Pelancaran Badan Peronda Sukarela dan Kemudahan Apps “BPS.COMM.HELP.”(m/c)

Kenyataan Media Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng Pada 11.11.2015 (Rabu), 12.30 Tengahari

Pelancaran Badan Peronda Sukarela dan Kemudahan Apps “BPS.COMM.HELP.”

Sejak tahun 2008, Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah menetapkan impian untuk mewujudkan Negeri Pulau Pinang sebuah negeri yang lebih bersih, hijau, selamat dan sihat. Memegang tegas terhadap prinsip ini, kita telah mewujudkan semangat jiran tetangga dan komuniti melalui Jawatankuasa Keselamatan Dan Kemajuan Komuniti.

Walaupun cabaran pelaksanaannya agak sukar, Kerajaan Negeri Pulau Pinang terus berpegang teguh dengan prinsip ini agar keselamatan penduduk di negeri Pulau Pinang harus lebih terjamin. Kerajaan Negeri menghargai usaha pihak polis mengurangkan jenayah. Hasrat rakyat ialah untuk memastikan bukan sahaja Pulau Pinang selamat tetapi juga rasa selamat. Ini boleh tercapai dengan sokongan masyarakat yang memberikan maklumat dan juga kerjasama selaras dengan prinsip “ orang tempatan adalah penjaga keselamatan yang paling baik.”

JKKK akan dipertanggungjawabkan tugas penting menjaga keselamatan ini kerana JKKK adalah ditubuhkan oleh Kerajaan untuk penduduk setempat atau kawasan kejiranan tersebut. Badan Peronda Sukarela merupakan badan penting yang merupakan benteng pertama dalam tugas penyelamat dan pencegahan cepat yang ditubuhkan di bawah Biro Kebajikan, Perpaduan dan Perhubungan Masyarakat.

Penubuhan BPS telah diteliti dengan rapi termasuk YB Penasihat Undang-undang agar ia memenuhi semua keperluan undang-undang. Menerusi kaedah ini, sekiranya berlaku kecemasan, bantuan segera dapat disalurkan dengan mudah dan cepat. Di samping itu, kaedah pengurusan bencana juga akan dikaji semula bagi memastikan pasukan tindakan segera (immediate response team) sentiasa bersedia untuk menghulurkan bantuan.

Melalui JKKK semua profil kampung-kampung (di dalam kawasan) akan direkodkan. Sebagai contoh, sekiranya berlaku bencana banjir maklumat profil kampung yang terlibat akan disalurkan oleh JKKK kepada BPS untuk tindakan pantas menghulurkan bantuan dari segi makanan. Ini kerana data dan maklumat bilangan ahli isi rumah telah dapat diperolehi dalam sistem dan jumlah bantuan dan bekalan makanan yang tepat untuk setiap rumah dapat disalurkan dengan segera. Rakyat Pulau Pinang juga diberi kemudahan APPS yang dikenali sebagai BPS.COMM.HELP. yang akan dilancarkan hari ini.

BPS merupakan satu penstrukturan semula sistem penyampaian khidmat kerajaan menerusi JKKK kepada orang awam khususnya dari sudut keselamatan. Pelaksanaannya adalah selaras dengan usaha kepolisan masyarakat (Community policing) yang digalakkan oleh PDRM untuk menyokong pihak polis mengurangkan jenayah. Marilah kita bersama dengan semua pertubuhan dari segala lapisan masyarakat menuju ke arah menyokong usaha PDRM menjadikan Pulau Pinang sebuah negeri yang paling selamat di Malaysia.

———-

槟州首席部长林冠英于2015年11月11日(星期三)中午12时30分发表文告

自愿巡逻团及手机应用程序“BPS.COMM.HELP.”推介礼

自2008年,槟州政府已立志打造槟州成为一个更清洁丶绿意丶安全及健康的州属。秉持上述原则,我们通过社区发展及治安委员会来提倡社区睦邻精神。

虽然执行过程并不容易,槟州政府坚持秉肩原则,以确保槟州人民安全更受到保障。槟州政府珍惜警方在减少罪案上的努力。但人民的希望不只是要确保槟州安全,更重要的是有安全感。通过社区的互助及共享资讯的方式,以“本地人是最佳保安”的原则下,提高我们的安全感。

而由州政府偕同当地或邻近地区居民所成立乡委会,将身负维护治安的重任。在社会福利及团结局管辖下的自愿巡逻团,将成为维护治安及防范罪案的第一防线。

自愿巡逻团的成立是经过详细研究,再参照槟州法律顾问咨询,以附合法律需求的基础。有鉴于此,自愿巡逻团能在发生紧急事件,更简易及快速提供紧急援助。同时,灾难管理也将重新检讨,以确保紧急援助队伍随时候命,尽速给予援助。

通过乡委会收集的地区乡村的资料将记录在案。例如,一旦发生水患,乡委会可将相关渉及乡区资料交给自愿巡逻团,以更快速提供食物方面的援助。因为相关家庭人数及状况的资料都已记录在系统里,因此援助及食物供应能更准确及快速地分配到每一户家庭。因此,槟州人民也可通过手机下载于今日推行的应用程序BPS.COMM.HELP.。

自愿巡逻团是经过州政府重组后,通过乡委会给予民众的治安服务。其所职责与警方鼓励的社区警务一样,协助警方减少罪案。因此,让我们结合社会各阶层的组织团体一起携手合作,支援警方打造槟州成为国内最安全的州属。