Ucapan Penggulungan YAB Ketua Menteri(e/c)

UCAPAN PENGGULUNGAN YAB KETUA MENTERI TUAN LIM GUAN ENG PERSIDANGAN DEWAN UNDANGAN NEGERI PULAU PINANG
MESYUARAT PERTAMA PENGGAL KEEMPAT DEWAN UNDANGAN NEGERI KETIGA BELAS

Yang Berhormat Dato’ Speaker

Ahli-ahli Yang Berhormat

Terlebih dahulu saya ingin merakamkan ucapan ribuan terima kasih dan setinggi – tinggi tahniah kepada semua Ahli Yang Berhormat kerana telah turut serta mengambil bahagian dalam sesi Perbahasan ke atas Ucapan Tuan Yang Terutama Yang Di-Pertua Negeri Pulau Pinang Sempena Perasmian Mesyuarat Pertama Penggal Keempat Dewan Undangan Negeri Yang Ketiga Belas Negeri Pulau Pinang dengan hati dan minda yang terbuka.

Kerajaan Negeri bertekad untuk menjadikan Pulau Pinang sebagai pilihan utama bagi pelabur, pelancong dan juga bandaraya berdaya huni di Malaysia. Kerajaan Negeri memberikan penekanan kepada tiga bidang utama iaitu tata kelola kerajaan yang baik; membina modal insan; serta membangunkan infrastruktur dan digital connectivity. Dalam usaha ini Kerajaan Negeri telah melaksanakan urustadbir CAT (Cekap, Akauntabel dan Telus) sebagai teras pentadbiran untuk menghadapi 3 cabaran utama yang digariskan sebaik Kerajaan Negeri memenangi tampuk pemerintahan dalam Pilihan Raya Umum (PRU) 2008.

Cabaran 3C adalah cleanliness (kebersihan), crime (jenayah) dan congestion (kesesakan lalulintas). Kemudian timbul pula cabaran membekalkan perumahan awam dan mampu milik. Secara keseluruhan, semua cabaran ini ditangani kecuali masalah kesesakan trafik. Pulau Pinang kini lebih bersih dan selamat atas kerjasama rakyat, pihak berkuasa tempatan MBPP dan MPSP, pihak polis dan sektor swasta. Peruntukan Tabung Perumahan Awam dan Mampu Milik sebanyak RM500 juta, iaitu jumlah paling besar oleh mana-mana Kerajaan Negeri, membolehkan PDC bersama dengan pihak swasta membina hampir 45,000 unit rumah untuk memenuhi aspirasi ‘satu keluarga satu rumah’.

Masalah trafik membelenggu pembangunan ekonomi yang mampan bagi Pulau Pinang. Pulau Pinang sebenarnya mangsa kejayaan sendirinya dalam menarik pelabur, pelancong dan bandaraya berdaya huni sehingga jumlah kenderaan yang masuk ke Pulau Pinang bertambah besar setiap tahun. Penyelesaiannya adalah satu sistem pengangkutan awam yang berkesan, efisyen dan diyakini. Buat masa kini Pulau Pinang disenaraikan oleh Knight Frank, sebuah syarikat perunding hartanah antarabangsa sebagai tapak pelaburan yang paling baik di Malaysia. Buat pertama kalinya mendahului Kuala Lumpur. KL mendapat tempat kedua dengan 56% undi, sedangkan Pulau Pinang memperolehi 67% undi. Cuba bayangkan tanpa sistem pengangkutan awam sepertimana yang dinikmati oleh KL, Pulau Pinang masih boleh mendahului KL. Sekiranya mempunyai sistem pengangkutan awam, pastilah iklim ekonomi Pulau Pinang akan memecut ke langit seperti roket!

Itulah sebabnya Kerajaan Negeri memberikan penekanan kepada pembangunan infrastruktur yang bertaraf antarabangsa. Kaedah paling utama dalam pembangunan infrastruktur adalah tender terbuka dan Request for Proposal (RFP). Penggunaan kaedah ini buat pertama kali dalam sejarah Malaysia telah menarik perhatian dan menerima pujian daripada Transparency International. Penjimatan daripada pelaksanaan tender terbuka membolehkan Kerajaan Negeri menunaikan janji tidak mengenakan tol untuk lebuhraya atau jambatan yang dibina bukan seperti yang dilaksanakan oleh Kerajaan BN. Hanya sistem pengangkutan awam seperti LRT/monorel/tram atau kereta kabel dan terowong bawah dasar laut yang pertama di Malaysia akan dikenakan tol.

Saya rasa kecewa apabila ada Menteri BN yang mengkritik Kerajaan Negeri mengenakan tol untuk terowong bawah dasar laut daripada Persiaran Gurney ke Bagan Ajam apabila mereka sebenarnya adalah jaguh tol. Saya ingin nyatakan bahawa Kerajaan Negeri tidak mempunyai pilihan melainkan membina terowong bawah dasar laut kerana sukar untuk mendapat kelulusan Kerajaan Persekutuan BN untuk membina jambatan. Di bawah perjanjian yang ditandatangani oleh Kerajaan Negeri BN dahulu, persetujuan oleh Kerajaan Persekutuan mestilah diperolehi terlebih dahulu untuk membina jambatan di antara pulau dan Seberang Perai, tetapi ia tidak merangkumi pembinaan terowong bawah dasar laut. Tol dikenakan untuk terowong bawah dasar laut agar tidak melawan dan mencabar tol yang dikutip oleh Jambatan Pertama dan Jambatan Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah (Jambatan Kedua) dan kerana kosnya hampir tiga kali ganda lebih tinggi daripada jambatan.

Saya ingin mengutarakan satu cabaran atau permintaan. Sekiranya Kerajaan Persekutuan boleh memberikan kelulusan kepada Kerajaan Negeri untuk membina jambatan bagi menggantikan terowong bawah dasar laut maka Kerajaan Negeri bersedia menimbang untuk tidak mengenakan tol untuk jambatan ketiga di antara Persiaran Gurney dan Bagan Ajam. Adakah Kerajaan Persekutuan rela berbuat demikian?

