Open Letter To Teluk Intan Voters(en/bm/cn)

Open Letter To Teluk Intan Voters By Penang Chief Minister And DAP Secretary-General Lim Guan Eng on 28 May 2014

Protecting Your Hopes, Securing Our Future

BN and UMNO conducts the Teluk Intan by-election in the same manner they run the country, by appealing to your worst fears and ugliness with lies, curses and hate. By trying to smear the character of our young lady candidate Dyana Syofa and even her mother, BN and UMNO have lost the mandate to rule and right to represent the people of Teluk Intan.

BN knows only how to preach hate because this is the only justification for their corruption and abuse of power. BN knows only how to appeal to your fears to cover up their mismanagement of the economy leading to the Barang Naik problems of price hikes in petrol, sugar, electricity and even motor insurance premiums as well as Goods and Services Tax(GST).

Instead of 1 Malaysia, it is 1 MDB where tens of billions ringgit of our money are put at risk in investments to benefit cronies. Instead of dealing with the sufferings caused by price rises, Malaysians are told to eat kangkong. Instead of incomes not rising, more foreign workers are brought in. Instead of defending Malaysians, Tenaga Nasional Bhd is promoted with tariff hikes to increase their profits and share prices.

We can overcome your problems if we win Putrajaya. We have shown what we can do in Penang and we can do better nationally. Just as we have done in Penang, we can help senior citizens, single mothers, university students, the disabled, non-working mothers, taxi drivers, fishermen, shortage of dialysis treatment and fix our schools to improve their educational standards.

BN and UMNO have run out of excuses why its clever slogan of 1Malaysia has vanished. The reason is simple. It is everything to do with the black hole called 1 MDB where tens of billions of ringgit of our money are put at risk in investments by those with doubtful expertise to benefit cronies.

There is little conviction even when 1Malaysia is shouted, lesser still when its slogans of People First and Performance Now are overtaken by racial bigots and religious extremists who preach the language of hate and violence. The time has come for all Malaysians to come together where a Malay leader can look after non-Malays and a non-Malay leader look after Malays.

Teluk Intan is our first step towards Putrajaya in 2017 to end the national divisiveness and racial politics of BN.

BN have run out of excuses. Under BN there is only hope and a bright future for children of BN leaders and their cronies.

BN does not care about your family’s livelihood affected by price hikes and GST. BN does not share your hopes for justice, prosperity for all and smaller personal debts. BN does not know the future you want for your children filled with equal opportunities in a Malaysia that is clean and safe from crime.

You have neither hope nor future under BN. Vote PR and DAP’s Dyana to protect your hopes and secure our future!

LIM GUAN ENG

—– BM Version —-

Surat Terbuka kepada Pengundi Teluk Intan oleh Ketua Menteri Pulau Pinang merangkap Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng pada 28 May 2014

Mempertahankan harapan dan masa depan bersama

BN dan UMNO menguruskan pilihanraya Teluk Intan dengan cara yang sama mereka menguruskan negara, dengan memainkan perasaan anda terhadap ketakutan dan segala yang buruk dengan menggunakan pembohongan, kata makian dan kebencian. Cubaan mencemarkan karakter calon wanita muda kami, Dyana Sofya dan juga ibunya, menunjukkan BN dan UMNO telah jelas kehilangan mandat untuk mentadbir dan kehilangan hak untuk mewakili rakyat Teluk Intan.

BN hanya tahu menyebarkan kebencian kerana hanya inilah sahaja justifikasi terhadap rasuah dan salahguna kuasa yang mereka lakukan. BN hanya tahu bagaimana untuk bermain dengan ketakutan anda demi menutup kesalahan mereka mentadbir ekonomi dan mengakibatkan fenomena Barang Naik termasuk kenaikan harga petrol, gula, elektrik dan bayaran insuran kenderaan serta Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST).
Bukannya 1Malaysia, tetapi sebaliknya 1MDB yang mendapat puluhan bilion ringgit dana rakyat dalam pelaburan berisiko hanya untuk kepentingan kroni. Berbanding menguruskan kesengsaraan akibat kenaikan harga barang, rakyat Malaysia disuruhnya makan kangkung. Berbanding melakukan sesuatu untuk menaikkan bayaran gaji, lebih ramai pula pekerja asing dibawa masuk. Daripada membela hidup rakyat Malaysia, Tenaga Nasional Berhad pula dinaikkan darjatnya dengan kenaikan tarif elektrik supaya menambah keuntungan dan nilai sahamnya.

Kami boleh menyelesaikan masalah anda seandainya kami memenangi Putrajaya. Kami telah tunjukkan apa yang kami mampu lakukan di Pulau Pinang, dan kami boleh lakukan yang lebih baik di peringkat nasional. Sepertimana kami lakukan di Pulau Pinang; kami membantu warga emas, ibu tunggal, mahasiswa, orang kurang upaya, ibu-ibu tidak bekerja, pemandu teksi, nelayan, masalah kekurangan rawatan dialisis serta memperbaiki infrastruktur sekolah demi meningkatkan kualiti pendidikan.

