Bernama telah menyalahgunakan kebebasan untuk membuat lapuran mengelirukan tentang jawapan saya dalam mesyuarat Dewan Undangan Negeri (bm/cn)

Kenyataan Akhbar Oleh Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng Di Pulau Pinang Pada 3.5.2012

Saya berasa kesal bahawa pada Hari Kebebasan Akhbar Sedunia, Bernama telah menyalahgunakan kebebasan untuk membuat lapuran mengelirukan tentang jawapan saya dalam mesyuarat Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang semalam berkaitan penjualan tanah Bayan Mutiara secara tender terbuka.

Semalam, saya mengakui bahawa kerajaan negeri tidak mengikut penilaian yang ditetapkan oleh Jabatan Pernilaian dan Perkhidmatan Harta kerana anggaran harga itu adalah terlalu rendah. Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta dalam surat bertarikh 5 November 2009 telah menganggarkan harga sebanyak RM65 sekaki persegi.

Sebaliknya kerajaan negeri tidak mengikuti harga R65 sekaki persegi dan menetapkan harga rizab sebanyak RM 200 sekaki persegi, iaiatu lebih 3 kali ganda daripada penilaian Jabatan Penilaian. Dalam tender terbuka yang tutup pada 31.12.2010, pemaju yang tawarkan harga paling tinggi sebanyak RM 240 sekaki persegi dipilih ataupun sebanyak RM1.07 bilion untuk 102.56 ekar.

Malangnya dalam laporan semalam, Bernama enggan menyiarkan harga penilaian yang disyorkan oleh Jabatan Penilaian sebanyak RM65 sekaki persegi tetapi hanya pengakuan bahawa saya tidak mengikut harga penilaian Jabatan Penilaian. Ini akan memberikan gambaran bahawa kerajaan negeri telah menetapkan harga yang lebih rendah daripada yang disyorkan oleh Jabatan Penilaian. Biasanya kerajaan BN tidak memakai tender terbuka dan akan menetapkan harga yang lebih rendah daripada harga Jabatan Penilaian.

Demi mengelakkan gambaran yang mengelirukan, pejabat saya telah meminta Bernama membetulkan laporan mengelirukan ini dengan menyiarkan harga penilaian oleh Jabatan Penilaian tetapi Bernama enggan buat demikian. Saya kesal dengan keengganan Bernama menyiarkan semua fakta berkaitan yang jelas disengajakan agar memberikan laporan yang mengelirukan.

Lim Guan Eng

—–Mandarin Version —-

民主行动党秘书长林冠英于2012年5月3日在槟州发表声明:

我感到遗憾,在世界新闻自由日,马新社滥用了新闻自由,以模糊的方式报道我昨天在槟州议会的有关公开招标出售峇央珍珠湾土地的问题。

昨天,我承认州政府没有根据产业估价及服务局定下的价格,因为有关定价过低。当局在2009年11月5日的估价为每平方尺65令吉。

相反地,州政府并没有根据每平方尺65令吉的估价,并订下每平方尺200令吉的产业价格,比估价局高出3倍。在2010年12月31日的公开招标中,我们选择了出价最高,即每平方尺240令吉(102.6英亩总值10亿7000万令吉)的发展商。

让人遗憾的是马新社昨晚的报导拒绝刊登估价局所做出的每方尺65令吉估价,可却只是刊登我没依据估价局的估价。如此将会让民众误以为州政府所拟定的底价比估价局的估价还要低。众所皆知,国阵政府在没有采用公开招标之下,通场所拟定的土地价格,都会比估价局所估的价格还要低。

为了避免让民众混淆,我的办公室已经要求马新社更正这则引起混淆的新闻,重新刊登估价局所做出的土地价格,可是马新社还是拒绝这么做。我非常失望马新社拒绝刊登全部的相关事实与数据,很明显的是要制造让人混淆的新闻。

林冠英

Leave a Comment