Kerajaan Negeri memperkenalkan model pembangunan yang bersih, telus, akauntabel dan paling penting sekali cekap dan bijak membuat kerja. Saya berasa kesal bahawa ada pihak NGO yang senada dengan UMNO yang memperkotak-katikkan Pelan Induk Pengangkutan (PIP) bernilai RM27 bilion sebagai gajah putih sungguhpun ia masih belum menerima kelulusan daripada Kerajaan Persekutuan. Saya masih ingat kritikan yang sama dilemparkan kepada Kerajaan Negeri semasa projek Sub-terranean Penang International Convention & Exhibition (SPICe) Centre dicadangkan pada 2011 sehingga ada soalan janggal dan jahil seperti, “Mengapa Pulau Pinang perlukan satu pusat pameran, exhibition hall atau convention centre?”

Kini keberanian dan ketegasan Pulau Pinang telah terbukti apabila SPICE berjaya menarik lebih ramai pelancong dan juga mengukuhkan kedudukan Pulau Pinang sebagai pilihan utama apabila SEMICON ASIA iaitu pameran semiconductor yang paling besar di Asia Tenggara telah berhijrah daripada Singapura ke Pulau Pinang serta konvensyen mega antarabangsa telah berjaya menarik seramai 15,000 orang apabila ianya dianjurkan di sini. Kini tiada mana-mana pihak yang boleh mengkritik SPICE sebaliknya hanya dapat memujinya sebagai projek pemangkin ekonomi.

Tentunya mereka yang mengkritik Kerajaan Negeri pada masa itu termasuk menyaman Ketua Menteri dan ahli EXCO khususnya parti pembangkang dan NGO tidak mahu mengakui kesilapan mereka sekarang. Itu tidak menjadi masalah tetapi janganlah menggadaikan masa depan anak-anak kita semata-mata kerana mahu melepaskan geram terhadap Kerajaan Negeri dengan menentang suatu projek yang baik secara hentam keromo. Saya tidak faham dimanakah konsistensi dan logiknya apabila parti pembangkang menggunakan maklumat dan data kajian Halcrow iaitu sebuah perunding antarabangsa bagi pengangkutan awam untuk mengkritik Kerajaan Negeri tetapi selepas itu mempersoalkan kesahihan data dan maklumat kajian Halcrow tersebut?

Perlu dinyatakan Pelan Induk Pengangkutan (PIP) adalah sangat penting kepada Pulau Pinang dalam tempoh 50 tahun yang akan datang. Sekiranya SPICE adalah salah satu “gamechanger” bagi sektor pelancongan untuk mempromosikan sektor MICE, PIP adalah “lifechanger” yang boleh mengubah hidup dan nasib rakyat Pulau Pinang bukan sahaja sekarang tetapi juga untuk generasi akan datang (Gen Z). PIP tidak akan merompak masa depan anak kita sebaliknya menjaminkan masa depan mereka agar hidup lebih baik dan selesa daripada ibu bapa mereka.

Kerajaan Negeri melalui Perbadanan Ketua Menteri Pulau Pinang-CMI, Think City dan Aga Khan Cultural Services telah menubuhkan “Special Purpose Vehicle (SPV)’’ yang dikenali sebagai George Town Conservation & Development Corporation (GTCDC) bagi memantau dan melaksanakan Pelan Induk Strategik bagi Pembangunan Bandaraya George Town ‘George Town Strategic Management Plan’ (GTSMP). GTCDC juga akan bekerjasama erat dengan MBPP and GTWHI bagi memastikan pembangunan yang seimbang dan memberi peluang kepada penduduk tempatan untuk libat sama di dalam pembangunan yang akan dilaksanakan di dalam kawasan Bandaraya George Town, yang diiktiraf sebagai Kawasan Warisan Dunia UNESCO.

Kerajaan Negeri telah menandatangani Perjanjian Kerjasama melalui Perjanjian Kolaborasi antara Think City Sdn Bhd dan Aga Khan Cultural Services pada 16 Oktober 2015. Beberapa program dan projek telah dirancang untuk menghidupkan semula Bandar Georgetown melalui usahasama ini iaitu projek dan aktiviti yang telah digariskan dalam GTSMP merangkumi 5 zon di mana Zon A (North Sea Front) seluas 50.53ekar , Zon B (East Sea Front) seluas 59.99ekar, Zon C (Clan Jetties) seluas 38.62 ekar, Zon D(Lebuh Acheh dan Lebuh Armenian) seluas 34.22ekar dan Zone E – The Street of Harmony dengan keluasan 18.13ekar.

Saya ingin meminta YB Ketua Pembangkang menarik balik ucapan beliau dalam Dewan yang mulia ini kerana tidak mahu tokong kecil Taoisma di taman kecil Lebuh Armenian yang baru dinaiktaraf diletakkan di sana. Kini pihak konservasi setempat pun menerimanya tak kira penduduk Islam atau bukan Islam, sebagai kedudukan status quo kerana ia telah berada di situ hampir 70 tahun. Kegagalan beliau berbuat demikian hanya menggambarkan pendirian BN sebagai sebuah parti yang sempit dan mainkan sentimen ekstremis untuk kepentingan diri sendiri.

CAT – CEKAP, AKAUNTABILITI, TELUS

Pada setiap tahun Laporan Ketua Audit Negara terhadap jabatan-jabatan negeri telah memberi pandangan yang positif terhadap pencapaian yang diperolehi. Audit Akauntabiliti Indeks telah pada tahun 2015 melibatkan 10 jabatan iaitu 7 Jabatan Negeri dan 3 Agensi Negeri. 8 jabatan/agensi telah mendapat 5 bintang dan 2 Jabatan memuaskan.

