DAP Mengecam Hebat Kepala Babi Yang Dijumpai Di Sebuah Masjid Di Rawang Sebagai Tindakan Pengecut Dan Provokasi Yang Bertujuan Untuk Mengapi-Apikan Sentimen Perkauman Dan Agama Di Ambang Pilihan Raya Umum (bm/en)

Kepala babi yang dijumpai di kawasan pintu masuk Masjid Nurul Iman di Batu 17, Rawang, Selangor merupakan satu tindakan yang tidak sensitif, pengecut dan provokasi yang bertujuan untuk mengapi-apikan sentimen perkauman dan agama di ambang pilihan raya umum.

DAP mengecam hebat insiden ini dan berpendirian bahawa tidak ada ruang di Malaysia bagi tindakan-tindakan yang sia-sia dan menjijikkan seperti ini yang bertentangan dengan sifat masyarakat kita yang aman dan berbilang budaya.

Kami menyeru supaya rakyat Malaysia bertenang dan tidak bertindak balas kerana tindakan ini jelas dilakukan oleh pihak-pihak tertentu dengan motif yang jahat. Namun demikian, mereka tidak akan mencapai objektif jahat mereka kerana rakyat Malaysia bukan sahaja sudah biasa hidup bersama malah suka meraikan kepelbagaian budaya dan agama di negara kita. Keamanan masyarakat kita tidak akan hancur dek tindakan-tindakan pengecut oleh puak pelampau.

Kita menyeru agar semua pihak bersatu untuk mengutuk penodaan dan pengotoran mana-mana tempat beribadat, biarpun masjid atau gereja atau kuil, dan berharap agar pihak Kerajaan akan serta merta menyiasat dan mengambil tindakan yang sewajarnya.

Lim Guan Eng

—- English Version —–

Press Statement by DAP Secretary-General and Bagan MP Lim Guan Eng in Kuala Lumpur on 1.2.2012

DAP Strongly Condemns The Pig’s Head Found At A Mosque In Rawang As An Insensitive Act Of Cowardice And Provocation Designed To Stoke Racial And Religious Sentiments Ahead Of The General Election

The pig’s head found at the entrance of the Nurul Iman Mosque at Batu 18, Rawang, Selangor is an insensitive act of cowardice and provocation designed to stoke racial and religious sentiments ahead of the upcoming General Election.

The DAP strongly condemns this incident as there is no room in Malaysia for such indiscriminate and disgusting acts that go against the peace-loving and multi-cultural nature of our people.

We urge Malaysians to remain calm and not to overreact as this incident was clearly the doing of certain quarters with despicable intentions. However, the perpetrators will fail to achieve their evil goals because Malaysians have learnt not only to live with but to celebrate the cultural and religious differences in our society. We will not let decades of peace be undone by the cowardly actions of extremists and bigots.

We also call upon all parties to unite in condemning the desecration and defilement of any place of religious worship, be it a mosque or a church or a temple, and hope that the Government will immediately get to the bottom of this.

Lim Guan Eng

Leave a Comment