BN dan UMNO sudah habis akal dan tidak ada alasan lagi untuk menerangkan kenapa slogan 1Malaysia sudah tidak kelihatan. Sebabnya mudah sahaja. Ini semua angkara sebuah lohong hitam yang bernama 1MDB, yang menelan puluhan bilion duit rakyat dalam pelaburan berisiko oleh mereka yang diragui kepakarannya, hanya untuk mengkayakan kroni.

Terlalu sedikit kepercayaan yang ada sewaktu 1Malaysia dilaungkan, tambah sedikit apabila slogan ‘Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan’ diambil alih oleh pelampau kaum dan agama yang menyebarkan kebencian dan keganasan. Masanya telah tiba untuk seluruh rakyat Malaysia bersatu, di mana seorang pemimpin Melayu boleh menjaga yang bukan-Melayu dan pemimpin yang bukan-Melayu boleh menjaga orang Melayu.

Teluk Intan adalah langkah pertama kita menuju Putrajaya pada tahun 2017 nanti demi meletakkan noktah kepada perpecahan dan politik perkauman yang dibawa oleh BN.

BN sudah tidak ada alasan. Di bawah BN, harapan dan masa depan yang cerah hanya dijanjikan untuk anak-anak pemimpin BN dan kroni mereka.

BN tidak peduli tentang kelangsungan hidup anda yang akan terkesan akibat kenaikan harga barang dan GST. BN tidak peduli masa depan yang memberi peluang saksama yang anda mahukan untuk anak-anak anda, dalam sebuah negara Malaysia yang bersih dan selamat daripada ancaman jenayah.

Anda tidak ada harapan mahupun masa depan di bawah BN. Undilah Pakatan Rakyat dan calon DAP, Dyana Sofya demi mempertahankan harapan dan masa depan bersama!

LIM GUAN ENG

—–Mandarin Version —–

告安顺选民公开信

文:槟州首席部长兼民主行动党秘书长林冠英,2014年5月28日

捍卫希望,保护未来

国阵及巫统一贯地以他们管理国家的方式来进行安顺补选,他们利用谎言、恶意诅咒及仇恨,企图让人民害怕。他们极尽所能,诋毁我们的年轻女性候选人黛安娜、甚至她的母亲,国阵及巫统已经没有资格治理国家、也没有资格代表安顺的人民。

国阵只知道如何制造仇恨,以合理化他们的贪污腐败滥权。国阵只知道如何利用人民的畏惧心理,来掩饰他们管理国家经济不当,导致百物上涨,包括石油、白糖、电费、甚至是电单车保险以及实施消费税(GST)。

国阵不是把人民的钱投资在“一个马来西亚”,而是让一个马来西亚机构去进行风险极大的投资,让朋党谋利。国阵领袖没有正视百物上涨带给老百姓的痛苦,他们只叫人民吃蕹菜。国阵不是想办法提高薪资,而是引进更多外劳。国阵不是捍卫马来西亚人民,反而允许国能提高电费,提高他们的利润及股价。

如果改朝换代,我们可以克服这些问题。在槟城,民联已经证明我们比联邦政府做得更好。在槟城,我们协助乐龄人士、单亲妈妈、大学生、残联人士、全职家庭主妇、德士司机、渔夫、洗肾病人、制度化拨款给学校以提升他们的教育水平。

国阵及巫统已经讲不出任何理由,解释为何一个马来西亚的口号已经消失。理由很简单,一个马来西亚机构就像一个无底洞,背景可疑的专家把人民的钱拿去进行风险极大的投资,最终只是让朋党谋利。

当国阵高喊一个马来西亚时,他们已经无法让人信服;他们高喊“人民为先,立即表现”也已经不再受用,那些发表仇恨及暴力言论的种族狂热分子及宗教极端分子已经凌驾之上。是时候让马来西亚团结一致,让马来领袖可以照顾非马来人、也让非马来人领袖可以照顾马来人。

安顺是我们在2017年迈向布城的第一步,以终结国阵的国民分裂及种族政治。
国阵已经辞穷。在国阵领导下,只有国阵领袖的孩子们及他们的朋党才有希望及“钱”途无量。

国阵根本不理会你们如何受到百物上涨及消费税的冲击。国阵也不会与你们站在同一阵线、追求公义、繁荣与共以及减少个人债务。国阵也不知道你们的孩子需要一个干净、安全的国家,并给予他们平等的机会。

国阵再也给不了你们希望或未来。投选民联及行动党的候选人黛安娜,才能捍卫你的希望、保护全民的未来。

林冠英