Selain itu, pengamalan 6 langkah integriti dalam memerangi rasuah, iaitu pengisytiharan harta secara terbuka, pelaksanaan tender terbuka, melarang ahli-ahli keluarga daripada berurus niaga dengan kerajaan, melindungi wistle blower, menggugurkan pemimpin-pemimpin yang hidup mewah dan bersikap telus dalam sumbangan politik yang telah mendapat pengiktirafan dan pujian dari Transparency International.
Lebihan Belanjawan Kerajaan Negeri adalah sebanyak RM 507 juta daripada tahun 2008 sehingga 2014 berbandingan dengan lebihan Belanjawan untuk 50 tahun sebelum ini daripada 1957 sehingga 2007 sebanyak RM373 juta. Rizab Kerajaan Negeri telahpun naik daripada RM800 juta pada 2008 kepada RM1.5 Bilion pada 2014. Hutang Kerajaan Negeri telah pun berkurang sebanyak 90% kepada hanya RM69 juta pada tahun 2015. Ini adalah jumlah hutang yang terendah di seluruh Malaysia.
Dakwaan bahawa pengurangan hutang disebabkan oleh Kerajaan Persekutuan adalah tidak benar sama sekali kerana Kerajaan Persekutuan telah untung dengan mengambil alih aset-aset yang kini telah pun naik harga nilainya. Sungguhpun begitu, Kerajaan Negeri bersedia menyerahkan aset asalkan projek pembesaran Empangan Air Mengkuang yang dijanjikan sebelum ini boleh dijalankan supaya penampungan air boleh dibesarkan sebanyak 3 kali ganda.
Pada 2008, Pulau Pinang bukanlah negeri yang hutang paling kurang di Malaysia tetapi atas urustadbir CAT dan penyerahan aset kepada Kerajaan Persekutuan, Pulau Pinang berjaya menjadi si penghutang yang paling rendah di Malaysia. Ini menunjukkan bahawa pentadbiran CAT membolehkan tahap hutang terkawal bukan macam negeri-negeri lain yang mendapat layanan yang sama seperti Pulau Pinang tetapi hutang mereka telah bertambah jauh lebih banyak daripada Pulau Pinang selepasnya. Kejayaan pengurusan CAT memperlihatkan pembangunan pesat di Pulau Pinang sehingga dianggap negeri yang paling baik dihuni di Malaysia serta paling baik untuk pelaburan di Malaysia oleh Juru Perunding hartanah global Knight Frank.

ISU BANGUNAN DUN YANG BARU
Untuk makluman Ahli-ahli yang Berhormat yang begitu prihatin dengan bangunan DUN yang baru, pembinaan Dewan Undangan Negeri baru masih di peringkat kajian bagi mengenal pasti lokasi yang strategik dan sesuai serta kemudahan yang diperlukan pada masa kini dan masa hadapan. Keperluan-keperluan ini sedang diteliti bagi memastikan Dewan Undangan Negeri yang baru kelak lengkap dan dapat memenuhi keperluan semua pihak.
Dalam usaha mengenali tapak lokasi bagi pembinaan Dewan Undangan Negeri yang baru, Kerajaan Negeri juga sedang mempertimbangkan tapak yang paling sesuai samada di Pulau atau di Seberang Perai dengan mengambil kira pelbagai aspek seperti keselesaan perjalanan dan sebagainya.

Yang Berhormat Dato’ Speaker,

TANAH YANG DIPERUNTUKKAN UNTUK SEKOLAH KHAS

Untuk makluman Ahli-ahli yang Berhormat, Kerajaan Negeri telah meluluskan permohonan Persatuan Kebajikan Kanak-kanak Terencat Akal Pulau Pinang untuk sebidang tanah seluas 1.373 ekar. Permohonan ini adalah disebabkan sekolah khas di Dato Keramat yang seluas 20,000 kaki persegi kini mempunyai seramai 60 pelajar. Walau bagaimanapun, sekolah ini telah tidak mampu memberikan keselesaan kepada pelajar memandangkan sekolah ini telah uzur dan juga tidak memiliki kemudahan yang diperlukan.

Memandangkan terdapat sebidang tanah yang telah diserahkan kepada Kerajaan Negeri untuk tujuan sekolah oleh pemaju di Relau, maka Kerajaan Negeri bersetuju untuk meluluskan permohonan persatuan tersebut. Majlis Penyerahan Surat Kelulusan Tanah Kepada Sekolah tersebut telah diadakan baru-baru ini pada 16 Mei 2016 bertempat di Bilik Mesyuarat DUN. Nilai tanah yang diberimilik ini adalah dianggarkan sebanyak RM15juta. Bangunan 2 tingkat dengan keluasan 50,000kaki persegi ini akan dibina oleh pemaju Ideal Properties sebagai projek CSR dianggarkan makan perbelanjaan RM7 juta lagi. Bangunan ini dijangka akan siap dalam masa 18 bulan selepas Pelan Bangunan diluluskan oleh MBPP. Ini merupakan salah satu inisiatif Kerajaan Negeri untuk menunjukkan bahawa Kerajaan Negeri amat prihatin dalam menjaga kebajikan semua lapisan masyarakat termasuk golongan yang kurang bernasib baik. Ini adalah sumbangan daripada Kerajaan Negeri untuk golongan OKU.

PROJEK IBU PEJABAT MAHKAMAH TINGGI SYARIAH NEGERI PULAU PINANG

Projek ini terletak di atas tanah Kerajaan Negeri seluas 3.9 ekar di kawasan Batu Gantung. Bagi cadangan pembinaan Projek Ibu Pejabat Kompleks Mahkamah Tinggi Syariah Negeri Pulau Pinang ini Kerajaan Persekutuan telah menyediakan peruntukan berjumlah RM27.36 juta. Kerajaan Negeri telah mendermakan tanah tersebut yang mempunyai nilai pasaran hampir RM80 juta. Memang sumbangan RM80 juta pihak Kerajaan Negeri lebih besar daripada Kerajaan Persekutuan. Tawaran pembinaan telah diberikan oleh Kerajaan Persekutuan kepada IHS Construction Sdn Bhd dan pemilikan tapak telah diserahkan pada 5 Januari 2012 serta dijangka siap pada 1 Oktober 2014.

