan Hari Malaysia DAP oleh Setiausaha Agung DAP dan Ahli Parlimen Bagan Lim Guan Eng di Kuala Lumpur, Kuching dan Kota Kinabalu pada 15.9.2012

Menuntut Kembali Taraf Sabah Dan Sarawak Seperti Yang Termaktub Dalam Perlembagaan Persekutuan Sebagai Rakan Sama Taraf Dengan Semenanjung Malaysa Dengan Penekanan Ke Atas 6 Perkara Kritikal Dalam Pembangunan Politik Dan Sosio-Ekonomi.

Pada 16.9.1963, kedua-dua Sabah dan Sarawak telah bergabung dengan Semenanjung Malaysia sebagai rakan sama taraf untuk membentuk Malaysia di bawah Perlembagaan Persekutuan. 49 tahun kemudian, Sabah dan Sarawak sudah menjadi rakan yang tidak setaraf dengan Semenanjung Malaysia. Ini telah menyebabkan kemarahan dan kekecewaan yang meluas kerana rakyat Sabah dan Sarakwak sudah keterbelakang dalam segala aspek berbanding Semenanjung Malaysia.

Walaupun mempunyai banyak sumber asli, Sabah merupakan negeri termiskin di Malaysia dan infrastruktur dan jalanraya di kedua-dua negeri tersebut tidak dapat dibandingkan dengan Semenanjung Malaysia. Jika PR berjaya menang, PR akan menuntut kembali taraf Sabah dan Sarawak seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan sebagai rakan sama taraf dengan Semenanjung Malaysia dengan penekanan ke atas 6 perkara kritikal dalam pembangunan politik dan sosio-ekonomi.

Pilihan untuk Sabah adalah jelas, sama ada mereka ingin kekal menjadi negeri termiskin di Malaysia atau ubah menjadi negeri terkaya di Malaysia melalui 6 perubahan asas ini:

1. Royalti minyak yang lebih saksama dengan peningkatan daripada 5% kepada 20% untuk menyelesaikan masalah-masalah lama yang berkaitan dengan ekonomi, peindidikan dan pembasmian kemiskinan;
2. Menaik taraf infrastruktur jalan raya yang memalukan serta menaik taraf pelabuhan-pelabuhan serta lapangan-lapangan terbang sedia ada;
3. Memastikan bekalan air dan elektrik yang cukup dan tidak diganggu. Memasang wifi percuma di tempat-tempat awam serta menyediakan capaian internet untuk semua;
4. Menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja untuk mengambil tindakan ke atas mereka yang bertanggungjawab dan menyelesaikan krisis pendatang tanpa izin;
5. Melantik di mana boleh rakyat Sabah untuk jawatan-jawatan kerajaan dalam jabatan-jabatan persekutuan dan negeri; serta
6. Dasar tanah berjiwa rakyat dengan memastikan mereka yang memegang jawatan politik awam tidak layak memohon untuk tanah negeri; tiada penyingkiran atau mengurangkan hakmilik tanah dari 999 tahun ke 99 tahun; pembaharuan pajakan tanah secara otomatik apabila tamat tempoh dengan pembayaran hanya 10% daripada premium tanah (diskaun 90%).

—Mandarin Version —
民主行动党秘书长兼峇眼区国会议员林冠英于2012年9月15日在吉隆坡、古晋、亚庇发表马来西亚日献词:

恢复沙巴、砂劳越两州在联邦宪法中与马来半岛一样的平等伙伴地位,强调 五个领域的政治、社会经济发展。

1963年9月16日,沙巴与砂劳越加入马来半岛成为平等伙伴,在联邦宪法下成立马来西亚。49年后,沙、砂两州却成为相较马来半岛的不平等伙伴。这引发许多不满及失望的情绪,因为沙巴、砂劳越正在退步,几乎在许多方面都落后马来半岛。

尽管两州拥有丰富的天然资源,沙巴也是马来西亚最穷的州属,而两个州属的道路及基建根本无法与马来半岛相比。如果民联执政,民联会恢复沙巴、砂劳越两州在联邦宪法中与马来半岛一样的平等伙伴地位,强调 五个领域的政治、社会经济发展。

沙巴的选择是很明显的,他们是否要继续成为全马最穷的州属,还是要看到六大改变,成为马来西亚最富有的州属。
1. 平等分配石油与天然气的利润,将石油税从5%提高至20%,以解决长久以来的经济、教育及贫穷问题
2. 改善不堪入目的道路设施,同时提升现有的港口及机场
3. 确保足够的水供及电供。在公共场合安装免费无线Wifi,让全部人可以上网
4. 成立皇家调查委员会,采取行动对付那些导致非法移民问题的祸首。
5. 委任沙巴人担任联邦及州政府的职位
6. 推行以民为本政策,确保有官职在身者不能申请州属土地,不把999年地契降级为99年地契;每年地契自动更新,只需缴付10%地价(90%折扣)

林冠英

Leave a Comment