Perutusan Hari Raya Aidilfitri DAP (e/c)

Perutusan Hari Raya Aidilfitri DAP Oleh Setiausaha-Agung DAP Merangkap Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng Di Kuala Lumpur pada 8.7.2016.

Masalah utama rakyat Malaysia adalah ekonomi, khususnya keadaan ekonomi lembab yang menjejaskan perniagaan dan kenaikan harga barang yang menyebabkan wang tak cukup belanja bagi golongan makan gaji. Keadaan ekonomi yang meleset kian meruncing sekarang. Kenaikan harga barangan asas seperti ayam dalam musim Hari Raya memang menjadikan sambutan tahun ini lebih mencabar berbanding dengan tahun sebelumnya.

Keadaan ekonomi lembab ini disebabkan oleh pengenaan GST dan penurunan nilai matawang ringgit ekoran skendal kewangan 1MDB sebanyak RM50 bilion dan skendal donation RM4 bilion. Kenaikan harga minyak buat pertama kali sejak bulan April 2016, sungguhpun hanya 5 sen adalah petunjuk bahawa keadaan ekonomi akan bertambah lebih buruk lagi. Kini harga petrol RON95, RON97 dan diesel masing-masing pada harga RM1.75, RM2.10 dan RM1.60 seliter.

Kemelesetan ekonomi hanya boleh diatasi sekiranya tindakan tegas diambil ke atas mereka yang bertanggungjawab ke atas skandal 1MDB dan “donation”. Itulah sebabnya kerajaan negeri mengambil tindakan tegas terhadap skandal pembelian 234 ekar tanah di Air Itam, Pulau Pinang, oleh 1MDB dengan harga RM1.3 bilion. Kerajaan negeri telah mengharamkan segala urusniaga tanah ke atas 234 ekar tanah di Air Itam itu sehingga skendal 1MDB dan “donation” ini diperjelaskan dan diselesaikan. Malah pengharaman segala urusniaga tanah milikan 1MDB juga diluluskan dalam satu usul di Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang pada bulan Mei ini.

Saya tidak ada maklumat tentang laporan media luar negara bahawa kerajaan persekutuan ingin jualkan tanah 1MDB di Pulau Pinang kepada syarikat daripada Negara Cina. Saya juga tidak mengetahui langsung tentang laporan media bahawa pengharaman segala urusniaga tanah oleh kerajaan negeri atas tanah milikan 1MDB ada kaitan dengan kes dakwaan rasuah terhadap saya berkaitan dengan pembelian rumah saya baru-baru ini.

Saya hanya akan tegaskan bahawa saya memang tidak terlibat dalam amalan rasuah dan akan buktikan saya bersih bahawa penjual rumah tidak menerima sebarang faedah dan menfaat yang khas atau luarbiasa dan juga tidak ada hubungan perniagaan dengan kerajaan negeri. Dakwaan rasuah ini adalah satu konspirasi politik terhadap saya dan berniat jahat untuk mengalihkan perhatian awam daripada skendal rasuah sebenar BN dalam negara.

Selain daripada masalah utama ekonomi, keselamatan awam mendapat perhatian selepas penagkuan polis bahawa serangan bom tangan di Puchong baru-baru ini adalah kerja pengganas ISIS. Adalah diharapkan pihak polis boleh memberikan tumpuan sepenuhnya kepada ancaman ISIS daripada membazirkan sumber anggota, wang dan masa ke atas mereka yang menentang Perdana Menteri secara aman atau mentertawakannya.

LIM GUAN ENG

==============================================================

民主行动党秘书长兼槟城州首席部长林冠英于2016年7月8日在吉隆坡发表的开斋节献词:

马来西亚人民首要的问题是经济,特别是经济低迷影响生意,百货皆涨导致受薪阶级钱不够用。目前经济状况是越来越糟,开斋节的必需品如鸡只的涨价导致今年的开斋节跟往年相比更不容易。

经济状况的低迷是因为征收消费税及500亿令吉1MDB丑闻及40亿令吉捐献丑闻导致的货币贬值。自2016年4月至今汽油终于涨价,虽然只有涨了5仙,但已经足以作为经济将会更加糟糕的前奏。如今,RON95、RON97汽油及柴油皆分别为每公升1令吉75仙、2令吉10仙、1令吉60仙。

要解决经济衰退唯一的办法是对1MDB丑闻及“捐献”丑闻的负责人采取严厉的行动。这也是为何州政府对1MDB以13亿令吉在槟城亚依淡购买234英亩土地的丑闻采取严厉的行动。州政府早已经宣布禁止亚依淡这片234英亩土地的有任何买卖,一直到1MDB及“捐献”丑闻解决为止。州政府甚至已经在5月份在州议会通过动议禁止一切1MDB所拥有的土地进行买卖。

对于外国媒体报导联邦政府要售卖1MDB在槟城的土地给来自中国的公司,对此我并没有获得任何资料与讯息。我也完全不知道相关的媒体报导我最近之所以购买房屋被控告贪污,是因为与州政府禁止1MDB在槟城的土地买卖有关。

我只将会继续强调我完全没有牵涉贪污,并将会以我的卖主并没有获得任何非比寻常的特​​别利益及与州政府没有任何生意往来,证明我的清廉。这项贪污的指控是针对我的一项政治阴谋,并借此从1MDB真正的贪污案转移视线。

除了经济首要的问题,自警方承认浦种手榴弹袭击案是ISIS所为,公共安全也是得关注。希望警方可以全力关注ISIS的入侵,而不是浪费警力、金钱及时间对付和平反对或只是非议首相的大众。

林冠英