Namun begitu pelaksanaan kerja-kerja ini menghadapi masalah dan telah berlaku kelewatan penyiapannya di mana jadual terkini projek ini dijangka dapat disiapkan adalah pada 30 April 2014 dengan baki kerja yang terlibat sebanyak 2% sahaja dengan nilai RM3.8 juta. Di antara punca kelewatan projek ini adalah masalah kontraktor utama yang ditawarkan kontrak ini di mana ia telah gagal melakukan pembayaran kepada sub kontraktor berkenaan. Pihak JKR telah berjaya mendapatkan kebenaran kontraktor utama iaitu IHS Sdn Bhd untuk membayar terus kepada sub kontraktor terlibat dalam projek ini. Sehubungan dengan tindakan tersebut pihak JKR berkeyakinan tinggi bahawa projek ini dapat disiapkan dengan sempurna pada 30 Jun 2016.

Dengan adanya projek-projek sebegini, dakwaaan bahawa projek-projek mega yang dilaksanakan oleh Kerajaan Negeri hanya berunsurkan keuntungan adalah tidak benar sama sekali. Kerajaan Negeri memang melaksanakan projek-projek mega tetapi pulangan yang diperolehi oleh Kerajaan Negeri adalah untuk dinikmati oleh rakyat Pulau Pinang.

NASIB 26 BUAH KELUARGA DI KAMPUNG PERMATANG TOK SUBOH YANG MENGHADAPI PENGUSIRAN SECARA PAKSA
Untuk makluman YB Machang Bubok, Status permohonan TOL oleh penduduk Kg. Tok Subuh di Sungai Lembu telah dibentangkan kepada Pihak Berkuasa Negeri (PBN) dan PBN di mesyuaratnya pada 7 Disember 2014 dan disahkan pada 12 Februari 2015 telah menolak permohonan ini kerana ia tidak disokong oleh YB Adun Penanti dan JKKK Sg. Lembu, sungguh pun rayuan dibuat sendiri oleh YB Machang Bubuk. Permohonan tanah untuk kawasan lain sedang dikaji.
Berhubung isu penduduk Kampung Tok Subuh, Seberang Perai Tengah yang diusir keluar oleh pemilik tanah, adalah dimaklumkan bahawa Kerajaan Negeri tidak mempunyai dasar khusus untuk menyediakan tapak ganti kepada setinggan yang diusir oleh mana-mana tuan tanah persendirian.

Bagaimanapun, Kerajaan Negeri sedang menimbangkan permohonan Lesen Pendudukan Sementara (LPS) di atas Tanah Kerajaan Negeri berhampiran yang dikenal pasti sendiri oleh pemohon. Selain itu, penduduk yang diusir oleh mana-mana tuan tanah di Seberang Perai Tengah boleh juga mengemukakan permohonan kepada Bahagian Perumahan, Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri untuk menduduki rumah yang disediakan di bawah Projek Perumahan Rakyat (PPR) Desa Wawasan Bukit Mertajam.

SEKOLAH AGAMA RAKYAT

Adalah tidak benar sama sekali dakwaan bahawa peruntukan Kerajaan Negeri kepada sekolah berteraskan agama Islam adalah tidak seimbang.

Sebenarnya jumlah yang diberikan sejak 2008 untuk semua sekolah dan pendidikan agama Islam adalah sebanyak RM41.6 juta dan bukanlah RM1.75 juta setahun seperti yang didakwa. Lagipun tanah berjuta-juta ringgit telah pun diberikan kepada sekolah tersebut (lihat Lampiran 1).

Sekiranya peruntukan yang diluluskan oleh Kerajaan Negeri bagi pembiayaan program keagamaan Islam Negeri Pulau Pinang dari tahun 2008 sehingga April 2016 merangkumi pengambilan tanah maka peruntukan yang telah disediakan dalam tiga (3) tahun kebelakangan ini adalah melebihi RM50 juta setahun.

Kerajaan Negeri bermula pada tahun 2008 lagi telah memberikan sumbangan tambahan ex-gratia sebanyak RM50.00 sebulan kepada guru-guru KAFA, di mana pada tahun semasa 2016 sebanyak RM930,000.00 telah disalurkan oleh Kerajaan Negeri kepada Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang untuk pembayaran pemberian ex-gratia kepada seramai 1,550 orang guru KAFA.

Kerajaan Negeri juga bermula pada tahun 2010 telah memperuntukkan dalam bajet tahunan pemberian bantuan khas kewangan/bonus kepada guru-guru KAFA dan mulai tahun 2012 telah menyediakan bajet untuk tujuan pemberian sagu hati Hari Raya Aidilfitri kepada guru-guru agama, tahfiz, pondok dan TADIS.
Kerajaan Negeri juga menyediakan peruntukan Pembangunan di bawah Maksud Pembangunan P13 Butiran 04 Sekolah Agama Rakyat untuk tujuan membiayai kos membaiki, menaik taraf dan membina sekolah-sekolah agama di Pulau Pinang. Peruntukan Pembangunan yang telah disediakan mengikut tahun untuk Maksud Pembangunan P13 Butiran 04 Sekolah Agama Rakyat ialah seperti berikut:

Tahun Peruntukan P13 Butiran 04 (RM)
2008 2,500,030.00
2009 3,668,800.00
2010 2,560,000.00
2011 1,700,000.00
2012 1,100,020.00
2013 1,850,000.00
2014 2,850,000.00
2015 1,600,010.00
2016 2,030,000.00

Keseluruhannya, peruntukan yang diluluskan oleh Kerajaan Negeri untuk pembiayaan sekolah-sekolah agama di Negeri Pulau Pinang mengikut tahun ialah seperti berikut:
20160520

ISU PEMBALAKAN DI ULU MUDA MENGANCAM BEKALAN AIR DUA JUTA PENDUDUK DAN BERIBU-RIBU PERNIAGAAN, SERTA KEPERLUAN PENGAIRAN DI PULAU PINANG DAN SELATAN KEDAH

Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah meminta Kerajaan Pusat untuk menghentikan semua aktiviti pembalakan di Hutan Simpan Ulu Muda, seperti yang dilaporkan di muka hadapan The Star (16/5/2016). Hutan Simpan Ulu Muda menjadi kawasan tadahan air untuk Sungai Muda, sumber air mentah utama bagi Pulau Pinang dan Selatan Kedah.

