Kerajaan Persekutuan BN masih terus meminggirkan Pulau Pinang berikutan kegagalan memberikan sebarang projek utama dalam Belanjawan Negara(m/c)

Kenyataan Akhbar Ketua Menteri Pulau Pinang Dan Ahli Parlimen Bagan Lim Guan Eng Pada 1.12.2015 Di Komtar, George Town.

Kerajaan Persekutuan BN masih terus meminggirkan Pulau Pinang berikutan kegagalan memberikan sebarang projek utama dalam Belanjawan Negara kebelakangan beberapa tahun ini. Bukan sahaja janji Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang dibuat sebanyak 3 kali untuk membina sistem LRT untuk mengurangkan kesesakan lalulintas, tidak langsung ditunaikan, malah permohonan kerajaan negeri untuk program tebatan banjir sebanyak RM805 juta ditolak.

Permohonan projek baru rancangan tebatan banjir sebanyak RM805 juta dibuat baru-baru ini, berikutan janji Perdana Menteri akan bantu menyelesaikan masaalah banjir kilat tetapi malangnya ia masih tinggal janji kosong. Yang lebih teruk lagi ialah kemungkinan besar Rancangan Tebatan Banjir(RTB) Sungai Pinang sebanyak RM150 juta dibatalkan sungguhpun sudah diluluskan di bawah Rancangan Malaysia Ke-9.

Ini adalah sungguh tidak adil kerana membayar RM6.3 bilion setiap tahun dalam bentuk cukai dan duti kastam tetapi hanya dapat pulangan 2% sahaja. Harus ditekankan bahawa Pulau Pinang masih sebahagian Malaysia dan tidak patut dianaktirikan dan diabaikan sedemikian.

Di samping itu, keadaan kritikal Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang(LTAPP) yang penuh sesak, dan dijangka melebihi kapasitinya sebanyak 6.5 juta penumpang, tidak diberikan perhatian serius. Seharusnya projek pembesaran LTAPP diluluskan dengan segara untuk mengelakkan pandangan buruk ke atas LTAPP yang sesak seperti sebuah pasar malam.

Rancangan awal untuk membina hotel 4 bintang ataupun apa-apa kompleks komersil di LTAPP pun dibatalkan dan hanya tempat letak kereta akan ditambah. Adalah diharapkan bahawa janji untuk membina satu kemudahan tempat letak kereta bertingkat untuk meningkatkan kapasitinya kepada 3,000 lot, khusus untuk memenuhi keperluan pengguna lapangan terbang, tidak akan tinggal janji kosong sepertimana janji-janji manis kerajaan persekutuan sebelum ini.

Dalam jawapan bertulis kepada soalan Parlimen saya pada 24.11.2015, Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai menyatakan:-
Jumlah penumpang yang dikendalikan di Lapangan Terbang Antarabangsa (LTA) Pulau Pinang sejak 2010 sehingga bulan September 2015 adalah seramai 29.6 juta penumpang. Jumlah ini merangkumi penumpang antarabangsa dan domestik yang berlepas ataupun mendarat di lapangan terbang tersebut. Untuk makluman YB Bagan, kapasiti sedia ada Lapangan Terbang Antarabangsa Bayan Lepas adalah sebanyak 6.6 juta penumpang setahun. Manakala jumlah trafik penumpang yang dikendalikan di lapangan terbang tersebut pada 2014 adalah sebanyak 6 juta penumpang setahun.

Untuk makluman Ahli Yang Berhormat, Unit Perancang Ekonomi, Jabatan Perdana Menteri (EPU) sedang menjalankan satu kajian bertajuk “Kajian Pembangunan Lapangan Terbang Antarabangsa Baru Di Utara Malaysia”. Kajian ini akan mengambil masa 6 bulan dan dijangka siap pada akhir November ini. Kajian tersebut juga akan mengambilkira status cadangan projek pembesaran lapangan terbang Pulau Pinang. Keputusan kajian tersebut akan memberikan panduan kebolehlaksanaan (feasibility) keseluruhan projek-projek lapangan terbang Utara Malaysia termasuk sebarang cadangan pembangunan komersial. Sebarang keputusan pembangunan Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang akan tertakluk kepada hasil kajian tersebut.

Merujuk kepada cadangan pembangunan lain di sekitar LTA Pulau Pinang, pihak MAHB sememangnya menyedari akan masalah kekurangan tempat letak kereta di lapangan terbang antarabangsa Pulau Pinang. Bilangan 666 lot yang ada sekarang tidak lagi mencukupi. Oleh yang demikian MAHB akan membina satu kemudahan tempat letak kereta bertingkat untuk meningkatkan kapasitinya kepada 3,000 lot khusus untuk memenuhi keperluan pengguna lapangan terbang. Dengan ini, isu pembinaan sebuah hotel 4 bintang serta pembangunan lain di tapak tempat letak kereta tersebut adalah tidak timbul di mana apa-apa rancangan komersial yang lain adalah di kawasan luar tempat letak kereta tersebut.

LIM GUAN ENG

—-Mandarin–

槟州首席部长兼峇眼区国会议员林冠英在2015年12月1日在乔治市发表声明:

国阵联邦政府还是继续边缘化槟城,在最近几年的财政预算案中没有分配任何大型工程给槟城。不只是首相拿督斯里纳吉三次承诺兴建轻快铁解决交通阻塞问题落空,就连州政府申请8亿500万令吉的防灾拨款也被拒绝。

随着首相承诺解决闪电水灾的问题,我们最近要求联邦政府拨款8亿500万令吉,但是却没有下文,更糟的是,原本在第9大马计划下获批准的1亿5000万令吉双溪槟榔治水计划也有可能被取消。

这非常不公平,因为槟州每年上缴63亿令吉税务却只获得2%的回馈。这里必须强调,槟城可是马来西亚的一部分,不应该被边缘化及受到如此忽略。

与此同时,槟城国际机场拥挤的状况已经非常严峻,预料已经超过650万的客流量,但却没有被严正看待。槟城国际机场的扩建有必要尽快批准,以避免槟城国际机场给人拥挤如夜市场的坏印象。

之前当局提及在槟城国际机场附近兴建四星级酒店或其它商业中心也被取消了,只有停车位增加。我们希望当局履行兴建多层停车场、将停车位增至3000个的承诺,以应付机场使用者的需求,不是联邦政府的空淡而已。

交通部长拿督斯里廖中莱在2015年11月24日的国会问答针对我的提问回答如下:

2010年到2015年9月主止,槟城国际机场的客流量为2960万人次。这包括所有国际及国内航班。峇六拜国际机场的承载量是一年660万人次。2014年,该机场的客流量为600万人。

首相署经济策划单位目前正进行一项题为《在北马兴建新国际机场的研究》。这项研究估计需时6个月,预料在11月底结束。这项研究也考虑槟城国际机场的扩建。有关研究将提供更全面的实施指南给北马区机场项目,包括有关商业发展的建议。任何关于发展槟城国际机场的决定将取决于上述研究报告。

至于发展槟城国际机场周边地区的建议,马来西亚机场控股公司也知道有关机场缺乏停车位的问题。现有的666个停车位已经不足够应付需求。因此,马来西亚机场控股公司还会兴建一个多层停车场,将停车位增加至3000个,以应付机场用户的需求。因此,关于在上述停车位兴建四星级酒店或其它发展项目的问题并不存在,任何商业计划将会在上述停车场以外的地区开展。

林冠英