PERDA Masih Tidak Jawab Dalam Skandal Kerugian RM15.2 Juta Dalam Penjualan Tanah Mengapa Mereka Tidak Jalankan Tender Terbuka Dan Menolak Taksiran Nilai Tanah Sebanyak RM16.6 Juta Oleh Kerajaan Persekutuan?(m/c)

Kenyataan Akhbar Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng Di Komtar, George Town Pada 5.4.2016.

PERDA masih tidak jawab dalam skandal kerugian RM15.2 juta dalam penjualan tanah, mengapa mereka tidak jalankan tender terbuka dan juga menolak taksiran nilai tanah sebanyak RM16.6 juta oleh kerajaan persekutuan. PERDA telah menjual 8.6 ekar tanah di KADUN Sungei Acheh, Nibong Tebal, pada 2015 dengan harga RM1.4 juta sungguhpun nilaian oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri(LHDN) adalah RM16.6 juta.

Pengerusi PERDA Datuk Seri Shabudin Yahaya nampaknya tidak mahu terima hakikat kerugian RM15.2 juta dialami dalam penjualan tanah ini dengan menyatakan penilaian oleh kerajaan persekutuan sebanyak RM16.6 juta hanya untuk tanah di sekitar dan bukan untuk tanah ini. Apakah asas beliau menolak taksiran oleh kerajaan persekutuan ini?

Shabudin telahpun menjelaskan bahawa tanah dijual murah dengan kerugian RM15.2 juta kerana tanah itu mendap dan hakisan teruk akan mengakibatkan kerugian sebanyak RM10 juta kepada PERDA. Tambahan pula dengan penjualan murah ini, pembeli SYT Prestige Sdn Bhd(SYT) disyaratkan untuk membina rumah murah bagi rakyat.

Alasan Shabudin adalah tidak benar sama sekali. Kos rawatan tanah maksimanya adalah RM 5 juta. Macam mana sebuah syarikat boleh cari untung dengan membina rumah murah sekiranya PERDA yang merupakan agensi kerajaan persekutuan bukan untung, tak dapat laksanakannya. Takkan sebuah agensi kerajaan persekutuan bukan untung, tak berdaya sehingga tak mampu untuk bina rumah murah, apa yang boleh dibuat oleh sebuah syarikat swasta dan juga pada masa yang sama boleh untung.

Sekiranya macam itu, lebih baik PERDA gulung tikar dan jualkan semua tanah milikannya kepada pihak swasta. Tidak ada kepastian tentang kos sebenarnya bila PERDA tidak mahu menjelaskan mengapa penjualan tanah dibuat tanpa tender terbuka. Tender terbuka membolehkan harga tawaran yang paling tinggi dipilih. Hendak jadi broker tanah pun mesti untung, jangan-jangan rugi dengan menjualkannya tanpa tender terbuka.

Lagipun, dakwaan Shabudin bahawa pembeli disyaratkan membina rumah murah amat diragui bila arkitek SYT membentangkan permohonan untuk membina 27 buah rumah kedai kepada Majlis Perbandaran Seberang Perai(MPSP) pada 28.3.2016. Tidak ada sebuah rumah pun dicadangkan, jangan sebut rumah murah.

Dakwaan PERDA bahawa rumah murah akan dibina kemudian selepas rumah kedai, amat mengelirukan dan tidak bertanggungjawab. Ini kerana garispanduan perumahan yang dipakai di seluruh negara mewajibkan rumah murah, seperti rumah kos rendah dan rumah kos sederhana rendah, dibina dahulu atau serentak dengan rumah kedai atau yang mewah. Macam mana rumah murah boleh dibina serentak dengan rumah kedai bila tidak ada permohonan dibentangkan untuk bina sebuah rumah pun, jangan pun sebut rumah murah?

Shabudin tidak harus berdolak-dalik lagi bahawa penjualan murah ini baik untuk rakyat miskin di luar bandar. Beliau harus bersikap berani kerana benar dengan berdepan dengan saya untuk menjelaskannya satu sama satu. Jangan cuba lagi menegakkan benang yang basah dengan menyatakan penjualan murah 8.6 ekar tanah dengan kerugian RM15.2 juta adalah baik untuk PERDA and berkepentingan awam.

LIM GUAN ENG

—–Mandarin Version—-

槟州首席部长林冠英于2016年4月5日在乔治市光大发表声明:

针对柏达集团在没有公开招标的情况下贱卖土地,导致亏损1千520万令吉的丑闻,柏达迄今仍未予以回应。同时,柏达也还没解释,为何联邦政府已估价1千660万令吉,但柏达却未遵守?

针对柏达集团在没有公开招标的情况下贱卖土地,导致亏损1千520万令吉的丑闻,有关集团迄今仍未予以回应。同时,柏达也还没解释,为何联邦政府明明已估价1千660万令吉,但柏达却未愿遵守?柏达乃是在2015年以140万令吉的价格售出高渊一块8.6英亩的土地,而当时,内陆税收局对该片土地的估价达1千660万令吉。

柏达主席拿督斯里沙布丁辩称,联邦政府作出1千660万令吉的估价,乃针对有关土地附近的价值,而非该片土地本身的价格。看来,沙布丁尚不愿接受亏损1千520万令吉的事实,他一直对联邦政府的估价视而不见,究竟所为何事?

沙布丁解释,基于该片土地需千万令吉修复地陷问题,而不惜亏损1千520万令吉将之贱卖。不过,作为交换条件,买家即SYT Prestige有限公司必须为人民承建廉价屋。

沙布丁的理由是令人难以接受的,事实上有关土地修复的费用最多只是500万令吉。再者,柏达作为联邦政府旗下一个非营利单位,为何不自己去承建廉价屋,却要透过另一家公司承建并售卖廉价屋,同时赚取营利?

倘若如此,柏达大可将自己名下的土地全部售予私人界,然后打包走人就好。柏达必须明白,公开招标可让价高者得,一旦柏达不愿解释为何不用公开招标,则土地真正价格可高至哪点则不得而知。若要成为土地中介商,也得要赚钱,不能在没有公开招标下亏损贱卖土地。

另一方面,沙布丁提及有关买家承诺会兴建廉价屋一事,也是令人有所保留的,事缘SYT有限公司的建筑师提呈予威省市政局的图册中,只是兴建27间店屋,根本没有所谓的廉价屋。

柏达辩称,有关单位在兴建店屋过后,就会开始承建廉价屋,这种说法是极为模糊且不负责任的。根据国家订定的法令,任何发展计划一旦被要求承建廉价屋(包含中廉价屋),相关单位必须先兴建廉价单位后,再兴建店屋或豪华的单位,或是两者同时进行。问题在于,有关单位根本没有提呈要建一间房屋,甚至是一间廉价屋的申请,试问他们该如何去建?

沙布丁无需再颠三倒四,强说贱卖土地是为郊外穷人的好。他要是认为自己是对的,则应该提起勇气来我面前一一解释。请不必再强词夺理,把亏损1千520万令吉贱卖8.6英亩土地的事情,说成是为柏达及公众的利益。

林冠英