Atas pentadbiran CAT, kerajaan negeri dan PBAPP dapat mengekalkan dasar “Tak Nak Catuan Air”, satu-satu negeri di Malaysia yang tidak pernah jalankan catuan air dengan pengurusan perbekalan dan permintaan penggunaan air. Akan tetapi kesemua usaha tak nak catuan air akan gagal sekiranya hutan simpan itu dirosakkan atau dimusnahkan lagi, kesannya adalah kekurangan air mentah dari sungai berkenaan. Jika kualiti air mentah dari Sungai Muda terjejas, ia juga akan mengancam kualiti air terawat yang dibekalkan di Pulau Pinang dan Selatan Kedah.

Dalam konteks ini, pembalakan di Hutan Simpan Ulu Muda akan mengancam:

1) Bekalan air untuk lebih 2 juta penduduk di Selatan Kedah dan Pulau Pinang.

Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang Sdn Bhd (PBAPP) mengabstrak 80% daripada air mentah Pulau Pinang, iaitu melebihi 1 bilion liter, dari Sungai Muda setiap hari. 14 loji rawatan air Kedah turut mengabstrak air dari Sungai Muda.

Keseluruhannya, Pulau Pinang dan Kedah mengabstrak lebih kurang 1.56 bilion liter dari Sungai Muda setiap hari. Tanpa air mentah ini, akan berlaku krisis bekalan air yang besar di Pulau Pinang dan Kedah Selatan.

2) Bekalan air untuk beribu-ribu perniagaan, termasuk syarikat-syarika pembuatan berteknologi tinggi yang beroperasi di Kulim High Tech-Park dan taman-taman perindustrian di Pulau Pinang.

Pada tahun 2014, Pulau Pinang menyumbang 6.5% (RM88 bilion) manakala Kedah menyumbang 3.4% (RM47 bilion) kepada KDNK Malaysia yang berjumlah USD$338 bilion (RM1365.4 bilion). *Ini bermakna, sumbangan kedua-dua negeri ini, jika digabungkan, adalah 9.9% atau lebih kurang USD$33.5 bilion (RM135.3 bilion) pada tahun 2014.

Kesemua perniagaan yang beroperasi di Pulau Pinang dan Selatan Kedah bergantung kepada bekalan air yang baik dan berterusan, 24 jam sehari.

Jika berlaku krisis bekalan air, kerugian yang dicatatkan mencecah berbilion-bilion ringgit. Selain itu, reputasi Pulau Pinang, Kedah dan Malaysia sebagai hab antarabangsa bagi sektor pembuatan (khususnya elektronik dan elektrikal), perkhidmatan, pelancongan dan pembangunan harta akan teruk terjejas untuk tahun-tahun akan datang.

Sektor E&E yang merupakan sektor yang paling menarik, telah menyumbang 24.5% atau RM229.37 bilion kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada tahun 2012. Ia menyumbang 32.9% atau RM231.03 bilion kepada keseluruhan eksport pembuatan. Pada tahun 2015, eksport barangan E&E berjumlah RM277.9 bilion dan menyumbang kepada 44.4% jumlah keseluruhan barangan perkilangan. Sebahagian besar nilai tersebut datangnya daripada Pulau Pinang dan Kedah.

3) Pengairan untuk pesawah di Kedah Selatan Dan Pulau Pinang

Semua pesawah di Selatan Kedah dan Pulau Pinang bergantung kepada air mentah yang diambil oleh Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) dari Sungai Muda untuk pengairan.

Terdapat enam muka sauk pengairan di Kedah dan dua muka sauk pengairan di Pulau Pinang dalam sistem Sungai Muda. Purata abstraksi harian air dari sungai ketika musim penanaman padi biasa berjumlah kira-kira 2.59 bilion liter, iaitu 1.5 kali lebih daripada abstraksi bekalan air.

Jika tiada air yang mencukupi untuk diabstrak dari Sungai Muda pada masa hadapan, punca pendapatan beribu-ribu petani padi akan terjejas. Oleh itu adalah perlu JPS dan Syarikat Air Darul Aman (SADA) diarahkan untuk menurunkan pam di muka sauk loji-loji rawatan air sepanjang Sungai Muda di Kedah Selatan agar dapat mengambil air sungguhpun tahap air cetek dan untuk mengelak pembaziran pelepasan air mentah ke dalam Sistem Sungai Muda pada masa-masa akan datang.

ULU MUDA PERLU DILINDUNGI OLEH UNDANG-UNDANG

Pulau Pinang berharap Kerajaan Persekutuan akan bertindak untuk melindungi dan memelihara Hutan Simpan Ulu Muda serta-merta.

Oleh kerana “nilai yang begitu berharga” sebagai tadahan air, kawasan warisan semulajadi dan potensi destinasi pelancongan pengembaraan di Wilayah Utara Malaysia, Hutan Simpan Ulu Muda mesti dilindungi oleh undang-undang.

Dalam Rancangan Malaysia ke-10 (2011 – 2015), Kerajaan Persekutuan telah menyatakan bahawa ia akan “mengambil inisiatif untuk menggalakkan negeri-negeri mewartakan hutan terutamanya kawasan tadahan air sebagai kawasan yang dilindungi.”

Oleh itu, Kerajaan Persekutuan perlu mewartakan Hutan Simpan Ulu Muda sebagai kawasan tadahan air dan kawasan yang dilindungi sepenuhnya. Justeru, tindakan Kerajaan Pusat adalah perlu untuk :

a. Hentikan pembalakan di Hutan Simpan Ulu Muda sekarang ;
b. Haramkan pembalakan di hutan simpan ini pada masa akan datang ; dan
c. Memudah cara perlindungan undang-undang bagi Hutan Simpan Ulu Muda yang berfungsi sebagai kawasan tadahan air untuk Sungai Muda, sumber utama air mentah bagi Pulau Pinang dan Selatan Kedah.

