Surat Kepada Liow Tiong Lai(m/c)

PSUKPP/21/0353/3 klt.2 (4)

14 Disember 2015

YB Dato’ Sri Liow Tiong Lai
Menteri Pengangkutan
Kementerian Pengangkutan Malaysia
No. 26, Jalan Tun Hussein, Presint 4,
62100 W.P. Putrajaya
Tel: 03-8000 8000 Fax: 03-8888 0158

Yang Berhormat Dato’ Sri,

BANTAHAN KE ATAS PENGURANGAN BILANGAN FERI YANG BEROPERASI DI NEGERI PULAU PINANG

Adalah saya merujuk kepada kenyataan media Suruhanjaya Pelabuhan Pulau Pinang (SPPP) melalui The Star Online bertarikh 3 Disember 2015 (Khamis) bertajuk “Penang to run only three ferries from 1 January 2016”.

2. Kerajaan Negeri dukacita dengan kenyataan media tersebut dan membantah sekeras-kerasnya pengurangan bilangan feri yang beroperasi setiap hari dari empat buah feri sekarang kepada tiga buah feri pada tahun 2016. Pengurangan bilangan feri tidak memberi manfaat kepada pengguna dan kepada Penang Port sendiri kerana bilangan penumpang akan terus menurun sejajar dengan pengurangan bilangan feri.

3. Tidak ada alasan kukuh diberikan untuk pengurangan ini kecuali mungkin disebabkan oleh kos operasi yang meningkat sehingga kerugian tahunan mencecah sebanyak RM25 juta! Ini adalah dalam jangkaan kerana macam mana boleh mengurangkan kerugian sekiranya perkhidmatan feri dikurangkan dan tidak ditambah. Hanya dengan menerima pakai konsep “scale” dengan memperbanyakkan perkhidmatan feri barulah kos operasi boleh dikurangkan.

4. Kerajaan Negeri turut membantah perubahan jadual waktu baru pelepasan feri yang pertama pada jam 6.30 pagi berbanding jadual lama yang mana feri yang pertama berlepas pada jam 5.20 pagi sebelum ini. Pelepasan waktu yang lewat akan menyukarkan pengguna dan seterusnya pengguna terpaksa mencari alternatif lain dan tidak menggunakan perkhidmatan feri lagi. Penambahan selang masa juga tidak wajar dilaksanakan kerana perkara ini akan menjadikan waktu menunggu (waiting time) lebih lama.

5. Perkhidmatan feri adalah satu tanggungjawab Kerajaan Persekutuan yang diamanahkan oleh rakyat Pulau Pinang. Pengurangan perkhidmatan feri boleh dianggap sebagai tindakan yang “pecah amanah” yang diberikan oleh rakyat. Sehubungan itu, Kerajaan Negeri ingin menegaskan bahawa Kerajaan Negeri tidak bersetuju dengan pengurangan bilangan feri dari empat buah feri kepada tiga buah feri yang beroperasi setiap hari bermula pada 1 Januari 2016. Penang Port Sdn. Bhd. sewajarnya mencari jalan penyelesaian atau cadangan penambahbaikan agar bilangan penumpang dapat ditingkatkan bukannya dengan mengurangkan bilangan feri atau tempoh masa perkhidmatan yang hanya akan memberi impak yang lebih negatif kelak.

Sekian, terima kasih.

“CEKAP, AKAUNTABILITI, TELUS”
“BERKHIDMAT UNTUK NEGARA”

Yang ikhlas,

LIM GUAN ENG
Ketua Menteri Pulau Pinang

s.k
Pengerusi,
Penang Port Sdn. Bhd.,
No. 1, Pesara King Edward,
10300 George Town,
Pulau Pinang

——
2015年12月14日

致交通部部长拿督斯里廖中莱

抗议减少横跨槟威两地的渡轮班次

我就2015年12月3日(星期四)由槟州港务局发表在《星报在线》,一则题为《从1月1日起,槟城只有3艘渡轮运作》一文,特此致函。

2. 槟州政府对是项声明感到非常失望,我们坚决反对将现有的每天4艘渡轮川行,降至2016年起的每天3艘。减少渡轮服务不论是对渡轮使用者或槟城港口而言都没有任何好处,因为渡轮使用人次将会随着班次的减少而进一步下降。

3. 此次的减少班次,除了营运开支增加、导致年度亏损高达2500万令吉之外,当局完全没有给予强而有力的理由。这一切是意料中事,因为当渡轮服务减少而不是增加的当儿,要怎样减少亏损呢? 只有采纳正确的比例概念,将渡轮服务多元化,营运成本才能相对的降低。

4. 州政府也强烈反对港务局将原有第一班5点20分的首班渡轮,更改为6点30分。延迟开始服务的渡轮将为乘客带来诸多不便,并进一步逼使乘客作出其他的选择,不再继续使用渡轮服务。加长渡轮抵站的间隔时间也是不恰当的,因为此举将导致等候的时间更久。

5. 渡轮服务是槟州人民委托给联邦政府的任务。减少渡轮班次可被视为是对人民失信的行为。因此,州政府谨此强调,我们绝不同意从2016年1月1日起将现有的每天4艘渡轮川行减至3艘的决定。槟城港口有限公司理应寻找对策,强化服务以增加客流量,而不是减少渡轮班次或延长渡轮抵站的间隔时间来减少亏损,因此举将对该公司造成更严重的负面影响。

谢谢!

槟州首席部长林冠英 启

副本呈:
槟州港口有限公司主席