Tak Kira Kita Melayu, Cina, India, Iban Atau Kadazan Musuh Serupa Kita Semua Adalah Daripada Bangsa Jenayah, Sedangkan Kita Semua Adalah Terdiri Sebagai Bangsa Mangsa Jenayah(bm/cn)

Perutusan Hari Raya Aidilfitri 1434 Negeri Pulau Pinang Oleh Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng Di Komtar, George Town Pada 10.8.2013.

Dalam suasana kemeriahan menyambut Hari Raya Aidilfitri 1434, prinsip “amar maaruf nahi mungkar” merupakan suatu pedoman yang boleh diterima pakai bukan sahaja oleh umat Islam tetapi juga oleh penduduk bukan Islam. Itulah sebabnya suatu pentadbiran yang bersih, pemimpin berintegriti dan kerajaan berjiwa rakyat merupakan formula terbaik untuk perpaduan negara dan juga memerangi jenayah.

Langkah-langkah integriti Cekap, Akauntabel dan Telus atau CAT seperti tender kompetitif terbuka, pengharaman ahli keluarga para pentadbir kerajaan daripada berurus-niaga dengan kerajaan, pendedahan penuh kontrak kerajaan dengan pihak swasta serta pengistyiharaan harta secara umum oleh semua ADUN kerajaan negeri telah berjaya mencapai kedudukan hampir sifar rasuah di Pulau Pinang. Kejayaan urus tadbir CAT memang diakui umum sejak diterima pakai pada 2008.

Belajawan memperolehi lebihan atau surplus setiap tahun, Majlis Perbandaran Seberang Perai yang bengkerap diselamatkan, rizab asset ditambah 50% dalam 5 tahun dan hutang kerajaan negeri dikurangkan sebanyak 95%! Di samping itu, rakyat dapat berkongsikan hasil kejayaan ini dengan pelbagai program emas yang diberikan kepada warga emas, waris warga emas, OKU, ibu tunggal, pelajar sekolah dan mahasiswa, anak emas dan suri rumah yang tak bekerja.

Kerajaan negeri PR yakin bahawa formula CAT boleh digunapakai untuk menangani masalah bekalan rumah mampu milik yang tidak mencukupi dan kesesakan lalu lintas atas peningkatan ketara pelawat-pelawat ke Pulau Pinang. Ini dicerminkan dalam perubahan laluan trafik kepada arah sehala di Pulau Tikus dan perancangan pembinaan 22,172 unit rumah mampu milik di kesemua 5 daerah di Pulau Pinang.

Masalah jenayah yang kian meruncing dapat ditangani dengan formula yang sama demi mengekalkan status Pulau Pinang sebagai di antara negeri yang paling selamat di Malaysia. Marilah kita bersatu padu untuk menghadapi ancaman serius ke atas keselamatan awam daripada penjenayah-penjenayah baik penyamun dan pembunuh mahupun mereka yang makan rasuah.

Janganlah kita semua diselubungi oleh permainan politik kebencian, momok-memomok, ugutan dan keganasan untuk memecah-belahkan kita semua berdasarkan bangsa dan agama. Tak kira kita Melayu, Cina, India, Iban atau Kadazan musuh serupa kita semua adalah daripada bangsa jenayah, sedangkan kita semua adalah terdiri sebagai bangsa mangsa jenayah. Satukan rakyat untuk kalahkan penjenayah!

LIM GUAN ENG

槟州首席部长林冠英于2013年8月10日在槟城乔治市发表的开斋节献词:

不管是马来人、华人、印度人、依班人或者是卡达山人,鉴于我们目前都是罪案的受害者,所以现在我们的共同敌人是罪案族。

在庆祝开斋的欢愉气氛中,“弃恶扬善”原则不仅能够应用在穆斯林身上,但也包括了非穆斯林。因此,一个廉洁的行政、清廉的领导及以民为本的政府,是促进国家团结及对抗罪案最好的方程式。

能干、公信、透明(或CAT施政方针)落实的措施,如公开竞标、禁止政府行政人员的家属与政府有生意往来、全面公开政府与私人界所签署的合约,甚至是公开所有民选州议员的财产,槟州政府可说已成功达致槟城零贪污的地位。自从2008年民联执政以来,CAT能干、公信、透明施政方针的成功,是有目共睹的。

我们的财政预算案每年都有盈余,威省市政局也从近乎破产的窘境中被打救了出来,州储备金也在5年内增加了50%,而槟城的债务也成功减少了95%!此外槟州人民得以在各基惠民计划下,共享这些成果,包括乐龄人士回馈金、乐龄人士续承人回馈金、残疾人士援助金、单亲妈妈援助金、快乐学生计划、大学入学援助金、宝贝计划及没有工作的家庭主妇回馈计划。

民联州政府有信心,CAT的方程式能够解决平民屋不足及交通阻塞的问题。交通阻塞是基于到访槟城游客量激增。因此,我们需要在玻璃池滑区展开改道计划,并策划在槟城州的五个县内,兴建2万2千172单位的平民屋。

日益增加的罪案率问题,也能够透过相同的方程式处理,以维护槟城作为马来西亚最安全的州属的地位。让我们团结一致面对这项对公众安全造成威胁的严重挑战,不管是打劫的、谋杀的,或者是“吃钱”的。

莫让人民因种族及宗教的不同,而被分裂进而笼罩在仇恨政治、互相猜忌、恐吓和暴力下。不管是马来人、华人、印度人、依班人或者是卡达山人,鉴于我们目前都是罪案的受害者,所以现在我们的共同敌人是罪案族。让我们全民团结一致,打倒罪案!

林冠英