Perlu diingatkan bahawa risiko krisis air di Pulau Pinang dan Kedah Selatan boleh berulang lagi jika berlaku satu lagi musim kemarau yang berpanjangan seperti musim kemarau lima bulan yang disebabkan oleh Super El Niño tahun ini sehingga penurunan hujan untuk dua bulan kebelakangan ini hanya 30% daripada purata bulanan.

PENUTUP

Yang Berhormat Datuk Speaker,

Kerajaan Negeri mendapati bahawa perkhidmatan Awam Negeri Pulau Pinang kini telah jauh mengorak langkah transformasi dengan melakukan beberapa penambahbaikan serta pembaharuan dalam pelaksanaan dan penyampaian perkhidmatannya dalam urusan harian Kerajaan.

Justeru sebagai menghargai sumbangan dan tanda penghargaan Kerajaan Negeri kepada Perkhidmatan Awam Negeri serta mengambil kira kos inflasi dan peningkatan kos hidup yang begitu ketara kerana GST, Kerajaan Negeri bersetuju memberi Bantuan Khas Kewangan atau Bonus Raya sebanyak tiga per empat (3/4) bulan gaji atau minimum RM700.00 kepada seramai 4,178 Anggota Perkhidmatan Awam Negeri.

Bantuan Khas Kewangan ini juga turut dipanjangkan kepada seramai 1,486 Penyelia dan Guru KAFA, 192 Guru Sekolah Rendah Agama Rakyat, 166 Guru Sekolah Menengah Agama Rakyat serta 522 Guru dan Staf Sekolah Persendirian Cina sebanyak RM300.00 seorang dan RM200.00 seorang kepada seramai 215 Guru Tahfiz, Guru Pondok dan Guru Tadika Islam (TADIS) Negeri Pulau Pinang.

Bayaran bonus khas dan istimewa ini akan dibayar sebelum Hari Raya Aidilfitri akan datang. Keseluruhan perbelanjaan untuk pemberian terlibat adalah dianggarkan berjumlah RM7.95 juta. (Perincian seperti di Lampiran)

Pemberian Bantuan Khas Kewangan ini juga turut dipanjangkan kepada kedua-dua Pihak Berkuasa Tempatan dan Badan-badan Berkanun Kerajaan Negeri.

Pada tahun 2015 lalu, Bantuan Khas Kewangan yang telah diberi oleh Kerajaan Negeri ialah sebanyak separuh (1/2) bulan gaji atau minimum RM600.00 kepada semua Anggota Perkhidmatan Awam dan quantum yang sama (RM300.00 dan RM200.00) kepada penerima-penerima selainnya. Pemberian Bantuan Khas Kewangan pada pertengahan tahun lalu telah melibatkan implikasi kewangan berjumlah RM5.22 juta.

Marilah kita bersama-sama berusaha gigih menjalankan transformasi ke atas Pulau Pinang yang bertaraf antarabangsa dan pintar dalam sebuah bandaraya berdaya huni yang bersih, hijau, sihat dan selamat.

Dengan ini YB Dato’ Speaker, saya mohon menyokong.

—-Chinese version —

槟州首席部长林冠英于第13届第4季第1次槟州立法议会总结辩论:(重点翻译)

州政府立志将槟城打造成投资者、游客和宜居城市的首选地。我们强调3个主要领域:良好施政、建立人力资本、建设基础设施和数码网络联系。2008年执政槟州后,州政府已经推行能干、公信、透明(CAT)施政方针,来面对这3大挑战。

3C挑战是清洁、罪案和交通堵塞,紧接的挑战是提供公共房屋和可负担房屋,整体来说,除了交通堵塞问题,所有的挑战已获解决。在州民、槟威两地地方执法单位、警察和私人界的合作下,槟城现今更清洁和安全。槟城的5亿令吉公共和可负担房屋基金,比任何一个州属更多,以供槟城发展机构和私人界建造大约4万5千个单位的房屋,以达到居者有其屋的目标。

交通问题对槟城经济持续发展带来困扰,实际上,槟城因为成功吸引了众多投资者、游客和宜居城市,而成为自己的受害人,每年进入槟城的交通工具数量逐年大幅增加。唯有有效和可靠的公共交通系统,才能找到解决方案。环球房产咨询公司莱坊(Knight Frank )将槟城列为全马最佳的投资地,这让槟城首次超越吉隆坡。槟城获得67%的投选,名列榜首,吉隆坡仅获得56%。你可以想象,若槟城有类似吉隆坡般的公共交通系统,槟城的经济势必如火箭升空。

这就是州政府重视国际水准基本设施发展的原因,而通过公开招标和征求建议书就是主要的方式。这是大马史上的第一次,也获国际透明组织的重视和赞同。通过公开招标省下的钱,让州政府得以履行诺言,不征收大道或过桥路费,这明显有别于国阵政府。不过,只有公共交通系统中的轻快铁/单轨火车/电车或缆车和全马首个海底隧道将征收费用。

当国阵本身明明就是征收过路费之王时,国阵部长却批评州政府在葛尼大道衔接峇眼亚占的海底隧道要征收过路费一事,此举让人感到失望。我谨此声明,州政府除了建造海底隧道之外,我们别无选择,因为若州政府要建桥,将会非常难获得国阵的联邦政府批准。根据前朝国阵州政府所签署的合约,槟州政府必须获得联邦政府的同意,才能建桥链接槟威两地,但这不包括海底隧道。我们所兴建的海底隧道之所以征收过桥费,是因为不想与现有已收费的第一及第二大桥起任何的冲突,加上海底隧道的建筑成本比造桥高三倍。

我也在此发出挑战或要求,如果联邦政府允许槟州政府建一座桥,以取代海底隧道,州政府准备考虑不收从葛尼到峇眼亚占的第三大桥过桥费,联邦政府是否愿意这么做?

州政府推行能干、公信和透明良施政方针,最重要的是高效及精明工作。让我感到遗憾的是,一些非政府组织和巫统一唱一和,总值270亿令吉的槟城交通大蓝图还未获得联邦政府批准,就被他们非议为白象计划。我还记得州政府在2011年建议国际会展中心(SPICe)计划时,也受到一样的批评,甚至有令人尴尬和无知 “为什么槟城需要一个展览和会议中心?” 的质问。

槟城的勇气和坚定如今获得证明,SPICe成功吸引许多游客和巩固槟城地位,连东南亚最大半导体展览会也从新加坡迁移至槟城,高达1万5千人出席有关展览会。如今再也没有人抨击SPICe,只听到促进槟城经济的赞美。

那些当时批评州政府包括起诉首席部长和行政议员的人,尤其是反对党和非政府组织,现在当然不会承认他们的错误。这无所谓,但请别因为不满州政府就盲目反抗一项好计划,莫名抵押上我们孩子的未来。我不明白那些批评者的逻辑性及一致性,他们一方面质疑州政府不采用国际公共交通咨询公司Halcrow的报告,另一方面又质疑该报告内容。

槟城交通大蓝图对槟城的未来50年非常重要,如果说SPICe 是展览和旅游业的其中一个“规则改变者”,那交通大蓝图将是“生命改变者”,不单是改变槟州子民的生活和命运,还有还未出生的后代,交通大蓝图不会抢走我们孩子未来,反而保证他们的生活将会比父母更好更舒适。

槟州政府透过槟州首长机构,与Think City以及阿加汗文化服务联合成立了一个“特殊目的载体”(SPV),称为乔治市保护与发展机构,以便能够监督及实践乔治市管理策略蓝图。乔治市保护与发展机构也将和槟岛市政厅和乔治市世界文化遗产机构保持紧密合作关系,一起确保古迹区的发展均衡,同时也让更多的乔治市居民参与其中。

槟州政府已于2015年10月16日和Think City有限公司及阿加汗文化服务签署合作条约。三方将联合推出多项计划与工程,逐步复兴乔治市。这些计划与活动均囊括在乔治市管理策略蓝图之中,并涵盖5个区域,分别是A区(北部海滨区)50.53英亩、B区(东部滨海区)59.99英亩、C区(姓氏桥)38.62英亩、D区(打石街及打铜仔街)34.22英亩,以及E区(和谐街)18.13英亩。

我谨此呼吁反对党领袖收回她在州议会上的言论,即不要在刚整修的打铜仔街公园内设立神龛的说辞。当地居民不管是穆斯林或非穆斯林,都接受这个神龛的存在,因为它已经确确实实地在当地近70年。若是她拒绝收回这番言论,将代表国阵是一个为了自身利益,而玩弄狭隘且极端煽动主义的政党。

能干、公信 及透明

每一年的总稽查司报告,槟州的各个机关总获得正面的评断。2015年的总稽查司报告,槟州共有10个单位接受调查,分别包括7政府机关及3个机构。当中,8个单位获得了5星级的成绩,另外2单位者获得满意的评价。

除此之外,我们对抗贪污的6个廉洁步骤,即公布财产、实行公开招标、禁止家庭成员与政府进行商业来往、保护吹哨者、汰换生活奢侈的领袖,以及透明化政治献金。凡此种种,获得了国际透明组织的赞赏。

槟州政府每年都创下财政盈余记录,从2008至2014年所累积的盈余达到5亿700万令吉,超越前朝政府在1957至2007年,50年来所累计的3亿7300万令吉。州政府储备金也从2008年的8亿令吉,节节高升至2014年的15亿令吉。至于债务方面,槟州政府成功减债90%,2015年为止我们的债务为6千900万令吉,这也是全国最低的。

有人指控,我们的债务减低是托联邦政府的缘故,这种说法是完全不正确的,因为联邦政府在收取槟资产后,有关资产已经升值。尽管如此,槟州政府随时准备交出资产– 只要孟光水坝的扩展工程能依较早前的承诺,得以扩大至目前的三倍。

槟州在2008年时,还不是全国债务最低的州属,但随着CAT施政方针,以及将资产移交予联邦政府以后,槟州成功成为了全国债务最低的州属。这显示了以能干、公信及透明原则治理槟州,可以有效管理债务。这不像其他州属,它们获得和槟城一样的待遇,但债务却远比槟州来得多。CAT的管理政策,让槟州迅速发展,不仅是全国最宜居的城市,甚至被国际房地产顾问马来西亚莱坊评比为国内最适合投资的州属。

槟州立法议会新建筑物课题
有关兴建新的槟州立法议会建筑物课题,目前尚处于研究阶段,以鉴定适中和适当的地点,包括目前和未来所需的设施。这些需求正在仔细研究中,以确保将来的槟州立法议会新建筑物的完整,得以满足各方的需求。

在寻找新的立法议会建筑地点上,州政府会将会从槟岛或威省,考量各方面的因素,包括路途舒畅等,并找出适当的地点。

拨地给特殊学校

州政府已批准一块1.373英畝地段土地予槟州迟钝儿童福利协会。这间位于柑仔园的特殊学校目前仅有2万平方尺以容纳60名学生。这间学校已无法给予学生舒适感,而且校园已陈旧,也没有拥有应有的基本设施。

土地批准信移交仪式刚于2016年5月16日在州议会会议室进行。这块地段是由湖内的一名发展商移交给州政府作为发展学校用途,州政府于是批准了上述组织的申请。这片地皮市值大约1500万令吉。2层楼建筑物面积达5万平方尺将由宏昇集团(Ideal Properties)发展商所承建,作为一项企业社会责任计划。工程估计需在耗资700万令吉。这座建筑物预料会在槟岛市政厅批准建筑物图测后的18个月内完成。这显示州政府采取主动关心和照顾各阶层人士的福利,包括不幸运的一群。这是州政府对残障人士的贡献。

26户甘榜巴东督苏伯人家面对被逼拆迁的命运
谨此告知马章武莫州议员,双溪里武甘榜巴东督苏伯居民“临时地契”的申请已于2014年12月7日在州政府会议(PBN)中提出,并被证实于2015年2月12日被拒绝,因为没有获得本南地州议员和双溪里武乡委会的支持,尽管马章武莫区州议员亲自提出上诉。其他地点的土地申请正在研究中。
关于威中甘榜巴东督苏伯居民被地主逼迁的问题,州政府并没有特别政策准备替代地点,让被私人地主逼迁的非法木屋居民迁至。

无论如何,州政府正在考量申请者在州政府临近地段临时居住执照(LPS) 的申请。另外,在威中被任何地主逼迁的居民可以向州政府秘书处(房屋部)提出申请居住在人民组屋计划下的大山脚宏愿组屋的房屋。

慕达河源头的伐木活动威胁200万居民及数以千计商业活动的水供,威胁着槟城及吉打南部的供水需求

州政府已经要求联邦政府停止一切在慕达河源头森林保留地的伐木活动。这些伐木活动是《星报》于2016年5月16日封面报道所揭发。慕达河源头的森林保留地是慕达河的蓄水区,也是槟城及吉打南部的主要供水来源。

本着能干、公信、透明的施政方针,州政府与槟州供水机构坚持“不制水”政策,成为全马唯一一个靠着良好的需求及供应管理,而成为无需制水的州属。然而,一旦森林保留地被破坏或摧毁,一切维持不制水的努力将前功尽废,因为这将导致来自慕达河的生水来源短缺。而且如果来自慕达河的生水品质受影响,将威胁到槟城及吉南地带的用水品质。

在这课题上,在森林保留地伐木所带来的威胁如下:

1) 对吉南地带及槟城200万居民的水供造成威胁

槟州供水机构有限公司每天在本身的慕达河段抽取10亿公升的生水,占了槟城生水来源的80%。吉打州本身的14座滤水厂也是从其慕达河段抽取水源。

整体而言,槟城与吉打每天总共在慕达河各河段抽取15亿6千万公升生水。缺少此生水,槟城及吉打南部将爆发供水危机。

2) 对数以千计的商业活动,当中包括居林高科技园区众多生产高科技产品的公司及槟城的各工业园造成威胁。

在2014年,槟城及吉打在3380亿美元(1兆3654亿令吉)的国民生产总值中贡献了6.5%(880亿令吉)及3.4%(470亿令吉)。这意味着,两州共占了2014年国民生产总值的9.9%或335亿美元(1353亿令吉)。

槟城及吉打南部的所有商业活动端靠每天24小时不间断的水供。

若发生供水危机,将会是数十亿令吉的亏损。而且,槟城、吉打及马来西亚作为生产业(特别是电子与电气业)、服务业、旅游业及地产业等国际枢纽的形象将会在未来严重地受影响。

电子与电气产业是最吸引人的产业,在2012年的国民生产总值贡献了24.5%或2293亿7千万令吉。电子与电气产业在生产出口占了32.9%或2310亿3千万令吉。2015年电子与电气产品的出口是2779亿令吉或占了工业产品的44.4%,这当中很大一部分是来自槟城及吉打。

3) 对吉打南部及槟城的农业灌溉造成威胁

所有的吉南及槟城农夫是利用水利灌溉局(JPS)取自慕达河的生水灌溉。

吉打有六处抽水闸及槟城有两处抽水闸是在慕达河的系统内。种稻季节平均每天从河里抽取的灌溉水量通常在25亿9千万公升,是我们普通供水的1.5倍。

如果未来没有足够的慕达河水抽取,数以千计的农夫生计将会受到影响。因此水利灌溉局及吉打达鲁阿曼水公司(SADA)有必要指示降低慕达河沿岸的滤水厂抽水闸,好让吉南可以取得更多水,也避免浪费水源及未来过多的生水在慕达河系统中付诸东流。

慕达河源头需受到法律保护

槟州希望联邦政府可以马上采取步骤保护慕达河源的森林保护区。

有鉴于,它是北马“非常珍贵”的集水区、自然遗产及潜在的旅游地,因此慕达河源的森林保留地必须受到法律保护。

8. 在第十大马计划(2011年至2015年),联邦政府已经列明政府将“采取设施鼓励各州将森林尤其是在集水区列为保护区。

9. 因此,联邦政府必需将慕达河源头的森林保留地列为集水区及完全被保护的地区。联邦政府必须采取的行动如下:

a. 马上停止在慕达河源头森林保留地的伐木活动;
b. 把森林保留地的伐木活动列为非法;
c. 简化保护慕达河源头森林保留地的法律,好让它能成为慕达河的集水区及槟城及吉南的生水来源。

我们必需警惕,如果今年因为超级厄尔尼诺所爆发长达5个月的旱季及导致上两个月降雨量骤减为往年的30%再度发生的话,槟城及吉南将可能再次面临水源危机的风险。

总结:

槟州政府意识到,州内的公务员服务,在日常的执行及传递方面,经历了多项改革及改良后,已举步往转型路上。

因此,为了珍惜及感激州内公务员的贡献,并考量到通货膨胀、生活费因联邦政府实施消费税后高涨等因素,州政府决定于开斋节前,发出3/4 个月的花红或财务援助(或最低700令吉)给予州内共4,178名公务员。

此项财务援助,也包括1,486 名讼经课教师(Guru KAFA)、192名宗教学校小学的老师,166 名宗教中学教师,以及522名华文独中的老师及教职员,每人可获300令吉; 而215名 Guru Tahfiz、Guru Pondok及槟州回教宗教幼儿园的老师,每人可获200令吉。

此项特别花红,将会在即将来临的开斋节前夕发放,总开支估计为795万令吉(详情请参考图表)。

此项花红(或财务援助)也发给州内的两个地方政府及各相关机构。

在过去的2015年,州政府分发的花红或财务援助为半个月或至少600令吉(其他部分则一样,分别为300令吉及200令吉)。去年在年中发出的花红对财务的影响为522万令吉。

让我们一起努力,把槟城带向一个更清洁、更绿化、更健康、更安全的国际及智慧型城市。